среда, 27.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 18.08.2008. у 22:00

„Фијат” отвара 10.000 радних места

Ниједан радник неће остати незбринут (Фото М. Игњатовић)

Крагујевац – „Фијат” не долази сам. У Крагујевац доводи петнаестак својих добављача, пошто другачије није могуће достићи производњу од 300.000 аутомобила годишње, колико ће се, према најавама, кроз три године производити у „Застави”. Најважнији кооперанти морају бити лоцирани у кругу или недалеко од матичне фабрике. А новоосноване фирме, чије је отварање предвиђено будућим уговором са „Фијатом”, могле би, по свему судећи, да значе и крај социјалне кризе у Крагујевцу, где је тренутно без посла око 25. 000 људи, што је готово трећина радно способног становништва.

– Заједно са „Фијатом”, у Крагујевац стиже бар петнаестак његових коопераната. Толико је на главној листи коју нам је предочио италијански партнер. У њима ће радити много више људи него у матичној фирми, а то значи да ће у Крагујевцу бити отворено око 10.000 нових радних места – изјавио је јуче за „Политику” заменик градоначелника Крагујевца Небојша Здравковић.

Најзначајнији „Фијатови” кооперанти биће лоцирани у фабричком кругу „Заставе”, а остали ће своје погоне градити у Корманском пољу, које ће бити претворено у нову индустријску зону града. Та локација је још пре тридесетак година одабрана за „трећу фазу” развоја крагујевачке фабрике.

Међутим, „Застава” још увек располаже са најмање 40 хектара земљишта у Корманском пољу, које је остало у власништву фабрике након захтева власника за повраћај плацева који нису искоришћени за планирани индустријски развој. Заменик градоначелника Здравковић тврди да ће та локација бити опремљена неопходном инфраструктуром за градњу погона „Фијатових” добављача.

Према последњим информацијама из „Заставе”, матична „Фијатова” фабрика у Крагујевцу запослиће око 1 000 људи с почетком серијске производње, која би требало да крене средином или крајем 2009. године. Око 700 радника, којима је остало пет година до пензије, требало би да добије могућност откупа радног стажа, што значи да би око 2 000 запослених у том тренутку остало без ангажмана. О њима ће се, према речима председника Самосталног синдиката Зорана Михајловића, све до упошљавања бринути држава, по систему угашеног ЗЗО – „Застава запошљавање и образовање”.

– Још није све познато око социјалног програма доласком „Фијата”. Ипак, ниједан радник ове фабрике неће бити остављен на цедилу. Они који не добију ангажман у почетку, биће збринути од стране државе, као што је то био случај са радницима који су били на ЗЗО. Треба, међутим, рећи да ће у Крагујевац стићи и многобројни „Фијатови” кооперанти – изјавио је Михајловић за наш лист.

Што се тиче укључивања домаћих фирми у „Фијатову” производњу, ствари не стоје баш најбоље. Наиме, до сада није обезбеђен ниједан такав аранжман, иако је акција за повезивање српских предузећа са италијанским гигантом покренута још пре годину дана. С ретким изузецима, „Фијат”, како сазнајемо, није био задовољан квалитетом „домаћег производа”.

Број радника које ће запослити „Фијат” и његови кооперанти одговара најавама градоначелника Крагујевца Верољуба Стевановића који је, славећи своју победу на мајским изборима, обећао да ће број незапослених у Крагујевцу, за наредне четири године, бити мањи од 10.000.

-----------------------------------------------------------

Уговор у првој недељи септембра

Договори са „Фијатом" су у завршној фази и остало је само да се усагласе техничке нијансе, изјавио је јуче за „Политику" заменик градоначелника Крагујевца Небојша Здравковић, иначе члан радне групе за преговоре са италијанским произвођачем возила.

- Уговор ће, највероватније, бити потписан прве недеље септембра, пошто је остало да се договоре мањи технички детаљи - рекао је Здравковић у изјави за наш лист.

Заменик градоначелника је додао да ће свечаном потписивању уговора присуствовати највиши државни званичници Србије и Италије.

Б. Карталовић  

-----------------------------------------------------------

„Застава" не губи време

Крагујевац - Генерални директор Групе „Застава возила" Зоран Радојевић изјавио је јуче да ће се наредног месеца знати да ли ће се и на који начин реализовати лане потписан уговор са „Џенерал моторсом" о склапању „опел астре" у Крагујевцу. „Очекујем наредног месеца састанак представника GM и Министарства економије на којем ће се размотрити пре годину дана потписан уговор, као и да ли су остварљиви услови под којима треба да се реализује", рекао је Радојевић.

Он је нагласио да је GM и поред тога што „Застава" има потписан Меморандум о сарадњи са „Фијатом" заинтересован да у Крагујевцу склапа „опел астру".

У јулу прошле године „Застава" и GM су потписали уговор о пословно-техничкој сарадњи којим је предвиђен бесцарински увоз 8.300 „опел астри" у Србију до краја ове године.

Тада је у Влади Србије директор „Џенерал моторса" за југоисточну Европу Алдред Данкан саопштио да уговор предвиђа да склапање „опел астре" у погонима крагујевачке фабрике почне на јесен ове године.

Према неким информацијама „Фијат", који у септембру треба да потпише уговор о преузимању „Заставе", није заинтересован за склапање „Опелових" модела аутомобила без обзира на то што крагујевачка фабрика има потписан уговор, због чега се сада тражи решење за реализацију уговора са GM.

Како се наводи, GM је заинтересован за склапање аутомобила у Крагујевцу, јер ће овај град добити статус слободне царинске зоне, али и зато што има обучену радну снагу.

Комерцијални директор предузећа „Застава AGeM", основаног за реализацију уговора са GM Драган Станковић рекао је Танјугу да је од 1. августа прошле године до данас у Србији продато 5.300 „опел астри" и да до краја године треба без царине увести и продати још 3.000 тих аутомобила.  

Танјуг

Коментари7
8d4df
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Lazar Simonovic
Kome li ce da prodaju 300 000 krseva, i da li ce najzad da ukinu carine na aute kao u BiH ili ce da stite zastavu pardon FIAT?
Борислав Томазовић
Да би се направио ауто потребан је мотор,а да би се направио мотор потребан је блок мотора.За израду срца возила потребни су мајстори моделари,дрвомоделари, пластичари,ливци...Можемо да направимо нову ливницу и можемо да нађемо физичке раднике,али не можемо наћи више школоване раднике за тежак физички рад.Укинули смо школе за металостругаре,глодаче,брусаче, а од једине ливнице направили хипермаркете... Ако будемо увозили блокове мотора и ливене делове боље да се не хватамо овог посла јер у том случају овај ауто неће коштати испод 10.000 евра,а то значи да неће бити конкурентан на тржишту и да смо себе одмах осудили на пропаст.Волео бих и једва чекам да негде прочитам или видим како се мисли решити овај проблем... Коментар написао бивши маш.инж.Борислав Томазовић,самостални конструктор.
Гоца Технолошки вишак
Порука за раднике из Крагујевца. НЕДАЈТЕ СВОЈА РАДНА МЕСТА НИ ЗАШТА НА СВЕТУ. НЕКА ВАС ПЛАЋАЈУ ДОК ГРАДЕ ФАБРИКУ, А КАДА ИЗГРАДЕ БРАТИТЕ СЕ НА СВОЈА РАДНА МЕСТА. Ова странка која вам нуди ову отпремнину и остало до пензије, знају добро да уштеде на вама. На коме, на сиротињи и на онима који нису упућени. Отпремнина се потроши за пола године, а ова помоћ до пензије није ништа. Исти су и нас преварили и то преко викенда ЧУВАЈТЕ СЕ ШЕФОВА...
nebojsa
Normalno da FIAT nemoze da nadje kooperante.Ovde je narod jos mentalno bolestan,jos bi da samoupravlja,da pije pivo za dorucak,da ide na bolovanje kad god hoce,da slavi slave i sve crkvene praznike svaki dan(sve TITOVI mladi skojevci).Oni bi bili najsretniji kada bi pravili ficu,pod njihovim uslovima.Njima ni Rusi nemogu da pomognu.
Potencijonalni Intersent
Hocce li se praviti Ferrari, Alfa Romeo i Lancia takodjer u Kragujevcu ili samo FIAT-ovi hidrogenski, hibridni i elektriccni automobili kao buducci modeli?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља