петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:13

„Археолошко” сведочанство о зрењанинској авијацији

Аутор: Ђ. Ђукићуторак, 30.09.2008. у 22:00
Немања Обрадовић са повељом постављеном у темеље хангара Фото Ђ. Ђукић

Зрењанин –Испод рушевина хангара на старом зрењанинском аеродрому радници су пронашли капсулу са повељом која је 1933. године постављена у темеље објекта. Како се претпоставља, капсулу с повељом у темеље је поставио оснивач аероклуба Василије Петровић, а поново је угледала светост дана под рукама Немање Обрадовића и Ивана Перића, студената који овде физичким радом зарађују џепарац. Капсула није отворена, јер се то мора обавити у посебним условима, како повеља не би била оштећена.

Дугогодишњи директор београдског Музеја ваздухопловства Чедомир Јањић каже за наш лист да је реч о јединственом случају да се сведочења о историји наше авијације налазе као археолошке ископине, што само говори о њеној дугој традицији и значајном присуству на овим просторима.

Иначе, у Зрењанину је још 1929. основан обласни огранак аероклуба „Наша крила” који је под краљевским покровитељством деловао у Југославији. Оснивач обласног и касније месног одбора аероклуба био је наставник летења Василије Петровић, први председник Драгомир Антула, генерал у пензији, а први секретар новинар Сигмунд Фишлер. Њихова жива активност кумовала је да се у граду на Бегеју подигне један од првих цивилних аеродрома у овом делу Европе. Хроничари су забележили да је након неколико година подигнут хангар за авионе и да је, за ондашње услове, „овде била постављена првокласна опрема”.

Аеродром је стациониран у предграђу Зрењанина званом „Багљаш”, а педесетак година прошлог века био је стециште низа активности љубитеља висина. Ту се окупљала младеж и учила летење моторним авионима, једрилицама и падобранима, као и вештине аеромоделарства.

Међутим, стицајем околности и због потреба урбанистичког развоја града, аеродром и аероклуб су пресељени у оближњу Ечку. Клуб ради у континуитету до данас, а недавно су се појавили инвеститори спремни да у Ечки граде не само велики аеродром него и да отворе пилотску академију и фабрику спортских, односно лаких авиона. На месту старог аеродрома никла је индустријска зона.


Коментари1
5f04d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srboljub Savic
Vreme leti sve brze. Tako i temelji hangara na Bagljashu postadoshe "arheoloshko" nalazishte. Srecom, imamo i Muzej Vazduhoplovstva i strucnjake da povelju sacuvaju, i kopiraju za mnoge potrebe.Nadam se da ce se negde postaviti mala spomen-ploca i uneti imena onih koji su svojim pregalashtvom omogucavali zivot letilishta. Medju njima ce se valjda naci i Prenticevo ime, upravnik i entuzijasta ("Bagljash-Ikar, skakao sa krova hangara). Vratili ste me u 1964-tu i mesec dana letenja. S poshtovanjem, S. Savic

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља