Суграђани су, кажу, у неверици гледали напуштени савски сплав „Мали змај” који се у току прошлонедељног невремена откачио од обале и почео да удара у велику спортску халу на води „Колос”. На срећу, сајле популарног пловила биле су довољно јаке да издрже ударе насуканог комшијског сплава, не откаче се и пусте „Колос” ка Бранковом мосту. Београђанима који су то гледали било је још невероватније што се све догађало преко пута Лучке капетаније, а да нико није реаговао, па се питају да ли ико у граду брине о безбедности на рекама у оваквим ситуацијама.
Предузеће „Београдводе”, основано почетком године да брине о приобаљу, још чека ребаланс буџета како би добило новац за рад из градске касе. Како је јуче објаснио Владан Луковић, секретар за инспекцијске послове, стање на обалама београдских река биће ускоро побољшано јер су градске власти направиле план постављања сплавова и услове како они треба да изгледају.
– Чека се расписивање конкурса за места на којима ће бити дозвољено постављање сплавова. У делу од Железничког моста ка Ушћу, значи и у околини Бранковог моста, неће бити дозвољено држање сплавова. Такође, у оквиру изградње пристана за речни саобраћај планирано је уклањање сплавова са појединих локација, а међу првима биће склоњени они са Саве код Блока 70, где се најпре очекује изградња пристаништа за бродиће. Што се тиче сплава „Мали змај”, који се откачио требало је да реагује Лучка капетанија, која брине о безбедности саобраћаја на реци – нагласио је Луковић.
Међутим, надлежни у Лучкој капетанији истичу да би они били дужни да зауставе сплав да је запловио низ Саву, а да је до тог тренутка о њему требало да брине власник.
– „Колосом” и „Малим змајем” управља исти газда. Ми бринемо о безбедности саобраћаја на рекама а не на приобаљу, то је посао градских власти, којима власници сплавова плаћају таксе. И нека већ једном раздвоје те ствари. Они треба да имају брод за хитне интервенције. Могао би неко из градске власти да дође код нас, па да поразговарамо о стању на рекама. Иначе, наш брод је био у приправности и спремно чекао да заустави „Мали змај” уколико заплови – истакли су у Лучкој капетанији.
Према мишљењу надлежних у овом предузећу потребно је хитно, у складу са међународним стандардима, уредити ситуацију на рекама које протичу кроз главни град, другачије уредити саобраћај на њима и изменити домаће законе. Боље је, кажу, да то сами учинимо него да нам касније странци кроје законе, јер су Дунав и Сава међународне реке.
Неопходно је, истичу, као у свету формирати лучку саобраћајну управу, а „Београдводе” када почну да воде рачуна о приобаљу треба да имају одговарајућу опрему за лепо време и за случај непогода.
– То градско предузеће треба да брине о сплавовима јер им њихови власници плаћају таксе. Поред чамаца са великом вучом, који би послужили када се сплавови откаче, речних „боксера” за ванредне ситуације, потребно је током зиме да имају ледоломца. Новосадска водопривреда зими изнајмљује ледоломца, а код нас када река на Ушћу заледи почну да кукају. Проблем је што и Капетанија кубури са недостатком пловила. Имамо само два чамца, па кад су непогоде зову нас на све стране, а ми не знамо где ћемо пре – истичу надлежни у Капетанији.
Како су и раније објашњавали, сидришта на појединим местима нису обележена, недостају им „боксери”, реморкери који обезбеђују пловила у време непогоде, а неопходно је постављање камера и радара који би снимали реке.