Нови Сад – Новосађани ће први пут добити новчани подстицај из буџета града да купе бицикл. За то је ове године резервисано осам милиона динара у буџетском фонду за заштиту животне средине. Град кроз нову субвенцију, која се засад доживљава као својеврсна проба, подстиче коришћење бицикла, како се иначе наводи у програмском акту, као еколошки прихватљивог превозног средства. Циљ је повећање броја бициклиста ради побољшања квалитета ваздуха и смањења загађења животне средине.
Укупан програм који је предвиђен новцем поменутог фонда „тежак” је око 316 милиона динара, а подстицај за куповину двоточкаша само је једна од активности. На нивоу је финансирања, рецимо, праћења квалитета ваздуха у Новом Саду.
„Ми смо први град у Србији који је донео одлуку да субвенционише куповину бицикала. Желимо да развијамо тај концепт саобраћаја, не само на папиру и не само причама да је Нови Сад идеалан за бициклизам, да има одличан потенцијал, да је овде то ствар неке културе, него да то конкретно покажемо”, изјавио је градоначелник Милош Вучевић јуче на маргинама седнице градске скупштине.
Креће се са осам милиона, али градоначелник већ сада обећава више новца кроз ребаланс буџета, јер „за релативно мало пара постижемо леп ефекат”. За месец дана очекује да буде готов правилник за доделу субвенције, али већ постоји идеја града да се из буџета финансира више од 50 одсто цене бицикла. Најављује да ће се о правилнику разговарати са НВО сектором – Новосадском бициклистичком иницијативом која стоји иза овог предлога.
Председник овог удружења Марко Трифковић каже за наш лист да је реч о пилот-пројекту по ком треба да се види како ће помоћ функционисати и да ли су потребне боље припреме за ову прилику са више новца.
„Најлакше је то допунити из ребаланса буџета, а најважнија ствар је да је Нови Сад опет пионир. Први смо увели станице за поправку бицикала – то су стубови са којих виси алат и има их неколико у граду, а први смо увели и мераче саобраћаја за бицикле”, наводи Трифковић.
Он потврђује да у бициклистичкој заједници има и незадовољства због стања бициклистичких стаза којих је у граду око 90 километара, али напомиње да се наставља сређивање те неопходне инфраструктуре која има утицај на развој бициклизма.
„Већ су опредељена средства за поправку стаза. За део Футошког пута намењено је 140 милиона динара ове године, не само за стазе с обе стране ове улице, већ и за зелене површине и тротоаре. Очекујемо и да ће ивичњаци и даље бити обарани”, напомиње.
Када је реч о појединачној субвенцији, поставља се питање да ли треба сви подједнако да имају права на њу. Трифковић каже да није сигуран у то да је само модел „50 одсто од цене” прави начин на који град треба да учествује у помоћи грађанима при куповини бицикла.
Наводи да на тржишту има различитих бицикала и цена, али да они кроз субвенцију треба свима да буду једнако доступни. Треба видети и како се односити према електричним, као и према дечјим.
„На крају, град ће кроз правилник заузети своје позиције”, објашњава овај бициклиста.
Док на овај начин популарише вожњу ових двоточкаша, јер се и тако чува животна средина, град истовремено планира да набави нове службене аутомобиле. Реч о набавци која би коштала 88 милиона динара, након што је тај план смањен са 97 милиона.
У новосадском одбору странке Доста је било наводе да се за толики новац може купити више од 50 просечних аутомобила и питају шта се то у функционисању града променило да би се толико куповало. Зашто градска администрација, питају такође, не користи јавни превоз.
„Нећу да водим ту демагошку причу да сви путују аутобусима. Неки, дај боже, ће возити бицикл, неко ће ићи аутобусом”, рекао је градоначелник. Он неће, како је навео, да тера инспекторе да иду аутобусом на градилиште.
„Полиција ми тражи пет марица. Шта да кажем, нећу да помогнем? Суд ми каже немамо возило...”, наводи и додаје да ће највећи део нових возила која су сада у плану бити за градске службе.