понедељак, 12.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 07.03.2021. у 20:05 Дубравка Лакић
71. БЕРЛИНАЛЕ

Од сумрака до стримованог филмског свитања

О беспрекорној берлинској платформи и заказивању кућних интернетских веза, о знаку питања над наградом за најбољи сценарио и о филмовима „Ја сам Карл” и „Балада о белој крави”
Из иранског филма „Балада о белој крави” (Фото прес служба Берлинала)

Прва помисао на чињеницу да сам међу привилегованим критичарима који ће имати потпуни приступ свим филмовима на стриминг платформи 71. Берлинала – који је у овој својој мартовској петодневно-маратонској верзији иначе био намењен учесницима Европског филмског маркета, произвођачима и купцима филмова – била је: „Па, ово је сјајно!”. Не морам да путујем и теглим кофере, да ознојена са тешком јакном и лаптопом у ранцу на леђима јурцам ко без душе од једне до друге фестивалске дворане, с краја на крај Берлина из хладног у топло, из топлог у хладно. Да, биће као и увек тензично, напорно и тешко да се све постигне, укључујући и то да уз гледање филмова ваља пронаћи време за писање о њима уз поштовање стриктних рокова за прелом дневних новина, али бар не морам да мрднем из тишине и здравствене безбедности сопственог стана и не реметим тако ову своју нежељену, а већ једногодишњу „нову нормалност”.

Тај првобитни, готово ентузијатски приступ чињеници да ћу, иако не онако како треба – на великом филмском платну, ипак премијерно гледати филмове са Берлинског фестивала, распршио се још првог стриминг дана спознајом да зависим од квалитета, јачине и брзине кућног интернета и од старудија какви су без сумње сви уређаји које поседујем: компјутер, лаптоп и таблет. Да у томе нисам усамљена још исте вечери преко „Зума” сазнајем и од других колега. Британац Џон Б. што из породичних разлога живи већ дуго у Италији признаје да због лоше интернет конекције филмове гледа на свом „ајфону” на којем је слика боља. Бразилка Елејн Г. (уз уобичајене муке због друге временске зоне у односу на средњоевропско време када се приказују филмови) из истих разлога „шета” свој лаптоп по стану у Сао Паулу хватајући бољи интернетски пријем. Џабе перфекција берлинске стриминг платформе када у гледалачкој „кућној радиности” ствари повремено заказују. Примера тога је било много, на свим странама света. И зато смо се лако сложили: фестивал и светске премијере филмова имају једини прави смисао ако се догађају уживо, у дворанама, на великом платну. Све друго спада у скрнављење филма и филмске уметности. И, иако се на тренутке чини тврдоглавим што на томе упорно инсистира, у праву је Тјери Фремо – челник Канског фестивала што није прошле године дозволио онлајн одржавање ове манифестације и што се трудио да истраје да се ни Кан 2021 (померен иначе са традиционалног маја на јул) не пресели на стриминг платформу...

***

Што се тиче додељених, али не и уручених награда (то се чува за јун) на 71. Берлиналу, може се рећи да је жири био прилично објективан и правичан. Једини знак питања може да стоји иза одлуке да се „Сребрним медведом” за најбољи сценарио награди јужнокорејски култни аутор Хонг Сангсу за троделну и међусобно повезану причу из 66. минутног црно-белог филма „Упознавање”. Сангсу је иначе познат по томе што снима филмове без сценарија, ослањајући се на своју редитељску визију, инстинкт и машту. Нисам сигурна да је за овај нови филм одступио од својих правила и да је имао до краја написан сценарио. Ако и јесте, то је остало на нивоу крокија или неразвијеног тритмента. И отуда тај утисак да је Сангсуово „Упознавање” буквално управо то – упознавање са идејом и јунацима филма који тек треба да сними...

***

У беспрегледном мору филмова одабраних за разне програме 71. Берлинала у овој фестивалској разгледници намењеној филмским сладокусцима издвојила бих још два филма. „Ја сам Карл”, немачког редитеља Кристијана Швохова (Берлинале специјал) и „Балада о белој крави”, иранског редитељског тандема Маријам Могадам и Бехташа Санаеха (главни такмичарски). И један и други су блиски стварности. И један и други отварају озбиљна питања за размишљање. „Ја сам Карл” као опомињућа прича о европској омладини што се преко друштвених мрежа повезује око десничарских, неонацистичких идеја о чистој и имиграната ослобођеној Европи, потпуно спремној не само за улично насиље већ и за озбиљни терористички акт. „Балада о белој крави” као модерним језиком срочена урбана прича о положају жена удовица у савременом иранском друштву које још не одустаје од чврсто укорењене традиције. Уколико у будућности наиђете на ова два филма, обратите на њих пажњу. Вреде.

Коментари2
1a4bf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Download je rešenje
Za bolji striming izabere se 720p/30fps umesto 1080p/60fps a racunar se poveze na ruter sa kablom a ne preko wifi. Naravno najbolje je film preuzeti na racunar pa ga gledati na miru bez seckanja. Za tu namenu ima puno besplatnih aplikacija i browser pluginova.
parking servis
Хвала Политици на овом чланку, па сазнајемо и са каквим мукама се сусрећу новинари који пишу. Мене, као неког ко аматерски прати седму уметност још од доба Слободана Новаковића и Небојше Ђукелића мучи следеће питање: Шта значи „неразвијени тритмент“? Кроки сам разумео, као и остали део текста. Хвала на одговору, ко год да ми га да.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља