петак, 23.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 02.03.2021. у 22:00 Дубравка Лакић
71. БЕРЛИНАЛЕ

О љубави с љубављу

О такмичарским филмовима „Фабијан или Шетња до паса”, „Ја сам твој човек” и „Кутија успомена”, у којима је љубав у сенци преломних политичких догађаја
Из филма „Ја сам твој човек” (Фото: Прес-служба Берлинала)

Још у уводном напису о овогодишњем 71. Берлинском фестивалу, који би у ово доба локдауна и короне требало да се одржи у две фазе – у марту (преко стриминг платформе) и јуну (уживо?), најављено је да у главном такмичарском програму овог пута доминирају филмови немачких и француских продукција и копродукција. Сужена (филмска) Европа на две најмоћније и најбогатије европске земље или је ово ипак пуки случај у сфери фестивалског програмирања изнуђен пандемијским околностима? Показаће будуће филмско време.

Већ првог дана Берлинала виђена су и прва два немачка такмичара за „Златног медведа”, филмови „Фабијан или Шетња до паса” плодотворног аутора Доминика Графа и „Ја сам твој човек” славне глумице и редитељке Марије Шрадер. Занимљиво, али Графов филм није могуће гледати на званичној стриминг платформи фестивала (неће бити могуће тако гледати ни дебитантски филм немачког глумца Данијела Брила „Суседна врата”) јер власници светских права нису дали одобрење за то. Али, јесу дали зелено светло да се линк филма пошаље одабраним акредитованим критичарима за гледање на малим форматима. На великом платну, сада у марту, гледаће га само чланови званичног жирија.

За овакву одлуку није добијено никакво детаљно објашњење. Можда се одговори крију у чињеници да је радња филма смештена у 1931. годину, праскозорје експлозије нацизма и свега оног што је потом следило, па би шире онлајн приказивање у овом тренутку могло да изазове свакојаке полемике унутар немачког друштва, а да притом биоскопски гледаоци нису имали шансе да га виде. Шта год да је разлог, потписници ових редова је било омогућено гледање овог Графовог готово четворочасовног филмског дела, насталог у његовој слободној адаптацији истоименог аутобиографског дела Ериха Кестнера, једног од најзначајнијих романа из период Вајмарске републике, што представља додатни изазов јер се отварају и многе паралеле с данашњим злоћудним светом.

Доминик Граф адаптира Кестнерову дубоко тужну аутобиографију хладне главе. Његов стил је и хладнокрвно жустар и утишано меланхоличан истовремено док приповеда о неоствареном младом писцу Јакобу Фабијану, његовом богатом образованом пријатељу Штефану Лабудеу и великој Фабијановој љубави Корнелији – правници којој се изненада насмешила блистава глумачка каријера. Док приповеда о годинама декаденције, разврата, јавних кућа, уметничких атељеа, барова и распојасаног ноћног живота обавијеног димом, сексом, дрогама, музиком и плесом, а истовремено и нарастајућим сиромаштвом и беспосленошћу. Дакле, док своје филмске јунаке – младе немачке интелектуалце и њихове судбине ставља у шири контекст стања друштва тик пред долазак Хитлера и његових националсоцијалиста на власт. Корнелија је једини зрачак наде у Фабијановом распадајућем постојању. Његова фатална љубав ометена „вишим силама”, али и празним фрижидером и распаднутим сном о срећи...

Немачки филм „Ја сам твој човек” Марије Шрадер, с ознаком подршке „Парамаунта”, на забаван начин креће се путањом комично-трагичне приче о питањима љубави, чежње и онога што човека чини човеком. Главна јунакиња Алма, научница у берлинском музеју Пергамон, у име прибављања средстава за истраживачки рад пристаје да три недеље живи са хуманоидним роботом, који је прилагођен њеном карактеру и потребама. Хуманоид Том је алгоритамски осмишљен тако да буде Алмин савршен животни партнер који ће је учинити уравнотеженом и срећном. Забављајући гледаоце серијом комичних неспоразума између Алме и Тома, Шрадерова отвара и питања стварних људских тежњи и чежњи. Оних, неометених науком и савременим истраживањима...

Од првих виђених такмичарских филмова 71. Берлинала ипак се издваја француско-либанско-канадски филм „Кутија успомена” Јоане Хаџитомас и Халила Хореиге, ауторског пара чија су претходна дела, баш као и у случају овог новог филма, преиспитивала улогу сећања у стварању слика и писању савремене историје. И „Кутија успомена” показује њихово интересовање за емоционалне процесе повезане с ратном траумом, само што је овог пута ствар далеко интимнија. Филм је настао на основу личних преписки и аудио и видео снимака Хаџитомасове, али и Халилових ратних фотографија из периода грађанског рата у Либану осамдесетих година прошлог века.

Управо ти архивски материјали чине и граде причу о Маји, која је постала канадски држављанин и њеној ћерки Алекс, која ће игром случаја – отварањем пакета пристиглог из Либана, уронити у забележена тинејџерска сећања своје мајке. Ауторски пар се поиграва с наративом повезујући Алексину естетику друштвених мрежа са физичким присуством фотографија и снимака из младости њене мајке Маје. Ствара се тако емотивно и визуелно моћно филмско дело о љубави у време рата и откључаним тајнама скривене прошлости...

Јуче је виђен и „Упознавање”, нови филм јужнокорејског ветерана Хонг Сангсуа. Од свега 66 минута, у три дела и у црно-белој техници. Овај филм програмиран на стримингу за 1. март, има ознаку ембарго за писање о њему до данас у 16 часова. О њему, зато, неки други пут...

Коментари0
cb0bf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља