петак, 04.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 11.08.2008. у 22:00 Д. Д.

Стаклени тег за хартију

Притискач за хартију, без којег се није могао замислити радни сто отмене господе 19. века

Они који притискач за хартију сматрају једним од најнепотребнијих светских проналазака питају се зашто је уопште требало направити предмет који неће имати другу намену осим да задржи гомилу папира на месту кад дуне промаја, кад у исту сврху може да послужи и обичан камен. Међутим, они који тако размишљају, сигурно нису љубитељи уметности: овај, обично стаклени предмет, без којег се није могао замислити радни сто отмене господе 19. века, поред практичне, има и естетску вредност.

Тачна година настанка притискача за папир, па чак ни име његовог творца, не могу се одредити. Појавио се тек када је поједностављен процес производње хартије, па је папир појефтинио и ушао у широку употребу. Половином 19. века, 1845. године, на Изложби аустријске индустрије, одржаној у Бечу, Венецијанац Пјетро Бигаља изложио је уметнички обрађену стаклену куглу, заравњеног подножја, која се сматра једним од првих притискача за хартију.

У исто време, широм Европе, почела је производња ових лепих и корисних ситница, за чије су прављење као узор послужили предмети прављени од надалеко чувеног мурано стакла. У Енглеској су се правили тегови од метала или разнобојног стакла, који су називани притискачима за писма. Прве једноставне тегове правио је Епсли Пелет, још двадесетих година 19. века.

У Француској су пуном паром радиле три фабрике стакла: Сен Луј, Клиши и Бакара, из којих су излазиле стотине ручно рађених притискача за хартију. Стаклене кугле из Бакаре криле су у себи мајушне, филигрански израђене цветове, животињице, силуете и воће јарких боја, док је Сен Луј био чувен по притискачима прављеним од стакла нанесеног у слојевима, као и по онима у облику раскошне круне, украшене трачицама. Производи из Клишија издвајали су се лепотом, као и специјалном врстом стакла од које су прављени. Најпопуларнији притискачи прављени су у облику корпица са цвећем. Захваљујући лепоти и квалитетној изради, производи из Клишија представљали су француске стакларе на изложбама у Кристалној палати у Лондону 1851. године и у Кристалној палати у Њујорку, две године касније.

После изложбе у Њујорку, производња притискача за хартију проширила се и у Америци, али амерички производи нису успели да достигну лепоту и финоћу израде француских стаклара.

С убрзањем темпа живота и повећаном употребом папира, потреба за овим практичним ситницама је порасла, али се повећана производња одразила на квалитет. Притискачи за папир све мање су били уметничка дела, а све чешће су служили у рекламне сврхе. Тако су се, уместо цвећа, портрета или воћа, у унутрашњости стаклених кугли, коцки и пирамида, нашла имена великих фирми или разгледнице туристичких места, док су се класични притискачи за хартију преселили у музеје и колекције заљубљеника у ове предмете.

Коментари0
bd36e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља