Радници фабрике „Фијат Крајслер аутомобили Србија” јуче су били на плаћеном одсуству, али није најјасније да ли зато што нису имали поручена возила или им недостају браници, које производи „Фијат пластика”, а у којој је већ два дана потпуно обустављена производња.
Радници ове сестринске фирме, која је такође смештена у Крагујевцу, али је у апсолутном власништву ФЦА групе из Италије, односно новоформираног „Стелантиса”, од четвртка су у генералном штрајку.
Они траже да им се регрес врати на износ од пре 1. јануара и да накнада за плаћено одсуство буде 65 одсто, уместо досадашњих 60 процената. Александар Кораћ, председник Синдиката „Фијат пластике”, каже да су јуче менаџменту послали позив за преговоре.
– Чекамо реакцију послодавца, па ћемо да видимо шта ћемо даље. Захтеве нисмо мењали од 12. јануара, када су почели штрајкови упозорења – наводи он.
Тада су послодавцу упутили захтев да се регрес исплаћује у висини просечне зараде у Србији, топли оброк 20 одсто просечне зараде, а 65 одсто основне зараде за дане плаћеног одсуства.
Тражили су и накнаду за минули рада у висини од 0,5 одсто по години радног стажа и исплату рада на државни празник од 120 одсто преко основне зараде.
У међувремену су, како наглашава Кораћ, имали састанке са менаџментом, али се ништа нису договорили. Због тога је уследио генерални штрајк на радним местима у обе смене од шест до 22 часа.
– „Фијат” је стао због нашег штрајка. Они имају планирану производњу, али им недостају браници. Имамо информацију да су им у четвртак у другој смени са траке силазили аутомобили без браника, тако да због тога нису радили ни у петак – уверава Кораћ.
Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката у ФЦА, каже пак да је у четвртак прва смена завршила производњу без проблема, а друга је наставила и радила до краја радног времена.
Он није могао да потврди да ли су у поподневним сатима са трака силазили аутомобили без браника, као што причају колеге из „Фијат пластике”, јер је био пре подне.
– У петак нисмо радили, што није ни у каквој вези са дешавањима у „Фијат пластици”. „Фијат” има свој план рада одраније, сачињен према броју наручених возила и тај дан нам је био нерадни. Како ће бити од понедељка за сада се не зна. Да ли ће наш кооперант, „Фијат пластика”, наставити са штрајком зависи од њих. Али то може да успори, па и да заустави „Фијат” – наглашава Ђорђевић.
Он објашњава да „Фијат” нема другог добављача за бранике, јер „Фијат пластика” искључиво прави те делове за „фијат 500 Л.”
Немају ни залихе, јер је процес производње такав да се браницима снабдевају на дневном нивоу. Које кораке ће преузети „Фијат група”, односно „Стелантис” јуче нисмо добили одговор, али више је него очигледно да од разрешења ситуације у „Фијат пластици” зависи наставак производње „фијата 500 Л”.