уторак, 26.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:23

Италијански мотор покреће Србију

недеља, 28.09.2008. у 22:00
„Српски Детроит”: до сада највеће улагање у индустрију (Фото М. Игњатовић)

Крагујевац – Уговор државе и „Фијата” о формирању заједничког предузећа на темељима некадашње „Заставе” биће потписан данас у Београду, уз присуство највиших државних званичника двеју земаља, као и представника „Фијата” и крагујевачке фабрике. Најављено је да ће свечаности присуствовати председник Републике Србије Борис Тадић и министар спољних послова Италије Франко Фратини. Долазак „Фијата” у Крагујевац представља до сада највећу инвестицију у Србији, с обзиром на то да ће у опремање нове фабрике и обнову инфраструктуре у Крагујевцу бити уложено више од милијарду евра.

Италијанска компанија ће, како је најављено, инвестирати око 800 милиона евра у роботизоване производне линије, а влада би, након ребаланса буџета, требало да издвоји око 300 милиона евра за изградњу нове путне и енергетске мреже у „српском Детроиту” – сходно договору о подели власништва у новој фирми, на основу кога ће „Фијат” имати 67, а држава 33 одсто капитала.

У престоници ће, поводом овог догађаја, бити отворен шампањац, а након тога, у поподневним сатима, у Крагујевац ће стићи извршни директор „Фијата” Серђо Маркјоне и министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић. Они ће, како је најављено, долетети хеликоптером, који ће се приземљити у самом средишту крагујевачке фабрике, на паркингу испред Управне зграде.      

Није речено хоће ли ову високу делегацију поздравити и „Заставини” радници. Наиме, иако заменик градоначелника Крагујевца и члан владиног тима за преговоре са „Фијатом” Небојша Здравковић најављује да ће ова инвестиција отворити „између 10.000 и 30.000 нових радних места”, према речима Зорана Михајловића, председника Самосталног синдиката крагујевачке фабрике аутомобила, запослени „са зебњом ишчекују долазак италијанске компаније”. Он, заправо, напомиње да се још „не зна колико ће радника ангажовати ’Фијат’ и шта ће бити са прекобројнима”.

Уз ову дилему, треба рећи да нову фирму тек очекују искушења, пошто ће и она, као и све у свету, бити подложна честим немирима на глобалном тржишту четвороточкаша.  

На успостављању сарадње са „Фијатом”, прекинуте почетком ратних деведесетих, радиле су, треба подсетити, све демократске владе које су после петооктобарских промена водиле земљу.

Након реструктурисања „Заставе” 2001, први значајнији искорак у обнови сарадње са „Фијатом” направио је бивши министар привреде Предраг Бубало. У то време „Застави” је отписан дуг домаћим банкама од око 400 милиона долара, као и 72 одсто старог дуга према италијанској компанији, у висини од око 30 милиона евра.

То је био предуслов за потписивање Меморандума о разумевању са „Фијатом”, који је 6. маја ове године, на Ђурђевдан – Дан града, озваничен у Крагујевцу. Меморандум су потписали градоначелник Крагујевца Верољуб Стевановић и потпредседник италијанске компаније Алфредо Алтавила. На основу тог документа, град Крагујевац донео је одлуку о ослобађању „Фијата” свих локалних такса у наредних десет година, закључно са 31. децембром 2018.

Иако је уговор завршен, још није познато које ће моделе „Фијат” производити у Крагујевцу. Зна се само да ће то бити један мали градски ауто А класе и нешто већи породични модел из Б сегмента. Према до сада расположивим информацијама, у обновљеним „Заставиним” погонима могао би да се производи редизајнирани „фића”, који је тренутно прави бум на светском тржишту, као и пре неколико година промовисани „гранде пунто”.

Производња би требало да почне крајем 2009, односно почетком 2010. године, пошто у „Заставиним” погонима буде инсталирана модерна роботизована опрема. У првој фази, годишње би се производило 200.000 аутомобила, а у 2012. би се ушло са планом о производњи чак 300.000 возила. У најбољим данима, средином осамдесетих година прошлог века, када се „југо” извозио у САД, „Застава” је , подсетимо, правила око 200.000 возила годишње.

Иначе, пре потписивања уговора са „Фијатом”, Народна скупштина је јуче ратификовала Споразум о стабилизацији и придруживању са ЕУ, чиме су створени услови за реализацију уговора.

Бране Карталовић

---------------------------------------------------

Долази и „Ивеко”

Данашња свечаност поводом потписивања уговора са „Фијатом” биће употпуњена с још једним важним документом, а реч је Меморандуму о сарадњи са „Ивеком”, италијанским произвођачем камиона, који послује у оквиру торинског гиганта. Потписивање овог меморандума означиће почетак преговора државе са „Ивеком”, који намерава да у Крагујевцу отвори погоне за производњу камиона, али и аутобуса. За ту инвестицију, град Крагујевац је обезбедио 20 хектара у Корманском пољу, локацији на којој ће своје фабрике градити и десетак „Фијатових” добављача.

-------------------------------------------------------

Нема наших међу кооперантима

Заједно са „Фијатом”, у Крагујевац стиже и петнаестак коопераната ове италијанске компаније. Најважнијим добављачима обезбеђене су локације унутар фабричког круга „Заставе”, а остали ће своје погоне градити у Корманском пољу. И ове фирме, баш као и „Фијат”, биће ослобођење свих обавеза на име локалних такса. Иако је, у сарадњи са ресорним министарствима, „Застава” организовала више састанака представника „Фијата” са менаџментима наших предузећа, италијанска компанија до данас није склопила ниједан уговор са неком од наших фирми, које су у великом броју биле заинтересоване за сарадњу.


Коментари5
70976
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Вања
Заиста сјајан посао је направила наша држава која је да би 5 хиљада људи добило посао платила 300 милиона евра тј 60 хиљада по запосленом. Још милион људи нема посао, дакле држава мора да издвоји још 60 милијарди евра да би решила њихов проблем. Да ли наша власт има неки други приступ привлачења страних инвеститора јер је овај неодржив...
Bojan
Kao zitelj Kragujevca izuzetno sam zadovoljan ovom investicijom. I mislim da je ovo prvi afirmativni tekst o gradu Kragujevcu OD kraja 2003g. A sto se zluradih komentara tice mogu samo da porucim: JAKA SUMADIJA - JAKA SRBIJA. Ne mogu svi da zive kao Beogradjani, da prodaju maglu za velike pare.
Mirko
Obrni okreni, Kostunicini ljudi su pripremili teren a gospodin Dinkic pobrao lovorike. Samo ostaje jedna dilema, ako Fordova fabrika sa 100 ljudi pravi 35000 vozila godisnje, koliko je ljudi potrebno da se napravi 350000 godisnje?
laki
ZA Kragujevcane;nada umire poslednja tj.djabe ste krecili.
Kragujevcani koji vole svoj grad
Pozdrav za kragujevcane.Zelimo im dobar pocetak u Novoj Zastavi i da Kragujevac jednom krene.Dinkic i Stevanovic kao i ostali su ispunili svoje obecanje.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља