Тек што је „боинг 737 макс” добио дозволу да поново полети након велике паузе због две фаталне несреће, амерички авио-џин суочио се с новим проблемима. У недељу је на лету од Денвера до Хонолулуа отказао један од мотора на „боингу 777” „Јунајтед ерлајнза”. Не тако мали делови авиона пали су у предграђу Денвера и мало је недостајало да падну на кућу, известио је АП.
Летелица је после тога принудно враћена на аеродром у Денверу. Нико од 240 путника и чланова посаде није повређен, али је инцидент нанео велику штету већ начетој репутацији компаније из Чикага. Уплашени путници пребачени су на други лет за Хаваје. „Авион је почео снажно да се тресе и да губи висину. Мислио сам да ћемо се срушити”, испричао је за АП Дејвид Делусија.
Само дан раније проблеми су задесили теретни „боинг 747-400”, који је у суботу око 16 часова полетео из Холандије за САД, али је морао да хитно слети у Лијеж у Белгији. Очевици кажу да су чули снажне ударе и видели пламен како избија из једног од левих мотора авиона пре него што су побегли у заклон док су усијани метални делови падали на село. Локалне агенције су пренеле да су оштетили аутомобиле и куће и лакше повредили једну жену и дете. У току је истрага холандских агенција.
После удеса код Денвера, америчка Федерална управа за ваздушни саобраћај (ФФА) издала је упозорење и наредила хитну инспекцију летелица 777 опремљених моторима „Прат Витни ПВ 4000”. Након тога је „Боинг” препоручио да се приземље сви авиони тог типа, којих у свету има више од 120, док се не обави контрола.
Одмах су их из употребе повукли амерички „Јунајтед” и две јапанске компаније: „Џепен ерлајнз” и „Ол Нипон ерлајнз”. Исти авиони се користе још само у Јужној Кореји, али та земља није предузела мере. Из јапанског министарства саобраћаја је јуче саопштено да је авион „Џепен ерлајнза” тог типа имао проблем с левим мотором у децембру, кад је морао да се врати на полазни аеродром.
Из „Боинга” је речено да је у свету 69 авиона у употреби, а 59 је повучено у хангаре услед мањка потражње због пандемије. Прва инспекција у Денверу показала је да су се у мотору сломила два крилца вентилатора. Снимак разговора из пилотске кабине и снимак података о лету однети су у лабораторију на испитивање. Моторе производи компанија у власништву „Рејтиона”, великог америчког произвођача оружја, војне и комерцијалне електронике.
Авио-индустрија тренутно пролази кроз најгору кризу у историји, а „Боинг” је и пре него што је почела пандемија доживео велики губитак профита и поверења због две несреће авиона типа „737 макс” за шест месеци. У октобру 2018. године 189 путника и чланова посаде погинуло је у несрећи индонежанског „Лајон ера”, мало по полетању из Џакарте. У марту 2019. године 157 особа је страдало у несрећи „Етиопијан ерлајнза”, кад се исти модел авиона срушио у сличним околностима убрзо по полетању из Адис Абебе.
Након тога су све летелице тог типа у свету приземљене, непуне две године након што су стављене у употребу. Истрага је установила да је до обе трагедије дошло због грешке новог софтвера и да су инжењери скретали пажњу руководству, али да су се у у трци за профитом правиле пречице. Други велики пропуст је то што „Боинг” није обавестио пилоте да софтвер постоји, па самим тим нису ни били обучени за његову деактивацију.
Модел „макс 737” је тек крајем прошле године добио дозволу за летење у САД, а у Европи пре четири недеље, након што су испуњени захтеви регулатора који су се односили на унапређење софтвера и бољу обуку пилота. Први авион у Европи полетео је пре само пет дана, на лету „Флај Белгије” од Брисела до Малаге. Процењује се да је приземљење коштало „Боинг” 21 милијарду директних трошкова и око 67 милијарди долара у неоствареној продаји. Много проблема је имао и с моделом „787 дримлајнер”, првим авионом на свету с литијум-јонском батеријом. Кад се 2013. та батерија запалила на лету од Токија до Бостона, сви авиони су приземљени на три месеца док проблем није отклоњен.