петак, 16.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 05.02.2021. у 22:00 Јасна Петровић-Стојановић

Зашто је евродизел најскупљи у Србији

Литар се продаје за скоро 150 динара што је за 40,8 динара скупље него у БиХ
(Фото Д. Јевремовић)

Једно је сигурно, а то је да Србија по цени горива не може да буде најјефтинија у региону, чак ни када барел нафте падне испод 19 долара какав је случај био у априлу прошле године због пандемије вируса корона, али, најскупља може. Управо се ових дана евродизел у нашој земљи, према подацима Удружења нафтних компанија Србије, точи за 144,9 динара, што је у просеку за 15,25 одсто више него код осталих земаља региона.

Упитан зашто Србија мора да држи неславно прво место по цени евродизела, проф. Горан Радосављевић, генерални секретар Националног нафтног комитета Србије, одговара да су цене дизела и ауто-гаса – ТНГ већ дуже време у врху цена у региону.

– Поред акциза и ПДВ-а, на висину цене деривата утичу и друге накнаде које се плаћају по литри деривата, а на које се такође обрачунава ПДВ. Кад се све то урачуна, добијамо цене које су за око 15 одсто изнад просека региона када је реч о литри дизел горива – каже он.

Истовремено је, додаје, претходне недеље литар дизела у Србији био најскупљи у региону, први пут у претходном периоду. Када је реч о цени бензина и ТНГ-а она је такође изнад просека региона, али је та разлика нешто мања.

Конкретно, бензин је за око пет процената скупљи код нас у односу на регион, али смо опет јефтинији од Албаније, Грчке и Хрватске и точи се за 136,8 динара. Рачуница тако показује да смо јефтинији од Грчке за скоро 36 динара, али смо с друге стране скупљи од БиХ за 31,1 динар.

Ауто-гас је у просеку скупљи од остатка региона за 14,19 одсто. Скупљи је у Грчкој и Мађарској, али је зато од нас Албанија готово упола јефтинија. Док се у Србији продаје за 76,7 у Албанији је 43,07 динара.

Евродизел кошта 144,9 док је у БиХ најјефтинији и продаје се за 104,1 дакле 40,8 динара мање, па и не чуди што поново цвета прекогранични шверц.

Како ствари стоје, будући да држава још није подигла акцизе на гориво, мада се и то очекује, овог пута је изгледа главни кривац за поскупљење цена црног злата. Барел нафте је од новембра поскупео за 47 одсто због формирања залиха у очекивању раста привреде у овој години, па тако и потрошње горива. Пре два дана се сирова нафта типа брент продавала за 58 долара за барел.

Овај скок је константан, а само у последња два дана цене нафте скочиле су за више од два одсто. Северноморска нафта брент порасла је за 1,30 долара или 2,3 одсто, на 57,65 долара за барел.

Раст цена на светском тржишту у последња два месеца није се одразио на цене у Србији, али изгледа да то сада долази возачима на наплату, јер је за нашу земљу карактеристичан скок цена нафте са одложеним ефектом од месец до два.

Проф. Радосављевић не очекује да ће ново усклађивање акциза са растом цена на мало у претходној години знатније утицати на малопродајне цене, јер овај нови намет неће бити већи од једног динара. С тим што влада има право да донесе одлуку да то повећање одложи, али и нафтне компаније да тај трошак пренесу на себе и покривају га из унутрашњих резерви, како би цене на пумпама остале на садашњем нивоу.

Коментари6
fa3ea
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Evroskeptik
Dizel je najveci zagadjivac i u mnogim drzavama EU je zabranjeno voziti vozila na dizel. Visoka cena dizela je posledica zelje drzave da smanji uvoz vozila na dizel gorivo, posto ne sme da zabrani njihovu regidtraciju, jer mnogi voze na dizel. Neka kupuju benzince.
Bojsa
Mogu i Holandjani da se isto tako zale na cenu goriva, koja je takodje jedna od najvisih u EU, a jos vise na godisnji porez za vozila, sto na kraju znaci da voziti auto u NL je najskuplje u celoj EU. Ali znaju dobro, a to treba i Srbi, da kad bi se smanjile akcize na gorivo, isti taj prihod drzave bi morao da se od neceg drugog naplati, od duvana, alkohola ili, jos teze, od poreza na rad. Prema tome, prebacivanje iz levog u desni dzep nema smisla, pogotovu ne poredjenje sa drugima...
petar
Kakav odgovor takva i država.
Nikola Uzelac
Када успе да се избори са гомилом података изнетих у тексту, "необавештен "читалац схвата да су високе цене нафтних деривата у Србији последица интервенције државе која их надувава акцизама да би напунила буџет. Пошто цена горива утиче на цене свега другог, онда и све друго поскупљује, па је јасно и ко то плаћа. Али, то је економска мудрост које примењују све наше владе најмање 40 година уназад.
Божа
Зашто се оријентисати по окружењу кад се могу увести цене горива барем попут оних у САД-у ако не и нижих.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља