уторак, 11.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 17.02.2021. у 22:00 Милан Галовић

Шта све може модернизовани „орао”

(Фотографије Министарство одбране)

Авион се појавио изненада, „искочивши” изнад брда између којих је претходно долетео у ниском лету, а затим се са висине обрушио на циљ. Тренутак касније испод крила севнуо је пламен ракета које су, остављајући траг дима иза себе, погодиле мету.

Дејство „орлова” било је један од најефектнијих сегмената вежбе „Садејство 2020” одржане недавно на Пештеру. Оно што тада није посебно наглашавано је да је међу њима био и модернизовани „орао”, што је пројекат од изузетног значаја за Војску Србије.

Наиме, у систему одбране је уочено да би требало подићи способности ратног ваздухопловства када је реч о задацима ловачко-бомбардерске авијације, односно гађању циљева на земљи прецизним вођеним наоружањем дању и ноћу.

Како за „Политику” објашњава Ненад Милорадовић (на слици), помоћник министра одбране за материјалне ресурсе, ти напори усмерени су на два колосека – на модернизацију „мигова 29” и унапређење њихових могућности за напад на циљеве на земљи, као и на модернизацију „орлова” и развој и увођење у употребу савремених убојних средстава којима би ови домаћи авиони били опремљени.

Јуришни авион „орао”, намењен за непосредну подршку копнене војске продором на малој висини и за задатке изолације бојишта, развијен је и произведен још у време СФРЈ, уз примену најсавременијих технологија тог времена.

Поред најсавременијих структурних материјала и конструкторских решења, на авиону су уграђени електронски системи за побољшање стабиланости и управљивости авиона, а сам авион се одликује великом аеродинамичком жилавошћу као и бројним решењима које повећавају могућност преживљавања авиона у случају поготка.  

– И у мирнодопској експлоатацији било је јасно да је реч о добром авиону, а посебно се истакао у ратним дејствима током  1990-их година својом великом ефикасношћу и борбеном жилавошћу – каже Милорадовић.



По његовим речима, минулих година направљена је анализа која је показала да би пројекат модернизације „орла” био исплатив. Утврђено је да је структура летелице јака а остварени налет код већине авиона није велики, па је њихов век употребе продужен на 38 година.

Поред тога, додатним анализама је утврђено да се, захваљујући добром стању структуре, век употребе авиона може продужити и до 48 година, уз примену одговарајућих поступака техничке дијагностике при извршењу генералног ремонта авиона.

Модернизоваће се авиони у двоседој, али и једноседој верзији, произведени осамдесетих и деведесетих година. „Орао” је опремљен „Ролс-Ројсовим” млазним мотором, с тим да ће се модернизовати само они примерци који имају уграђен форсаж, што авиону омогућава боље динамичке карактеристике.



Пројекат се тренутно, налази у фази развојних испитивања која обухвата више авиона, а чији је завршетак планиран половином ове године, док се у наредне две-три године планира серијска модернизација, до нивоа једне ескадриле. Извесно је да ће Војска Србије ове ваздухоплове моћи да користи и у наредној деценији.– објашњава Милорадовић.

У почетку је планирана комплетна замена хардверско-софтверског окружења авиона у сарадњи са страним партнером, али је због ограниченог времена и финнасија одлучено да се тај захват одложи.

Садашњи обим пројекта обухвата уградњу модернизационог комплета опреме, већином из домаћег развоја (уз употребу појединих увозних компоненти), која ће омогућити ефикаснију навигацију и укупну борбену употребу авиона ОРАО и у сложеним метео условима и ноћу.

Модернизовани „орао” ће, споља гледано, бити скоро исти као основна верзија летелице, једина приметна разлика је у уграђеном оптоелектронском систему у носу авиона.

– Наш циљ је да Војска Србије добије авион који ће се по својим способностима приближити способностима  вишенаменских авиона четврте генерације када је реч о навигацији, и оптоелектронском откривању циљева на земљи, прецизности дејства, дигиталној свесности посаде о окружењу током извођења задатка као и заштити од противничког дејства – каже Милорадовић.

По речима нашег саговорника, овај пројекат се одвија у две фазе. У првој ради се на уградњи оптоелектронског и нападно навигационог система, рачунара наоружања и мисије, дигиталне магистрале података и нтерфејса ка постојећим и новоуграђеним сензорима, монитора...

На постојећи нишански систем (HUD - Head up display) је уграђен Head Level Display/монитор који ће омогућити пилоту да слику са оптоелектроснких уређаја, са суперпонираном нишанском симбологијом и навигационим параметрима, види пред собом без спуштања погледа на друге уређаје у осeтљивим тренуцима извршавања задатка.

Осим моћне термовизијске камере треће генерације, авион „орао” се опрема ласерским даљиномером за прецизно утврђивање даљине циља, новим балистичким рачунаром као и најсавременијим инецијално навигационим системом, који тренутно користе европски ловци четврте генерациије. Све то учиниће ефикаснијим гађање постојећим наоружањем (топ, невођене ракете и авио-бомбе), али највећа новина су системи за употребу вођеног наоружања.

Друга фаза модернизације предвиђа уградњу комплексних система за самозаштиту авиона. „Орао” ће имати сензоре који ће посаду упозоравати да је авион радарски или ласерски озрачен, односно да је угрожен вођеним противваздухопловним ракетама са радарским или инфрацрвеним вођењем попут оних које се лансирају са рамена стрелца, укључујући и сензоре који детектују њихово приближавање авиону.

Осим тога, имаће и активне (радарске) и пасивне уређаје за ометање, укључујући и инфрацрвене мамце нове генерације, као и нове радио станице и уређај за идентификацију (IFF-транспондер).

Прва домаћа вођена ваздухопловна ракета

Део пројекта модернизације јуришног авиона „орао” је и развој домаће вођене ракете ваздух земља ВРВЗ-200 који је у завршној фази. Осим што ће РВ и ПВО добити модерно и моћно наоружање, значај овог средства је у томе што је реч о првој вођеној ваздухопловној ракети која је дело домаћих стручњака и Одбрамбене индустрије а која ће бити уведена у наоружање.

– Али, и она се наслања на искуства ранијих генерација инжењера. Основа за ВРВЗ-200 је програмирана ракета ПРМ-200 која је заправо била мета за увежбавање ракетних јединица противваздухопловне одбране на бојевим гађањима – каже Милорадовић.

Осим тога, „орао” је до сада био, и сада је, опремљен америчким ракетама ваздух-земља „маверик” са телевизијским навођењем. Пред распад СФРЈ радило се и на развоју ракета ваздух-земља „Гром А” која је имала једноставан систем навођења „три тачке”, односно пилот је, осматрајући ракету испаљену испред авиона, наводио „Гром А” на циљ радио-путем, нишанећи практично голим оком. Ова ракета, са бојевом главом тешком сто килограма, није ушла у серијску производњу али је употребљена током ратова 1990-их година.

– Нова ракета ВРВЗ-200 има бојеву главу пробојно-рушећег дејства са најсавременијим типом експлозива и намењена је уништавању важних циљева у дубини противника као што су командна места и други добро утврђени објекти – објашњава Милорадовић.

Ракета је опремљена термовизијском главом за самонавођење двосмернимм  радио линком. Са ВРВЗ-200 се може дејствовати на два начина, са и без захвата циља пре лансирања.

У првом случају, са захватом циља пре лансирања (LOBL мод), може се гађати са даљина нешто већих од 15 километара. Оператор преко главе за самонавођење ракете захвата циљ  пре момента лансирања и ракета, са које се преноси слика, лети право ка њему и погађа га без интервенције посаде, а посада може у случају потребе и да коригује њену путању.

У другом случају , нападно навигацијскки систем „зна” положај циља а посада га види га на дигиталној мапи, тако да ракету може лансирати и са даљина већих од 40 километара. ВРВЗ-200 лети по задатој путањи, преноси слику из врха ракете у пилотску кабину, а пред крај лета оператор „захвата” циљ а ракета се „аутоматски” наводи на циљ и погађа га.

До сада је обављено више пробних гађања овом ракетом. Уз потребна побољшања система и очекује се њен скори улазак серијску производњу. Финалиста производње ракете биће „Крушик”. Иначе, ради се и на развоју друге генерације ове ракете са унапређеним погоном и аеродинамиком која ће имати већу бојеву главу и знатно већи домет.
 

Коментари29
2206d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

moma sluzio u PVO
Sluzio sam RV I PVO 1972-ge,a onda bio u rezervi(aktivnoj) u batajnickom aerodromu,gde je tada vrseno detaljno ispitivanje ORLA. Znao sam za neke rezultate i planove usavrsavanja,pa bih zamolio poneke komentatore da ne grese previse. A sto se tice MALJUTKE koja je pomenuta,samo da kazem da je tada serijski proizvodjena i malo usavrsavana.
Poljoprivrednik
Kukuruz ce biti oprasen neverovatnom brzinom, a ako krenemo i na komarce, bice to veliki uspeh !
proffesor
Blago nama kad imamo TELEVIZIJSKO NAVODJENJE I NISANJENJE GOLIM OKOM !
Lucky
Taj avion se rusio jos pocetkom testiranja jer hidraulika na njemu ne valja. Hudrauliku jepravila,,Prva petoletka,,da li su oni lose napravili ili u Mostaru lose ugradili to ne znam ali da nevalja to znam. I stvarno je mnogo bolje praviri dronove nego finansirati orla koji ni na pocetku nije valjao.
Дипломирани политиколог
Управо тако, дронови су уосталом будућност ратовања. Ем могу да изведу маневре које пилот физички не би могао да издржи, ем су јефтинији, ем када их непријатељ обори не може да зароби пилота па да нас уцењује. Уосталом, од авиона има одбране, од тзв. "роја дронова" (drone swarm), нема. Не знам шта нам треба да оправљамо застареле моделе када имамо и производне капацитете а и одличне ИТ-евце који би одрадили софтвер и хардвер. Плус ће дронове неко и да купи, орла неће нико.
Kao uvek
Ma kako da ne, nijedan nije oboren, a Zemlja je ravna daska...
Прикажи још одговора
Utopija
Avion više liči na ćurana nego na orla. Prave samo školjku a sve ostalo se nabavlja iz inostranstva. Naši stručnjaci ne umeju da naprave ni atomobil a kamoli avion. Umesto da kopiraju savremenu tehniku oni troše pare i vreme na zastarele krševe.
slamkamenac
Istina je da je ime neprimereno, Orao prema svom opisu dejstva trebalo bi da se zove kobac, napad iz niskog leta punom brzinom, engleski "sparrow-hawk". Orao je ptica koja komanduje visinom i napada iz visine. Sve ostalo niste u pravu, ne pravi se dobar avion odjednom nego postepenim usavrsavanjem originalnog prototipa. Ni ameri ne mogu da naprave dobar avion iz prve, na sta smo sveli nase konstruktore - na nemoguce uslove i nemoguce zahteve zahvaljujuci ljudima sa zahtevima kao vasim.
Nikola
Avion nije automobil pa da ima skoljku. Ima zmaj, i zmaj se ne pravi kod nas, pravio se nekada u Mostaru. Druga stvar da je tako lako kopirati bilo sta, pogotovo savremenu tehniku, onda bi svi kopirali jedni od drugih. A da je Orao zastareo, nije. Amerikanci koriste jurisne avione A-10 jos starije od Orla, ili bombardere B-52 stare skoro 70. godina. Ne prave nove avione svake godine, nego modernizuju stare. Ali Srbinu nikad ugoditi.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља