уторак, 20.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 05.03.2021. у 13:08 Дејан Алексић

Куповина електробуса озваничена, најављени „гасобуси”

Потписан уговор за недавно оспоравану набавку 10 нових електричних возила и најављен почетак тендера за куповину 100 зглобних аутобуса на гас
(Фото Д. Алексић)

Старом народном „Живи били, па видели” можда се најсликовитије могу описати јучерашње најаве на тему јавног градског превоза до 2030. Баш до те године, тврде градски челници, на београдским улицама неће бити више ниједног аутобуса на дизел гориво јер ће, уверавају, до тада сва јавна возила бити или на електропогон или на гас. План је и да се од ове године до 2027. сваке набавља по сто зглобних аутобуса на гас како би их тада било 600 на овај погон. Уз то, замисао града је и да 2030. у функцији буду обе линије метроа.

Инспирисан да у даху најави новитете у јавном превозу јуче је био Горан Весић, заменик градоначелника и то после потписивања уговора за куповину десет електробуса.

Уговор за набавку десет нових електричних возила, која ће опслуживати будућу линију од „Београда на води” преко Славије и Краља Милана до Калемегдана, у просторијама ГСП „Београд” потписали су Радиша Момчиловић, директор ГСП-а, и Александар Томашевић, из компаније „ДАТ холдинг” која је заједно са бугарским „Чериот моторсом” добила тај тендер.

Али, како делује на основу саопштења Беоинфа, јуче се најмање причало о овој набавци, а више о предстојећим куповинама. Тако је заменик градоначелника најавио да је јуче расписана и јавна набавка за куповину сто зглобних аутобуса на гас, од поменутих планираних 600.
– Следеће године у ово време имаћемо на улицама те аутобусе на гас, што ће бити велика промена за Београд. Град ће наставити да улаже и у тролејбусе и трамваје. Планом генералне регулације шинских система, који треба да буде усвојен у октобру или новембру, предвиђено је проширење трамвајске мреже. Идеја је да трамваји возе и на левој обали Дунава, од Богословије према Ади Хуји, од Пожешке према Цераку, од Новог Београда према Бежанијској коси... Донели смо и одлуку да средином марта, односно после усвајања ребаланса ГСП-а, спроведемо набавку, која у финансијском смислу није велика, али је значајна за све који користе аутобусе. То је да се набаве и да се уграде блокатори мотора и у аутобусе који их немају, како би сви били сигурни да аутобус неће кренути уколико врата нису правилно затворена. Тренутно у возном парку имамо 560 аутобуса са блокаторима, који га заустављају уколико врата нису правилно затворена. Али, имамо и око 200 старијих аутобуса који блокаторе немају – истакао је Весић.

Он је напоменуо и да је отворен конкурс за возаче у ГСП-у коме, како је додао, недостаје стотинак шофера.

– Чак и они који немају Де категорију могу да конкуришу јер ће бити спроведена додатна обука. Посла има за све који желе да раде. Плате возача су повећане и оне су сада у просеку око 74.000 динара – казао је Весић.

Више возила на Задушнице

Ове суботе, на Задушнице, од 8 до 16 часова, биће додатним возилима појачане линије 3A, 12Л2, 25, 26, 35, 50, 65, 75, 82, 101, 202, 310, 533 и 612. У истом периоду привремено ће бити успостављена и линија 75Л (Општина Нови Београд–Бежанијскa коса) коју ће опслуживати два возила. Почетно и завршно стајалиште за ову линију биће „Улаз у Париске комуне”.Бурне реакције због куповине еко-буса

Куповина десет електробуса недавно је изазвала врло оштре реакције и рат саопштењима. Све је почело са критикама да је уговор добио тандем који је дао скупљу понуду, да ова возила нису довољно испитана када је реч о потрошњи електричне енергије, а замерено је и да се „ДАТ холдинг”, српска чланица победничког тандема посредством ког ће бити набављена нова електрична возила, уопште не бави возилима него расхладном опремом. Убрзо се огласио и ГСП тврдећи да је изабран понуђач чија је понуда једина била исправна и да је реч о електробусима „Хајгер”, који су се добро показали на београдским улицама. Цела ова ситуација завршена је најавом ГСП-а да ће поднети пријаву због клевете, на шта је Центар за локалну самоуправу, који је изразио сумње и изнео критике на рачун ове набавке, узвратио да једва чека.

Коментари7
77644
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Tih10 »Higer«-ovih el. autobusa izgleda imaju ugrađene i »zlatne« delove jer im je cena oko 600.000 €/kom. El. autobus K9 firme BYD (Build Your Dreams) dužine 12m i koji sa jednim punjenjem pređe 250km, košta 2-3 mil. Yuan/kom., odnosno 260.000-390.000 €/kom., zavisno od konfiguracije. Inače, BYD je najveći svetski proizvođač različitih električnih vozila, ima oko 230.000 radnika, proizvodi oko 10.000 el. autobusa godišnje i ima i fabrike širom sveta od kojih je jedna u mestu Komarom, Mađarska.
MarkoBgd
Zasto ne bi ti autobusi bili napravljeni kod nas? Ne moraju bas oni (nepostojeci) Ikarbus-Mercedes autobusi ali neka iskoriste jaku sasiju FAP autobusa ( licenca MAN-a) i neka ugrade neki uvozni motor na gas. Cak i da bude na kraju ista cena kao za MAN, opet dobro jer ce vecina para da ostane u zemlji.
Danko
Nadam se da ce "gasobusi" biti nabavljeni od iole "krštenih" proizvođača da ne bude opet bacanje para pod maskom ulaganja u GSP vozni park. Pre par godina su nabavljeni oni ocajni tursko-iranski autobusi koji su kostali "kao pravi" ali su im otkazivale kocnice i automatski menjaci pa izazivali sudare, eksplodirali hidraulicni sistemi i povredjivali putnike. To je ono sta je stiglo do medija a koliko je zataskano Boga pitaj.
Црни
Да ли стижу домаћи аутобуси из Икарбуса, ФАП-а, Необуса, Нибуса..? Априла 2008. на Београдском сајму комерцијалних возила нашло чак дванаест аутобуса произведених у Србији! А данас? Данас су на домаћим улицама турски и кинески аутобуси. Брука и срамота! Србија готово да и више нема производњу аутобуса, која у држави постоји и више од стотину година. Браво нам га!
Rasina
Autobus na elektricni pogon je i dalje "autobus" a ne elektrobus. Autobus na gasni pogon nije "gasobus". Ovo je Politika! Molim vas.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља