субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 20.01.2009. у 22:00

Бензин јефтин, нафташи због раста трошкова траже поскупљење

Стручњаци на многим примерима доказују да је Србија у економском смислу изоловани део света и да оно што важи за друге, за нашу земљу и не мора. То се ових дана показује и на примеру бензина. Иако последњих месеци, због светске економске кризе и појефтињења сирове нафте, цене бензина и дизела падају, возачи у Србији то нису осетили у пуној мери. Али, по мишљењу произвођача и трговаца, до знатнијег појефтињења горива у Србији и не може да дође.

Управо ових дана Нафтна индустрија Србије и приватници траже измену Уредбе о ценама деривата, донете 2005. године. Ситуација је толико алармантна, тврде они, да баш зато што је сада гориво јефтино, може да се догоди да га не буде. Ко је у праву?

Уколико Влада Србије ускоро не одобри измену Уредбе о ценама деривата у делу који се односи на реалне трошкове увоза и транспорта нафте, као и цене рафинеријске прераде, више од половине приватних бензинских пумпи остаће без горива, тврде прометници. Како и сам не би остао без горива, НИС је заједно с „Лукоилом”, Петробартом”, „Нафтом а. д. ” и „Тимоилом” упознала министра енергетике с огромним губицима који настају управо због тога што постојећа уредба о ценама годинама не прати реалне трошкове набавке сировине, транспорта и производње горива. Ништа боља ситуација није ни када је реч о евродизелу, једином деривату који слободно улази у земљу, а трговци већ сада немају рачуницу да га увозе, јер је набавна цена виша од оне на пумпама.

Рачуница показује, тврде прометници, да је прошле недеље литар евродизела увознике коштао 62 динара, док се на пумпама у Србији продаје по 58,20 динара. Постојећа уредба, тврде трговци, пренебрегава чињеницу да транспорт сирове нафте Јадранским нафтоводом више не кошта 8,30 долара, колико је коштао 2005. године, већ двоструко више – 16,60 долара по тони.

Истовремено се, по важећој уредби, цена рафинеријске прераде обрачунава по 29,62 долара, иако је стварна 33 долара по тони. Трговци сада посебно плаћају и транспорт сирове нафте Транснафтом од око четири долара по тони, што је раније био трошак укалкулисан у цену прераде. Када се све ово узме у обзир, јасно је да важећа уредба „не признаје” трошкове прометника од око 25 долара по тони.

Једино што би их могло извући из губитака јесте ново, најављено, поскупљење горива од око седам до осам динара по литру, кажу произвођачи. Али под условом да држава не повећа акцизе кроз малопродајну цену. Иначе, додају, Србија сада има најниже цене горива у окружењу.

У Министарству енергетике потврђују да су им проблеми НИС-а и власника приватних пумпи предочени уочи нове године, и да је разматрање измене постојеће уредбе у процедури. Могуће је да ће се ово питање наћи већ на првој наредној седници владе.

Ј. Петровић

Коментари14
1671b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

cinik
Jasno, sto je sirovina jeftinija proizvodnja je skuplja. Mi smo valjda jedini narod kojem ovakav bezobrazluk moze da se saopsti javno i da nema posledica.
simeun
naftana industrija ima monopol na tržištu, što ne bi koristila taj položaj, te usled takvog stanja ni jedna cena nije previsoka. Gospodo davno ste najavljivali tržišne mehanizme, a štite monopolosti. Ako je svetska kriza, treba se i tako ponašati, te smanjiti profite, ali to nije moguće, a što bi to ičinili , ako imaju mogućnost da zarade.Ni libarelizam ni realsocijalizam, već monofeudalizam to se tako zove. Svko gazda u svom vilajetu.
dušan petković
Kum Veljko iz Doljevac kaže.Mene seljaka ne zanima cena goriva.Mene samo zanima koliko litara nafte mogu da kupim za 1 kg pšenice ili 1 kukuruza. Prosto rečeno neka vlada pokleda kakva je kupovna moć prosečnog građanina a ne samo da upoređuje cene sa nekim zemljama.Osim toga kvalitet goriva je jako slab. Za taj kvalitet i to je previsoka cena.
goran jevtovic
zasto Srbija uvek ima neke pametne kad se svet vozi malo jevtinije da nasi pametnjakovici nadju razlog da nam to ukinu sto je pre moguce,taman gas za domacinstvo imao neku normalnu cenu za nas djep,pametnjakovici ga poskupeli 60% a sad traze jos 20% posto se niko ne buni.Kad je gas tako proso ajd malo benzin prvo akciza pa troskovi tranporta,pa marze...Kome ja da se zalim,meni su povecani troskovi rada a cena mog rada je iz 2001g.Molim pametnjakovice ako se sete nekog pametnog odgovora da mi jave.
Dejo Mancini
Pazi molim te; Srce mi se cepa od jadnih naftaša. A kad smo prošlog leta plaćali najskuplji benzin u okruženju (1,40 €) nisu se setili da traže izmenu uredbe jer je evro bio 75 a benzin 114 din. Ukinite monopol već jednom da vozimo normalno gorivo po normalnim (realnim) cenama a ne da nas deru lopovi i nesposobni ceo vek.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља