среда, 14.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 24.02.2021. у 07:52 Катарина Ђорђевић

Опет је реклама наљутила жене и националне мањине

Када је култна реплика „колико ћеш Српчића да ми родиш” постала део маркетиншке поруке једне банке, почело је масовно негодовање на друштвеним мрежама
(Фото Пиксабеј)

Питање „колико ћеш Српчића да ми родиш”, које својој девојци поставља један од јунака популарне серије „Јужни ветар”, већ је добило статус култне реплике међу млађом популацијом. Рачунајући на њену препознатљивост и популарност, челници једне домаће банке на својој фејсбук страници направили су рекламу у којој глумац Миодраг Радоњић поставља то питање својој девојци из истоимене серије, а када му она покаже три прста, алудирајући на број деце коју планира да роди, он јој одговара: „Онда нам треба и стамбени и кеш кредит.”

Међутим, врло брзо се испоставило да су банкари направили грешку у рачуну јер нису рачунали на буку и бес женског дела публике, која је засула ову страницу љутитим коментарима да оне нису „машине за рађање” малих Српчића. Осим жена, бурно су негодовали и представници националних мањина који су, између осталих, челницима банке поставили питање: „Да ли само Срби имају право да подижу кредите?”

Када су схватили да је ђаво однео шалу и донео бес фејсбук пратилаца, банкари су скинули спорну рекламу и упутили извињење и објашњење да ова банка „дубоко уважава националну, верску и језичку различитост наше земље, поштујући и негујући људска и мањинска права”. Они су такође истакли да банка дугорочно подржава кинематографију, због чега је одлучила да буде један од спонзора серије „Јужни ветар” и закључили да су пост скинули са свог профила јер прихватају коментаре да је увредљив за све националне мањине у нашој земљи.

Ово је последња у низу реклама у којима се представнице лепшег пола приказују на омаловажавајући начин – ако бисмо анализирали бројне огласе којима обилује маркетиншки универзум у Србији, могли бисмо да закључимо да у нашој земљи углавном живе очајне домаћице које су опседнуте чистоћом куће, белином ве-це шоље, квалитетом хигијенских уложака и мирисом омекшивача за рубље, које су патолошки љубоморне на све домаћице које имају чистије плочице у купатилу.

Ако је веровати нашим рекламама, самопоуздање жена директно је пропорционално белим мајицама и блиставим плочицама у кухињу и купатилу. С изузетком „мистер пропера”, који одмењује домаћице у чишћењу куће, мушки ликови у рекламама углавном пију пиво и попуњавају спортску прогнозу.

Пре неколико година праву буру у јавности подигао је билборд на коме готово нага балерина у шпаги, уз пропратну поруку „прилагодљива свакој подлози”, рекламира гуме, а бес женског аудиторијума навукла је и реклама за нискокалоричну паштету која се промовисала под слоганом: „Ја, фудбал и жена. Шта је ту вишак?” Наиме, креатори ове паштете оценили су да је у овој комбинацији жена вишак, па су решили да је – прецртају.

Тек када је читатељка „Политике” послала писмо рубрици „Међу нама”, у коме је оценила да наше друштво нема ни мрвицу поштовања према женама и истакла да се „стиди због свих оних девојчица, девојака и жена које ће проћи поред овог билборда”, реаговала је тадашња заменица заштитника грађана Тамара Лукшић Орландић. Она је контактирала с маркетинг одељењем ове компаније, након чега је спорна реклама повучена с билборда.

Повереница за заштиту равноправности Бранкица Јанковић оцењује да ово није прва, већ последња у низу реклама с увредљивим садржајем и истиче да је важно што се банка одмах извинила и повукла спорну рекламу – пре него што је реаговала правна служба повереника.

„Ја још једном морам да подсетим да су овакве ’креативности’ недопустиве и законом забрањене. Овде се жена приказује на стереотипан начин, а рекламе вређа и достојанство националних мањина. Није био редак случај да институција повереника за заштиту равноправности реагује на рекламе – подсетићу на билборд с девојком и слоганом „спремна да рађа” за једну врсту семена у пољопривреди, на медијску кампању за флаширану воду где се боца налази између женских груди, или на нагу балерину у положају шпаге као илустрацију за квалитетне ауто гуме... Да не ређам даље. Због свих тих примера, канцеларија повереника за заштиту равноправности упутила је пре две године препоруку свим маркетиншким агенцијама у земљи да воде рачуна о садржајима које пласирају. Иако су рекламе својеврсни вид слободе изражавања кроз дизајнерско решење, та слобода не сме бити изговор за било какву дискриминацију, омаловажавање или подржавање широко распрострањених стереотипа”, наглашава наша саговорница и изражава задовољство што је све више друштвено одговорних агенција које поштују по препоруци повереника и труде се да кроз рекламе промовишу равноправност.

Она подсећа да су у европским државама различитим препорукама и документима забрањене рекламе које имају отворене или прикривене стереотипе или омаловажавајуће садржаје – рецимо да жена не уме да паркира или да мушкарац не уме да укључи веш-машину. У процесу евроинтеграција Србија као држава кандидат за чланство у ЕУ треба да прати европску регулативу, а она то и чини, закључује наша саговорница. 

Коментари64
0865b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

rodoljub
U bankarskom spotu nema ništa osporavajućeg na pravo za kredit, niti direktiva za radjanje! Muškarac normalno pita ženu koliko dece... i na osnovu toga konstatuje da će mu trebti stambeni i keš kredit. Inicijatori bunta pretpostavlja se koje su, pojedine organizacije za ljudska prava i rodnu ramnopravnost, pogrešno tumače spot i utiču na bunt žena. Zašto političke i demografske i stitucije nisu reagovale na neopravdano podstrekavanje na bunt ženskog roda (koje omalovažavaju belu kugu)?
Србин са Косова
У којој земљи ми живимо? Свуда око нас у "проевропски оријентисаним грађанским државама", како звоне у Хрватској, Босни, Црној Гори, Албанији, Бугарској кличу: "Ми Хрвати", " Ми Словенци", "Ми Босанци", "Монте-Негро", " Ми сме Балгари", а не - ми смо грађани. Ово је Србија, морала би то бити.
Dubravka
Koja se djevojka ne osjeća počašćenom ako joj se momak ovako obrati?! Nisu to male i beznačajne riječi! Mi žene imamo tu privilegiju da darujemo život! Bune se samo one kojima je zakašnjeli feminizam udario u glavu. Ne vidim u ovim riječima nikakvo potcjenjivanje, nego počast! I homo zajednice žele djecu imati. Dokle mi u sred Srbije ne smijemo reći "srbčići"? Bili smo Jugosloveni, a šta trebamo sada biti? Alfi sa druge planete?! U čemu su manjine uskraćene? "Politik correction" ide predaleko.
Marlone
Zatrovano drustvo, kojem su puna usta borbe za kojekakve vrijednosti sipinovane po zapadu i koje u svakoj rijeci i misli koja ima pridjev nacionalnog ili vrijednosti porodice, vidi probleme je medju najgorim drustvima svjeta po nemogucnosti proste reprodukcije stanovnistva. U prevodu, takva drustva ce nestati i bice zamjenjena sa evolutivno otpornijim drustvima, tj. migrantima koje ne more brige zapadnih vrijednosti i kojima nije problem imati porodicu i petoro djece.
Boba CH
Marlone, u pravu ste! Živim u jednom malom mjestu u Švajcarskoj. Jutros moradoh ljekaru, pa u apoteku. Usput vidjeh samo žene sa maramama, Arapkinje sa kolicima i čoporm djece oko njih, nabrojati se ne mogu. One ne mare za feminizam, niti im pada na pamet da su mašine za rađanje djece, niti mare za hrišćansku kulturu. U drugu nedjelju će biti glasanje da se zabrani pokrivati lice, a lijevi na sve strane urluču da je to seksizam, rasizam, ukidanje prava ženama za opredjeljenje.
Bosanka
Da li je jedna zena cjenjenija u drustvu samo ako se ostvari kao majka? Svjedoci smo bracnih nevjera i pucanja brakova svaki dan. Smatram da dijete treba biti rodjeno iz velike ljubavi oba partnera, koji se uvijek mogu osloniti jedno na drugog. Ako takvog nema, ne treba niposto radjati. Postupam vrema vlastitoj volji i uvjerenju, a ne onom koji mi mi mozda namecu drustvo i okolina.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља