недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:35

КРИЗА ЕТИКЕ И ЕТИКА КРИЗЕ

Аутор: Небојша Катићпонедељак, 29.12.2008. у 22:00

Великој економској кризи, кроз коју свет управо пролази, претходио је дуг период постепене ерозије капиталистичког морала. Упркос јасној видљивости овог феномена, у анализама узрока који су довели до данашње кризе ова тема углавном се не отвара.

Однос економије и етике одувек је био важан за функционисање економског система. Макс Вебер, зачетник модерне социологије, бавио се овим проблемом у свом чувеном есеју с почетка 20. века, под насловом „Протестантска етика и дух капитализма”. Развој капитализма Вебер великим делом везује за специфичну етику протестантских деноминација насталих на основама калвинизма.

Капиталиста „протестантског кова” скроман је до аскетизма, вредан, частан и социјално одговоран. Његов мото би се могао свести на став да је „поштење најбоља политика”. У оваквом капиталистичком универзуму етика није само ствар појединца, његове вере и савести. Над личним моралом бде и верска заједница којој предузетник припада, а припадност заједници је потврда његове честитости и гаранција свима који са њим ступају у пословни однос, док је изопштење из заједнице вероватно и крај пословне каријере.

И поред похвале протестантској етици, Вебер пише да се то пуританско осећање живота мења и да је његова духовна подлога све тања. Уместо на веру и савест, предузетник се, фарисејски, све више ослања само на законе. При самом крају свог дугог есеја, Вебер пророчки скицира лик новог капиталисте који се полако помаља: „Људи од струке без духа, људи од уживања без срца; ово ништавило уображава да се попело на раније никада недостигнут степен хуманитета”.

Дух тог новог капитализма најбоље се може сажети познатим слоганом берзанског шпекуланта са Волстрита, Ајвана Боскија (Ivan Boesky), да је „грамзивост исправна (добра)”. Нови капитализам је пре аморалан него неморалан. Он се данас не ослања на веру, савест или етику, већ на адвокате. Такав ментални склоп добрим делом преовладава у свету великих корпорација и тријумфује у финансијском сектору.

Економска криза би ово стање духа и на њему изграђен економски модел могла жестоко тестирати. Ако криза не буде савладана током 2009. године, а изгледи су минимални, дебата о новој капиталистичкој етици могла би се отворити, не у академским институцијама, већ на улици. А то је амбијент који више држи до Молотова и његовог коктела, него до Вебера и његових есеја. Последња збивања у Грчкој могу бити наговештај олује која се спрема.

У анализи односа између етике и кризе поучно је осврнути се на Јапан и његова искуства, с обзиром на то да се генерална проба данашње економске кризе тамо већ догодила и добила назив „изгубљена деценија”.

Почетком деведесeтих година 20. века Јапан је ушао у рецeсију и стагнацију која је трајала око десет година. Почетак кризе био је сличан данашњој – дошло је до спектакуларног слома тржишта некретнина, слома берзе, и до страховите кризе финансијског система. Јапанска криза је била ограниченог географског домета и њене разорне ефекте апсорбовала je превасходно домаћа економија.

На медијској сцени, ова дуготрајна криза је прошла готово незапажено. Осим академских кругова и професионалаца из света финансија и бизниса, њом се нико није превише бавио. Са Далеког истока нису долазиле драматичне слике које обично иду уз економске кризе великих размера – није било масовних уличних нереда, сукоба са полицијом или јуриша на продавнице право кроз излог.

У десетогодишњем периоду, јапанска економија је укупно порасла за само девет одсто. Стопа незапослености се удвостручила, али је и тако удвостручена била нижа од стопе незапослености развијених економија које нису биле у кризи. Када је достигла свој максимум 2002. године, стопа незапослености у Јапану је износила само око 5,4 одсто.

У процесу модернизације Јапан је следио западне узоре, али никада није постао западно друштво. Његова социјална структура није се битно променила, нити се Јапан одрекао своје специфичне културе и традиције, у чијем је темељу стална тежња ка хармонији. У таквом контексту, социјална кохезијa и солидарност су изузетно важни и на њих је ослоњен неписани друштвени споразум који тежи да гарантује сигурност радног места и пуну запосленост. Ово је специфично јапански феномен и њиме се може објаснити због чега период дуге економске депресије није разорио друштво, нити га увео у период социјалног хаоса и нестабилности.

Терет јапанске економске кризе је поднело цело друштво, а не само његови најслабији делови. Јапан из кризе није изашао неоштећен, али ниједно развијено западно друштво не би издржало тако дуготрајну и дубоку кризу са релативно мало социјалних последица.

У савладавању данашње кризе све очи упрте су у економску политику. Могло би се догодити да је излаз из овог амбиса подједнако на страни етике колико и економије. Пословне и политичке елите полагаће испит, не само менаџерске и економске вештине, већ и испит људскости и мудрости. Ако је судити по реторици која ову кризу прати, највећи број западних, али и источноевропских друштва је неспреман за тај испит.

финансијски консултант

www.nkatic.wordpress.com


Коментари90
b7b2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar Mihailovic
@M.Kovian. Dugo sam imao probleme na internetu, kazu na centrali, a ja ipak mislim da je bio samo prelazak sa gasa na mazut i drva, sve u cilju osavremenjavanja, onako kako nasa "elita" radi u vodanju naroda. U pravu ste, kod nas je praksa cesto ispred teorije, i, ukoliko je teorija ne objasni, ona odlazi u stranputicu. Nas sistem socijalistickog samoupravljanja je takodje bila praksa koja je isla daleko ispred samog razvoja svesti ljudi i naroda kao celine, i, normalno je da je ta jos nedorasla svest necem takvom upropastila i sam sistem. Totalni krah i koprcanje neoliberalnog kapitalizma pokazuju da smo u sveri i teorije i prakse bili bar 30 godina ispred svih. Ipak, kao pioniri u necemu smo imali i krupne greske, koje se tek sada pokazuju, a pre svega po pitanju jedne opste neodgovornosti i netitularisane svojine, sto je za sobom povlacilo i socijalizaciju velikih minusa i gubitaka i u krajnjem dovelo do gubitka poverenja u sam sistem. Da nam je u poslednjih 30 godina elita bila na celu drustva, umesto "elite", koja je sa pocetkom bolesti Tita pocela da razmislja samo o vlasti i rasturanju SFRJ po nalogu Zapada, pre svega SAD i u skladu sa planom Bzezinskog, sada bi nam svi gledali u ledja i trazili nase programe. A nama je sa "elitom" san ovog veka "sengic". Sramota za ovaj narod.
Marko-2...,g.Zoranu Popovicu
...pogledajte odgovor uvazenog g.M.Katica-"bezimenom u najnovijem prilogu uvazenog i aktuelnog g.N.Katica od 13/01/09.-e u 19:30 h.
Zoran Popovic
Da li postoji mogucnost da direktno kontaktiram g-dina Katica? Naravno, odnosi se na licnu email adresu.MBA kandidat USA
Marko-2...,II-i dio
..."podrzani" nevjerovatnim milionskim platama i bonusima.JEZIVO!. Vi,postovani g.M.Katicu kazete.." da ako bi 'Vlasnicki prihodi' bili definisani procentualnim dijelom DP-a Firmi,"mogli bi ocekivati da se na polozaju menadzera pojave lica.."ukratko sa ETIKOM sa pocetka Kapitalizma kao sistema.Naravno da to NEBIVA,i da je takova ETIKA Iluzija!-posebno ovdje u USA.(nazalost ta tri dosadasnja samoubistva triju veoma bogatih ljudi U EVROPI-kao poslijedica svega,sve to dokazuje),posebno "LOKALNI veselnik" koji je mirno "Zdipio" 50-ak milijardi USA $,i nacisto unistio nebrojene "male" investitore-zbog cega je za sada i pored velike graje "pojeo vuk magare".(nasa varijanta Kapitalizma je kupovina secerana za po tri Eura(nepostoji nikakovo opravdanje za to,pa ni "VISI INTERESI!"(g.Kostic) ili kupovina preduzeca,firmi-od strane bivsih direktora(Nasih CIO-a!)-na pr.g.Miskovic i to sve uz pomoc danasnjih politicara i ove Drzave!.Dakle U BILO KOME REALNU OBLIKU i Kapitalizam-onako kako se smatra je samio ILUZIJA!-(da onako amaterski zakljucim),pa se sa pravom u razloznu prilogu uvazenog g.Nebojse Katica postavlja kao prioritetno pitanje ETIKE,kao i u vasem razmatranju pitanja raspodjele DP-a ili prihoda izmedju Firme,njenih radnika i vlasnika.Dakle NEMA Iluzija-cini se u nekim "nadahnutim" momentima i kada zivimo "OVU SITUACIJU",da izgleda da Soc. Samoupravljanje i Participacija nije toliko "ZLO"-ugrizao sam se za jezik!.Dakle ja sam za ETIKU i ODGOVORNOST u pravom i potpunom smislu tih rijeci.Jos jednom,nadam se da ce te mi oprostiti i razumjeti moje "zakljucke". g.M.Katicu...
Marko-2...,g-dinu Mirku Katicu
...postovani g.M.Katicu,zahvaljujem se na vasem opsirnom i veoma razloznom odgovoru.Izvinjavam se sto vam nisam ranije odgovorio-kao sto je bio red,ali zaista nisam bio u mogucnosti.Odmah da kazem da nisam bio u pravu rekavsi da se vi zalazete za Soc.Samoupravni Sistem(niti bilo kakav Socijalizam)-Naseg Participacijskog tipa,ali iskreno ocekujem da mi povjerujete da vas nikukome slucaju nisam zelio recimo"diskvalifikovati"-ma kako zvucala ta rijec.Kakove sam ja to imao premise da bih dosao do takova "logicna" zakljucka,osim malo prebrza jezika-sto mi nije obicaj i neodgovara mojim godinama.Ja zivim i svjedokom sam ovoga REALNA Kapitalizma i Ekonomije,koja nije "eks Katedra",nego bolno stvarna ovdje u USA-pa zbog nje i u cijelu Svijetu.Ali zbog pojma 'Socijalizacije kapitalnih gubitaka' dodje do nesporazuma,kome sam ja kriv....a) poslije nevjerovatno neodgovorna ponasanja najvecih kreditno,investicionih,pa i bankarskih Korporacija u USA,vodjenih hohstaplerajskim i beskrajno GRAMZIVIM ponasanjem..("koja je pozeljna i opravdana..")njihovih menadzera i CIO-a,koja je dovela do ivice ambisa cjelokupni Kapitalisticki Sistem u USA,pa i cijelu svijetu,dolazi do brzometne SOCIJALIZACIJE kapitalnih gubitaka(bas kao nekada i kod Nas u SFRJ-samo sa neuporedivo manjim ciframa-"..prema Svecu i tropar.."),u vidu inervencije Drzave(Government)(..nije sija nego vrat")sa nevjerovatnih 700-800 milijardi USA $-a,kao recimo i nevoljkim doduse,ubrizgavanjem 25 milijardi u posrnula tri Auto -giganta(Ford najmanje!).Dakle kada "vrana vrani oci nevadi" nema BANKROTSTVA,sto bi trebalo biti normalno-doduse samo za "boraniju"izgleda...b)ma koliko da su pritisnuti nezajazljivim ocekivanjima dionicara,ipak nevjerovatna odgovornost lezi na menandzerima i CIO-ima Korporacija i nista ih memoze opravdati za nevjerovatan kolaps NJIHOVA Kapitalizma i nacina.Krivi su sto su pristali na tu totalno beskrupuloznu Ekonomiju(svakako.. [NASTAVAK]

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља