петак, 22.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:57

Ко има право на државни „ауди”

Аутор: Бранка Малишпонедељак, 22.12.2008. у 22:00

У возном парку Управе за заједничке послове републичких органа налази се 348 возила која у току једног месеца у просеку пређу 730.000 километара. Председницима Републике, Народне скупштине, владе, Уставног суда и Врховног суда Србије, као и потпредседницима владе и Народне скупштине, генералним секретарима председника Републике и владе, министрима и секретару Народне скупштине, који имају право на сталну употребу службених возила са возачем, на располагању су аутомобили марке „ауди А6” и „ауди А8”, кажу у Управи. Ова возила су, како објашњавају, изабрана због поузданости, безбедности и комфора. Последња набавка овог типа возила обављена је 2007. године, а у наредној години, предлогом закона о буџету Републике Србије, није предвиђена нова набавка тих возила.

Правила коришћења службених возила уређена су Уредбом о условима и начину коришћења службених возила која је ступила на снагу 18. децембра ове године. Пре доношења овог документа питање коришћења службених возила није било уређено. Осим горепоменутих, право да се, приликом обављања послова, возе о државном трошку имају и лица која је изабрао, именовао или поставио надлежни орган, али само на основу писменог захтева овлашћеног лица које руководи државним органом у којем то лице ради. 

У Управи истичу да су предузели и мере уз помоћ којих ће електронски пратити приступ свим паркинзима републичких органа који су одређени за паркирање службених возила. Наиме, према уредби, возач је обавезан да, по окончању превоза, возило врати на место одређено за паркирање и преда кључеве овлашћеном лицу управе. Он, међутим, није дужан да то уради уколико потреба посла захтева другачије и уколико добије претходну сагласност овлашћеног лица Управе. Тачан број возача који службени аутомобил „одвозе кући” не постоји, али процењује се да их има око осамдесет.

Занимљиво је да је заштитник грађана Саша Јанковић, који се интересовао за коришћење службених возила, пре неколико месеци уместо одговора добио – бољи аутомобил. Наиме, органи владе нису му, иако је то захтевао, доставили податке о броју службених аутомобила и њиховом коришћењу. То је био први пут да заштитник грађана у поступку који води, ни након поновног обраћања није добио тражену информацију.

Јанковић сматра да се доношењем ове уредбе постиже свест о томе да се државном имовином мора располагати на јасан, транспарентан начин и по неким критеријумима. То је, сматра он, први и огроман корак – постојање одговорности за коришћење државне имовине што није право наспрам кога не стоје никакве обавезе.

– Морају постојати писмени критеријуми. Ја нисам тражио специфичне критеријуме, већ сам реаговао на ситуацију у којој не постоје никакви, и у којој се формално не зна ко може користити службена возила. Сама уредба симболично показује да се мора кренути од врха и да располагање државном имовином мора бити транспарентно. Ја сам, користећи своје законско овлашћење, формално поднео иницијативу влади да донесе уредбу о овим критеријумима – каже Јанковић за „Политику”, истичући да је уредба управо плод иницијативе коју је он поднео влади. 

– Увек има места за дораде, али то није посао омбудсмана. Колико је мени познато, уредба је већ дорађена на прошлој седници, пошто су, како нам је објашњено, грешком изостављени повереник за информације од јавног значаја, државни ревизор и сам омбудсман – додаје Јанковић.

Владан Славковић, главни и одговорни уредник српског издања „Аутобилда”, најтиражнијег аутомобилског магазина у свету, каже да владе у највећем броју земаља користе аутомобиле „премијум” марки под којима се подразумевају „ауди”, „мерцедес” и „BMW”.

– Која ће марка бити заступљена углавном зависи од услова које владе добију. Моје мишљење је да је, с обзиром на време штедње, потпуно у реду направити одређену класификацију и распоред тога ко може какве аутомобиле да вози – каже Славковић, наводећи пример великих компанија у којима, осим председника компаније који може да вози најлуксузнији ауто, какав је, рецимо, „мерцедес 500 С класе” или „ауди А8”. Сви други, па чак ни извршни директори, не смеју да возе аутомобил већи од „Мерцедесове” Е класе или „аудија А6”. По његовом мишљењу, „ауди А6” је максимум који би један министар требало да има, док је изузетно скупи блиндирани „ауди А8” евентуално прикладан само за председника владе.

– „Шкода” такође прави аутомобиле које неки званичници користе у службене сврхе. У питању је „шкода суперб” која је што се тиче простора адекватна „аудију А6”, а кошта дупло мање. Никога у свету више није срамота да, иако је у влади, вози овакав аутомобил, јер је наметнут као квалитетан, а његовом употребом се много штеди. Ипак, које ће аутомобиле користити нека влада пре свега зависи од тога ко им понуди боље услове у оквиру једне од три „премијум” марке – објашњава наш саговорник.

Он сматра и да би коришћење ГПРС уређаја, који кошта 150 евра, у овим аутомобилима било веома корисно, чак неопходно. Ови уређаји, између осталог, омогућавају контролу путање кретања возила што би сузбило коришћење државних возила у приватне сврхе.

– На тај начин би и опозиционе странке и јавност имали увид у коришћење службених аутомобила и мислим да би то било апсолутно корисно. Примећујем да овај, изузетно користан уређај све више користе и такси удружења како би надзирала кретање таксиста, а ако они могу да их користе, могла би и влада– закључује Славковић.


Коментари18
97897
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Marko
Pa nije problem vozni park.... Problem su ovolika ministarstva! Ako ne mogu da podele vlast, oni izmisle par novih 'kombinacuja', da bi svi bili zadovoljni! A narod.... Ma to za njih nije bitno!!!
Ivan L
Predlazem da se "sagovornik" autora teksta prvo raspita sta je to ГПРС, pa onda da deli savete.
Ivan L
Mislim da je autoru teksta krajnje vreme da spozna razliku izmedju GPRS i GPS uredjaja (ako se vec latio pisanja o tim uredjajima).
terramare
Nemacki kancelari i sada kancelarka se voze jednim mercedesom koga iznajmljuju za 1 Evro godisnje od fabrike.
Дуги сати а лепо мирише
"... sede u skupstini satima,..." па онда оду у скупштински ресторан и тамо за ситне паре једу и пију сатима ... Наравно да после треба да их службена кола развозе, не могу онако сити ваљда сами!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља