четвртак, 17.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:30

Топао глас у хладној римској ноћи

недеља, 31.08.2008. у 22:00
Ема Шаплен у Виминацијуму (Фото Танјуг)

Музиком из филма „Red Planet” и нумером „Spesso sprofundo” почео је прексиноћ, са двадесет минута закашњења, концерт Еме Шаплен, француског сопрана, у царском Маузолеју у Виминацијуму, надомак Костолца, у оквиру пројекта „Опера Балканика”. На седамдесетоминутном концерту под називом „Римска ноћ” Шапленову је пратио оркестар који је предводио Огњен Радивојевић иХор РТС-а а неколико нумера извео је самостално, али и пратећи чувену певачицу, Александар Симић, млади београдски композитор и пијаниста. Они су заједно интерпретирали две Пучинијеве нумере „Reprendo mai piu” и „O mio babbino caro”. Потом је Симић извео своје композиције „Remember”, претпремијерно дело „Сећање на танго” које ће премијеру имати на Фестивалу танга 4. септембра у Београду и „Танго за њу” који је посветио Шапленовој, а она му је за узврат послала пољубац.

Оно најбоље са репертоара славне певачице остављено је за крај, а на бис је Шапленова отпевала с Хором РТС-а „Spente le stelle”. На видео-биму иза оркестра приказане су сцене из живота Римљана и мозаици из Виминацијума, а режију овог музичког догађаја потписао је Срђан Радосављевић. Спектакл је завршен импресивним ватрометом.

Иначе, тог 30. августа када је концерт одржан, аутобуси су са посетиоцимапристизали читавог дана а највише их је стигло после 18 часова, из свих праваца. Добро је функционисао локални превоз од Пожаревца до локалитета, а милиција је изврсно обавила свој посао. Маузолеј је са археолошким остацима наткривен занимљивом кровном конструкцијом, док је са свих бочних страна отворен.Прохладни ветар који је те вечери дувао тешко је пао и уметницима и посетиоцима. Између сцене и публике налазиле су се археолошке ископине, тако да они који су, као ВИП посетиоци, морали да буду близу извођачима и сцени, на крају, ипак нису добро видели све што се на подијуму дешавало. Иако је било предвиђено да у тај простор са ВИП седиштима може да се смести петстотина људи, посетилаца је било знатно више, а на крају се показало да места нису нумерисана и да нема довољно столица за све високе званице.Било је непријатних ситуација као, на пример, та да амбасадори Јапана и Јужне Кореје стоје са стране док организатори бесомучно јуре да пронађу додатне столице. Ни бетонски одводи за воду између седишта нису били обележени нити осветљени, па је и саплитање било неминовно.

Са друге стране, „обична” публика која је стајала на узвишици ван ВИП простора, посредством два видео-бима могла је комплетније да прати читав спектакл и више види од оних који су физички били ближи сцени. Оштри ветар натерао је многе да цвокоћу, али је Ема Шаплен била на висини задатка– отпевала је свој репертоар, променила три раскошне хаљине(белу, црвену и зелену) и понашала се као да хладноће није ни било.УтискеШапленове, која није присуствовала коктелу после концерта већ је својим црвеним комбијем одјурила ка Београду, саопштио нам је Александар Симић, њен партнер са сцене:

– Ема је, након завршетка концерта, била одушевљена. Она је као сваки прави уметник самокритична, али концерт је заиста био веома леп, трајао је таман колико треба и надам се да је публика задовољна. Ему сам упознао у Паризу, њени менаџери и ја смо сматрали да нам се сензибилитети поклапају, да волимо комбинацију класике и савременог звука и, осим овог наступа, планирано је да и даље сарађујемо.            

Концерт одржан прексиноћ довео је у Виминацијум неколико хиљада људи (процене иду од 3.000 до 8.000), довео је и оне који никада не би дошли да виде археолошко налазиште (Северну капију, Терме и Маузолеј), али и обезбедио да значајне личности из света бизниса, политике и културе буду донатори археолошких истраживања не само Виминацијума већ и осталих локалитета у нашој земљи. „Политика” је јуче, дан након концерта, покушала да добије податке о висини донација које су уплаћене на жиро рачун организатора концерта, „Центра за нове технологије Виминацијум д.о.о.”, међутим званични подаци о висини донација и коначном финансијском резултату овог спектакласе очекују ових дана. Познато је само да су ВИП гости приложили донације од по 12.000 динара, док је фирмама допуштено да саме изаберу износ који ће уплатити.

Идеја др Миомира Кораћа има блиставе тренутке, покушава да споји науку, историју, уметност, економију (као што рече ректор Београдског универзитета, Бранко Ковачевић, на територији Србије је рођено 17 римских императора, уз Дунав се дешавала историја, и то може бити важно и за туризам). Реализација те идеје и овог концерта је показала труд организатора, али и мањкавости на којима се учи за убудуће. Иза неколико хиљада људи остало је прексиноћ мноштво празних боца, конзерви и чаша, али то није ништа ново чак и када се иде стазама римских царева.

Биљана Лијескић

-----------------------------------------------------

Посетиоци у тогама

Сат и по пре концерта високе званице су биле позване на коктел који се одржавао у реконструисаној римској кући надомак Маузолеја, у чијем дворишту је стајала маштовита фонтана, служило се пиће и храна спремљени по античким рецептима, а гости су добијали римске тоге које су на лицу места облачили. Тако је читав локалитет оживео и одавао слику прошлих времена. Младићи из Удружења „Свибор”, одевени у униформе римске војске, возили су двоколице, носили мачеве, гађали луком и стрелом и демонстрирали традиционалне римске војне вештине. Сви су радо прихватили ту игра са прошлошћу, а Миомир Кораћ је као домаћин, такође одевен у тогу, дочекивао госте.

Било је много заинтересованих да купе неки од сувенира, али продавница код Маузолеја у којој су могли да се купе била је читав дан затворена, а мештани су, пуни хвале за Мишка (како зову др Миомира Кораћа), имали духовит коментар да је то зато да им неко нешто не би украо.


Коментари5
fe227
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miloš
Ema Šaplen je tipičan predstavnik novog talasa koji se trudi da na globalnoj muzičkoj sceni uzme svoj deo kolača.Nije sporno da takva vrsta estrade ima mnoštvo svojih poklonika i kod nas,jer ta vrsta "muzike" deluje smirujuće u odnosu na nasilni rok i turbo folk.Mešavina pseudo etno muzike i lagane psihodelije(to je repertoar Eme Šaplen) kod mnogih stvara efekat prijatnosti.E tu sada nastupaju visokoprofitabilne izdavačke kuće koje zbog piraterije i interneta imaju ogromne gubitke da se malo oporave.Zato se ovakva vrsta "muzike" i ovakvi izvođači kroz razne direktne i indirektne propagandne metode nameću i ubacuju u moždane vijuge običnih konzumenata.Tu nastupaju televizije(Classic FM),razni časopisi,radijske stanice,žuta štampa,i odjednom publika sazna za "čuvenu" Emu Šaplen,počne da kupuje njene diskove,DVD filmove na kojima ona peva i preko noći ona postaje"poznata svetska pevačica".E onda je logično da ta čuvena umetnica što pre dođe kod nas da bi li "promovisala našu kulturu" i na taj način nam "podigne ugled u svetu".Nije tu ništa sporno,jer narod kaže:"dok je ovaca biće i šišanja",ali ne bi bilo loše reći koliko je to ukupno koštalo,da li se neko možda ovajdio od Viminacijuma i da li je saldo pozitivan,negativan,ili smo na "pozitivnoj nuli".Inače objektivan sud bi bio da je Ema Šaplen lepa i zgodna mlada žena, koja te svoje pesme lepo peva na mikrofon zabavnjačkim manirom,ali tu nema govora o operskom pevaču niti o glasu koji bi bio prihvatljiv za bilo koju ozbiljnu opersku kuću.Setimo se samo mnogo čuvenijeg Eminog kolege Bočelija kome posle fijaska u Kaljariju u Pučinijevoj operi"Boemi"ne pada više napamet da u životu peva bez mikrofona.
Sremac
Типична српска прича. Сјајна идеја, много слабији завршни ударац. Сигуран сам да је у Виминацијуму и на површинском копу Костолац данима трајало ванредно стање да се много тога доведе у што бољи ред и да је уложена огромна енергија и много новца. Домаћини су у сваком тренутку и на сваком месту били веома љубазни и на услузи гостима. Ипак било је и неких пропуста који мислим да не могу пасти на душу Др Кораћу него логистици. Био сам тамо, у тзв. ВИП статусу, и констатовао да је у том ВИП сектору било можда и двоструко више људи него што је било предвиђено. Разлог: 1. Редари су на паркинг пропуштали и возила са по само једном контролном заставицом, а смели су да пропуштају само оне са две заставице. Тиме је паркинг постао тесан. 2. Мада је ВИП списак био закључен још у понедељак, у пракси је у ВИП простор ушло онолико људи колико је желело, у оним "прошверцованим" аутомобилима. 3. Места за седење нису била нумерисана како је било најављено. 4. Резултат је да - уместо да се направи спектакуларна слика људи у тогама концентрисаних на једном простору - они буду у потпуности измешани са онима без тога. Тиме је основна идеја упропашћена. 5. Тоалети - типично наша прича! Људи ван ВИП списка морали су да пешаче неколико километара до ограде која их је делила од ВИП простора. На крају најважније: и поред све љубазности домаћина, ни у једном тренутку нико није умео да ми каже где и коме треба дати донацију. Овиме је пропуштена прилика да се бар мало надокнаде трошкови веома замашне организације. Морам признати да сам напустио концерт после само две нумере и да ми то није тешко пало -просто нисам могао више да стојим. Ипак, добра страна свега је што су многи који су тамо били први пут схватили да треба да дођу по дану и да обиђу археолошко налазиште.
Mihajlo Lazic
Zaista je steta sto ste ovom tako lose organizovanom dodadjanju dali toliki prostor. Sve je bilo na provincijskom nivou. Od organizacije pa do izvodjenja. Dogadjaju iz Smederevske tvrdjave, nedelja vece, niste uopste poklonili paznju. A tamo. Predivan ambijent tvrdjave, Filharmonija Balkanskog Evro regiona, Nacionalni Bugarski Hor iz Sofije, solisti iz Bugarske i dirigent Zoran Andric. Program. Koncertno izvodjenje opere Hektora Berlioza, Prokletstvo Fausta. Publika je imala utisak da je to Verona u malom. Odlicna akustika, odlicna organizacija /za razliku od haosa, koji je za onog koji nije VIP publika, vladao po kukuruzistimai mraku Viminacijuma/,poletno izvodjenje, sjajna poseta. Ali naravno nije bilo VIP gostiju, nisu uzalud potroseni milioni, a nadomak Beograda ogrezlog u festivalima piva i rok koncertima, ljubiteljima klasike pruzen je dozivljaj kakav se i u Evropi retko dogadja. Mozda bi ministar kulture mogao da pomogne smederevcima da se u tvrdjavi organizuje festival bilo operske muzike, bilo simfonijskih ili kamernih ansambala. Ja sam iz Beograda isao na oba dogadjaja i verujte Viminacijum je bio sramota, a Smederevski koncert je bio vrhunski dozivljaj.
natasa
Ufff, pa i nije tačno da je prevoz funkcionisao! Nas je policija "skinula sa autobusa", kao ne može se dalje, na par kilometara od kapije. Posle su pustili autobuse, ali, avaj, vozači više nisu znali ko su njihovi putnici koji su platili karte, pa su povezli koga-god. Ako su, nisu vozači krivi. Takođe je vladao haos sa autobusima u povratku. Bilo ih je dovoljno, ali ne i mesta na kome mogu da se okrenu. Osoba koja se javlja na kontakt telefon .... jedva da je htela da razgovara, a ono što smo saznali nije bilo tačno. Kada smo stigli na lice mesta i shvatili da lokalitet nećemo videti, jer je bina bukvalno na njemu na pomenuti broj se nervozna gospođa više nije ni javljala. Gospodin iz TO Požarevac (na ćalost niasm upamtila ime) nije bio lenj da se javi na telefon, ali je mogao samo da se izvini zbog dezinformacija, za koje nije sam ni kriv. Za voz Romantika su nam naplatili cenu koja se odnosi na kompoziciju sa parnom lokomotivom, ali nas je vukla električna?!? Oduševljavanje činjenicom da je pevačica promenila tri toalete neću ni da komentarišem. Autor teksta verovatno nije imao priliku da uživo sluša prave soprane ...
екс археолог
Г. Миомир Кораћ би могао мало да се бави и својим послом а то је археологија. Нико нормалан не може да има нешто против развоја туризма у Србији на рачун археологије, у ствари могли би се рећи да су се добро сетили, АЛИ не може се бити све од једном (мада је то уобичајена појава у Србији, сви су стручњаци за све!)па ни г. Кораћ не може у исто време бити туристички агент и научник. Проверено знам да ово потоње због тога трпи. А кад смо већ код теме, нико не пише о томе како држава ништа не чини да заустави систематску пљачку и илегална ископавања тог заиста вансеријског локалитета која се одвија годинама али је постала све гора (и то свуда у Србији а не само на Виминацијуму) у последњих неколико година. Ја мислим да смо ми једина земља која у полицији нема посебну јединицу за сузбијање овакве врсте културног криминала.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља