Недостатак новца и лоша законска регулатива довели су последњих десетак и више година нашу земљу у позицију да изградња великих јавних објеката, попут мостова, сачека боље време. Један од начина јесте лизинг јавних установа који се већ одавно одомаћио у развијеним европским земљама, а који последњих годину дана у Србији страни инвеститори покушавају да предоче нашим властима.
Примера ради, већ годину дана аустријски Immorent (члан Ерсте групе) подржава развој некретнина у Србији кроз своја четири стуба која су се широм Европе показала врло успешним. Поред лизинга некретнина и развоја властитих некретнина ова компанија пласира и лизинг јавних установа.
Александер Петриц, генерални директор Immorent-а, посебан акценат ставља на Београд, његове потенцијале и развојно кашњење у овом сегменту у односу на земље у окружењу, истичући да модел постоји, потребно га је само преузети и почети са послом.
А како би све то функционисало, наш саговорник објашњава кроз поређење са примером из Аустрије када у државном буџету није билодовољно средстава за аутопут који је према развојном плану требало да се изгради од Беча према Прагу:
– Значи, слична ситуација као и овде. Аустријска влада је, међутим, расписала тендер и Immorent је приступио конзорцијуму, са Стабагом и Пором, са по 33 одсто. Аутопут је направљен и ми по уговору са државом сада, на основу протока возила, добијамо део новца из тог пројекта. По истом моделу могуће је завршити и аутопут према Мађарској, повезати Ниш и Скопље или направити сасвим нови аутопут за Црну Гору. Други пример, који опет може да се упореди са Београдом, јесте изградња моста близу Граца. Локалне власти нису имале довољно средстава за градњу моста. Ми смо тај посао преузели на себе, а локалне власти су добиле могућност да мост отплаћују 20 година. Приликом закључивања уговора имали су још једну погодност, а то је коришћење лизинга некретнина приликом отплате.
– Уколико Београд жели на исти начин да послује, за годину дана може да добије два моста! Један додатни према Панчеву и други од Новог Београда (Земун) ка Борчи (Црвенка). Проблем је, међутим, што на нивоу града не могу да се договоре да ли хоће да граде нове мостове или не. Ако држава или локалне власти немају довољно новца, то није препрека да се зауставља развој. Зашто не би имали партнера који ће им убрзати инвестиције. Навео сам два примера, али могуће је на исти начин финансирати електране, водоводе, системе за пречишћавање вода, болнице, школе, обданишта – истиче Петриц.