среда, 21.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:31

Страст, опсесија или зависност

Аутор: Ивана Крстићуторак, 08.07.2008. у 22:00

Одлазак у куповину после напорног дана може деловати веома опуштајуће. Добар је осећај наградити себе неком ситницом за уложени труд након положеног испита или успешно завршеног пословног пројекта, али и утешити се након раскида са вољеном особом. Проблем настаје када куповина измакне контроли и постане једино или главно средство за постизање доброг расположења. Релативно нова „бољка” која се шири великом брзином у Америци и у већини развијених земаља Европе јесте купохолизам, неумерено трошење које поприма одлике праве зависности.

Нова истраживања откривају да неке трошаџије купују да би подигли самопоуздање и изборили се са одређеним унутрашњим проблемима, док су други вођени простим материјализмом. Без обзира на мотив, истраживачи су сагласни да понашање при куповини може ићи од површне забаве до озбиљне зависности. Овај проблем проучаван је и у медицини, а познат је под називом ониоманија (од грчких речи onios – на продају и mania – лудило) и представља компулзивну (присилну) жељу за куповином. У основи, купохоличари, док купују, добијају неколико момената доброг расположења. То је за њих тренутна психичка награда, која их охрабрује да наставе даље да купују тражећи поново тај осећај задовољства. Као што је случај са сваком зависношћу, и купохоличари често осећају стид и кајање након својих поступака. Права зависност настаје када купохоличар почне да угрожава свој начин живота и везе са ближњима. „Они осећају велику бригу због дугова који се гомилају, често крију рачуне и лажу о томе колико су потрошили, живећи стално у страху да ће бити откривени”, каже Лорин Коран, психијатар Универзитета у Станфорду, наглашавајући да такво понашање доводи до патње и поремећених односа у породици. Према њеним речима, купохоличари често пате од недостатка самопоуздања, склони су маштарењу и подложни депресији. Према подацима Института за болести зависности у Илиноису, последице купохолизма су веома озбиљне: огромни дугови, поремећени породични односи, проблеми на послу, депресија и трајно стање узнемирености, само су неке од њих.

Ташна од 10.000 долара

Живимо у изразито потрошачком друштву које нас учи да поседовање материјалних ствари доноси срећу и одређује наш статус у њему. На компулзивно куповање се пре гледа са наклоношћу, уместо да се оно третира као потенцијални проблем. Томе посебно доприноси опсесија друштва славним личностима и њиховим стилом живота, који остали желе бар на тренутак да осете. Неумерено трошење звездама можда не представља тешкоћу, али чињеница да Викторија Бекам троши годишње 100.000 фунти само на одећу или податак да Сара Џесика Паркер поседује више од 100 пари ципела „маноло бланик” од којих сваки кошта преко 400 долара утиче на потрошачке навике великог броја жена које се угледају на њих.

Један од разлога зашто су у већини случајева жене те које су купохоличарке јесу рекламе. Рекламне агенције посебно циљају на женски део популације. Од дама се очекује да неизоставно прате трендове које им медији намећу на дневној бази, у виду производа који су „must have”. Ташне и ципеле постале су статусни симболи за жене данас, као што су на пример аутомобили за мушкарце. Поседовати ташну познатог дизајнера значи да је жена елегантнија, успешнија и на њу гледају са већим поштовањем. Зато није изненађујућа појава да у Америци цена једне торбе „хермес” износи 10.000 долара, при том имајући у виду да је листа чекања за њу четири године. Намеће се питање да ли је прекомерно трошење заиста оно што жене чини срећнима. „Иронија је у томе – да би куповале на овај начин, жене морају да раде много више. Оне улажу огроман труд у своју каријеру истовремено остајући осиромашене када је њихово слободно време у питању. Зато користе куповину као брз начин да дају свом животу на значају”, тврди др Пол Марсден, психолог Економског факултета у Лондону. Према његовом мишљењу, жене су данас финансијски независне, више него икад раније, и имају право на избор, али гледајући унапред, треба се запитати да ли ће овакав вид куповине заиста побољшати њихов квалитет живота.

Пинк авионом у шопинг

Чињеницу да жене заиста воле шопинг, али и да у томе умеју да претерају искористио је бизнисмен Адам Чарлс. Наиме, реч је о летелици намењеној искључиво женама које су кренуле у куповину. Са аеродрома у Ливерпулу даме улазе у пинк авион, где их чека женска посада, служи се ружичасти шампањац, а пре поласка за Париз или Милано путнице могу да ураде и француски маникир.

Управо повлађујући став друштва према купохолизму резултира да се они који имају овај проблем ретко обраћају за помоћ, без обзира на озбиљне последице, због осећаја збуњености и срамоте. Решење је у психотерапији, у проналажењу разлога за такво понашање.

Сви смо део потрошачког друштва зато што желимо нешто што није наша основна потреба, већ луксуз који нам даје осећај моћи и контроле у свету у којем живимо. Али када почнемо да губимо рачун над трошковима које имамо, време је за бригу.


Коментари0
fc698
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља