субота, 06.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 07.02.2021. у 18:00 Мухарем Баздуљ
ПОГЛЕДИ

Неке маске су пале

Једва да су прошле три-четири недеље нове, 2021. године, а целокупна српска јавност дрхти и тресе се од праведничког гнева запосленика Јунајтед групе и њиховог слободарског и човекољубивог менаџмента. Шта се десило? Десила се најобичнија и најнормалнија уговорна сарадња између две компаније: Телекома Србија, с једне, и Теленора, с друге стране, где Телеком по комерцијалним условима изнајмљује своју оптичку инфраструктуру Теленору

Два-три месеца уочи Нове године, најпре по новинарским кулоарима, а затим и у широј јавности, почело се причати о томе како Јунајтед група купује дневни лист „Данас”. Мада је у власништву ове групације огромно парче српског медијског сектора (СББ, Јунајтед клауд, Јунајтед медија са телевизијским каналима Н1, Нова С, Спорт клуб, Гранд, Пикабу, Вавум, Синеманија, Лов и риболов, ИДЈ, Бреинз, портал нова.рс и маркетинг агенције Кас медија и Директ медија уз перманентно настајућу Њуз Адрија продукцију), вест није привукла претерано велику пажњу нити неке посебне осуде „конкуренције”.  На први поглед, скоро парадоксално, али највећи јавни одјек (ин)директно повезан са овом трансакцијом привукао је „трансфер” доскорашњег свакодневног „Данасовог” колумнисте Светислава Басаре у конкурентски „Курир”. Неко је у томе могао евентуално препознати симптом сазревања српске медијске сцене.

Ал' не лези враже; јер једва да су прошле три-четири недеље нове, 202. године, а целокупна српска јавност дрхти и тресе се од праведничког гнева запосленика Јунајтед групе и њиховог слободарског и човекољубивог менаџмента. Шта се десило? Десила се најобичнија и најнормалнија уговорна сарадња између две компаније: Телекома Србија с једне и Теленора с друге стране, где Телеком по комерцијалним условима изнајмљује своју оптичку инфраструктуру Теленору. Из Телекома истичу да се не ради о ексклузивној сарадњи, односно да је уговор са Теленором само хронолошки први, а да ће сличних сарадњи са другим компанијама у будућности засигурно бити.

Као и у свакој најбаналнијој трансакцији, обе стране мисле да су добро прошле и да ће профитирати од своје сарадње. Пошто је српско тржиште, као и свако друго, ограничено, профит може да се створи између осталог и тиме што ће се конзументи компанија које се баве сличним послом одлучити да у будућности промене провајдера јер ће им неко други понудити боље услуге за мању цену. На томе се базира слободно тржиште.

У Јунајтед групи, међутим, очито мисле да су због нечега завредели привилегован положај. У страху од пословног продора конкуренције, сарадњу Телекома и Теленора прогласили су „пакленим планом” (!?) за „уништење слободних медија”. У већ познатом „држ'те лопова!” маниру покушава се створити утисак да су слободни медији само они који су или у директном власништву Јунајтед групе или су под њеном (ин)директном економском контролом.

Већ скоро десетак дана, у свакодневним вишеструким дозама, становништво Србије се бомбардује бизарним сматрањима „уобичајених осумњичених”: од упосленика Јунајтед групе с једне до политичких личности којима медији Јунајтед групе служе као логистика с друге стране. Реторика је добро позната и помало већ досадна: „гашење оно мало независних медија”, „хибридни рат”, „огољено путиновско сатирање нашег права на слободно информисање”“, и тако даље, и томе слично.

Да парафразирамо Денија де Ружмона, што узвишенија поза, то приземнија мотивација. У већ много пута демонстрираном сценарију, тобожњи крем слободног новинарства мора у три смене да оправда своје личне дохотке. Ако менаџмент Јунајтед групе у неком тренутку одустане од бављења економијом, увек могу да рачунају на релевантну номинацију за Нобелову награду из физике пошто су очито доста близу патентирања перпетуум мобилеа. Исти људи ујутро воде програм на једној телевизији, па су поподне саговорници у прилозима на другој, а увече гостују уживо на трећој. (Могуће је, наравно, мењати телевизије и доба дана.) И све то увек за општи интерес (служе народу), нипошто за личну корист, било њихову, било послодавчеву.

Да ствар не буде тако очигледна, да не буде „кадија те тужи, кадија ти суди”, односно да не буде да само упосленици Јунајтед групе хвале свога коња, на игранку долази и Независно удружење новинара Србије, чисто, ето, да примети како су забринути да сарадња Телекома и Теленора „може додатно да наруши медијски плурализам и увећа већ постојећи монопол државе у медијској сфери”. Нико се, међутим, не сећа да је, примера ради, најављена куповина „Данаса” од стране Јунајтед групе навела НУНС да се забрине због могућег нарушавања медијског плурализма.

Подвучемо ли црту, све је јасно: угроженост у тржишној утакмици покушава се представити као заштита јавног интереса. Да ли због лоше глуме или због чињенице да је реч о већ више пута репризираном програму, цела ствар испада, међутим, доста провидна. Неке су маске очито већ пале, макар пандемија још није прошла.

Писац и новинар

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари43
d159d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule
O monopolu SBB ni reči... Bravo za Telekom i Telenor . Hrabar potez koji će SBB privesti neophodnoj kulturi ponašanja u uređenom okruženju. Dakle, SBB i Junajted Medija uzeli su šta su uzeli , a sad da vidimo šta će dati !
Milan
SBB isključivo pokušava da zaštiti svoje interese i ništa drugo. Drže apsolutni monopol na tržištu. Cenu pod ugovorm povećavaju kako im se prohte. Za godinu dana ponekad i za 200 dinara, što nije mala cena na pretplatu koja je preko 3000 dinara. Kada sam potpisao ugovor cena je bila 2700 dinara, sada je mislim na 3300. ( Trenutno sam u BiH pa nisam siguran jer u stanu živi sestra) Zašto ne uneti malo raznovrsnosti pruzanje multimedijalnih usluga.
vladimir
U svetu ne postoje slobodni mediji. Šest mega korporacija kontroliše sve što ste čuli, pročitali i videli.To je izuzetno dobro opisao Nemački novinar dr. Udo Ulfkotte u svojoj knjizi "Gekaufte Jurnalisten " Postoji bitka za vaš um i ko će ga kontrolisati.On je američkom Free Press-u izneo da mnoge medijske kuće i novinari rade za obaveštajne službe ; CIA, BND, MI-6, MOSAD...kao i CFR (elita Trilaterale).Mi novinari smo kao lutke na konopcima koji pišu kako im gazda naredi.Naveo je sve po imenu.
БРАВО, МУХАРЕМЕ
Muharem pogađa u centar kao i uvek. Svaka čast na izvrsnom tekstu. Većina ljudi ne shvata o čemu se radi. Otuda proizlaze i negativni komentari na tekst. Ili im nije ni važno o čemu se radi, dovoljno im je što je na kanalim koje prate rečeno da je Telekom loš. Suština je da monopolisti viču i optužuju druge uvek kada je njihov monopol ugrožen.
Догодине у Призрену
Избор између та два оператера, не рачунајући велику групу којој није битно јер гледа само Пинк, своди се на избор спортског, а не информативног програма. Цена је такође солидан фактор, али није битан као одлука ; Арена или Спорт клуб. Коцкање је најпрофиталнија грана српске привреде и највише се рекламира. Ту је највећи приход. Сигуран сам да би СББ игнорисао медијске слободе да Телеком нема Арену. Поновио бих због тога: "што узвишенија поза, то приземнија мотивација".

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља