Крагујевац – После 55 година успона и стрмоглавих падова, крагујевачка фабрика аутомобила окренула је нову страницу историје. Од 14. октобра, сходно уговору који је потписан 29. септембра, на месту „Заставе”, свачије и ничије фирме из доба комунизма, стоји име новог предузећа „Фијат аутомобили Србија”, у коме је „однос снага” прецизно дефинисан. Торинском гиганту у заједничком предузећу припада 67, а држави 33 одсто капитала.
Највећу инвестицију у Србији, вредну 950 милиона евра, парафирали су министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић и извршни директор италијанске компаније Серђо Маркионе, а свечаности су присуствовали и председник Србије Борис Тадић, премијер Мирко Цветковић и италијански министар спољних послова Франко Фратини.
Несумњив економски подухват подупрт је и значајним политичким успехом наше земље. Министар Фратини је, након свечаног потписивања уговора, обећао пуну помоћ Италије у процесу европских интеграција Србије.
Уговором о оснивању заједничког предузећа предвиђено је модернизовање старих „Заставиних” погона и обнављање производног процеса.
Скривајући своје пословне потезе од увек будне конкуренције, представници италијанске компаније су саопштили да ће називе и карактеристике аутомобила који ће се правити у Крагујевцу промовисати месец дана пре премијере, тачније крајем 2009, до када би требало да буде завршено инсталирање модерних роботизованих линија. За сада се зна да ће се у Крагујевцу правити мали градски аутомобил А класе и нешто већи породични четвороточкаш из Б сегмента, који би требало да буде „Фијатов” одговор на популарни „Реноов” румунски модел „дачија логан”.
Румунија је, иначе, била једна од дестинација о којој је „Фијат”озбиљно размишљао. Србија је превагнула након што су Италијанима понуђене примамљиве бенефиције.
Држава се, наиме, обавезала да ће у путну и енергетску инфраструктуру Крагујевца уложити 300 милиона евра, а град је ослободио италијанску компанију свих локалних пореза и такса у наредних десет година, до 31. децембра 2018.
Развој производње заједничког друштва „Фијат аутомобили Србија” подељен је у две фазе. У првој, која подразумева монтажу мањег модела, предвиђено је да са трака силази 200.000 аутомобила годишње, а током 2012, када ће почети склапање и већег аутомобила, у Крагујевцу ће се производити чак 300.000 јединица.
Иако су планови амбициозни, треба напоменути да „Фијат аутомобиле Србија” тек чекају искушења на увек трусном и немилосрдном тржишту четвороточкаша.
Да не би било „непријатних изненађења”, новом фирмом ће управљати нови борд директора, састављен од 35 италијанских стручњака. На челу пословодства биће Ђовани де Филипис, један од најбољих „Фијатових” менаџера.
У новој фирми биће упошљено укупно 2.433 радника. Предност приликом запошљавања имаће тренутно запослени у „Застава аутомобилима”. У првој фази, „Фијат” ће ангажовати 1.000 радника, а бригу о прекобројнима преузела је држава. Свима којима је остало пет година до пензије влада је понудила надокнаду од 3.250 евра и 60 одсто просечне републичке плате, коју ће примати све до стицања услова.
„Фијат” нема обавезу преузимања „Заставиних” радника по аутоматизму, што значи да ће у новој фирми бити места и за младе стручњаке из других градова, под условом да „парлају” италијански. У Крагујевцу се много тога мења, па и намере оних који су раније мислили да је најважније знати енглески.