понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:51

Српски „Лазар” у Ираку

Аутор: Мирослав Лазанскинедеља, 25.01.2009. у 22:00
Када ће стићи у Месопотамију: оклопно возило „Лазар” Фотодокументација Политике

Oд нашег специјалног извештача
Багдад, јануара– Распуштене у јулу 2003. године, неколико месеци после пада режима Садама Хусеина, ирачке оружане снаге реконструисане су из корена. У недостатку кадрова, бивши Садамови официри сада су враћени да би се борили против гериле, устаника и терориста. Нова војска сада има око 300.000 припадника, али број тенкова и авиона врло је мали. Заправо, прве ирачке јединице које су стављене под искључиво ирачку команду биле су Осма дивизија у Наџафу и по једна бригада поморских и ваздухопловних снага. Тренутно су оружане снаге Ирака формацијски сврстане у десет дивизија, ваздухопловство и морнарицу.

Када сам се код ирачких генерала распитивао за генерала Махера Рашида, који је командовао чувеном операцијом ослобађања полуострва Фао на крају ирачко-иранског рата, а као новинар био сам тада тамо месец дана, садашњи ирачки генерали рекли су ми да је генерал Рашид у пензији. Пре неколико година чуо сам да је убијен. Пензија на „ирачки начин”?

Но, да нова ирачка војска полако преузима терет одржавања мира у држави директно се види и на улицама Багдада, где се амерички војници појављују још само у специјалним оклопним возилима која имају испред хаубе неколико метара истурене „пипалице”, заправо посебне електронске уређаје који лоцирају сигнале мобилних телефона помоћу којих се може активирати мина на путу, или поред пута. Највећи број активираних експлозивних направа у градовима Ирака, или на путевима, до сада је обављен управо преко мобилних телефона, не рачунајући ту и људе-бомбе-камиказе. За америчку, па и ирачку војску, камуфлиране мине поред пута и мине са усмереним дејством највећа су опасност и војни губици највећим делом последица су таквих мина. Зато у Ираку и постоји велика потражња за специјалним оклопним возилима отпорним на мине и заседе, посебно у урбаним условима. Американци су покушали да тај проблем реше набавком већег броја специјалних јужноафричких оклопних возила и амерички их војници масовно користе у Ираку. Са тим „пипалицама” и висином делују као слонови, врло су нестабилни и довољан је мањи погодак да дође до превртања возила. Мањи број тих возила добили су и Ирачани, али њима је ближа идеја да такво оклопно возило превози и одељење специјалаца који могу да ватром дејствују током вожње.

Дакле, ирачком војном врху у Багдаду је приказан и филм о „Лазару”, новом специјалном оклопном возилу отпорном на мине и заседе, иначе производу компаније „Југоимпорт СДПР”, и тиму истраживача и конструктора на челу са др Ненадом Милорадовићем. Возило је настало као резултат истраживања страних искустава из Ирака и Авганистана, пре свега када су у питању заседе и мине. Српски „Лазар” има високе маневарске способности, сјајну прегледност у свим правцима, одлично је оклопљен, наоружан топом од 20 мм, митраљезима, а превози и десет војника осим три члана посаде. Његова цена је битно нижа од цене сличних возила у свету. Ирачани су били одушевљени филмском презентацијом „Лазара”, и изгледи да најновији производ војне индустрије Србије стигне у Ирак врло су добри и то би могао да буде велики извозни посао Србије. После нових минобацача, школског авиона „ласта-95”, у Ирак ускоро треба да стигне прва серија тих авиона, сада и оклопно возило „Лазар”...

Иначе, за време посете делегације Министарства одбране Србије министру одбране Ирака Абделу Кадиру поклоњена је нова аутоматска пушка српске производње М-21 са две велике торбе муниције. Има министар одбране Ирака да пуца и пуца...


Коментари28
44669
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

epikourous
Ako ovo bude uradjeno bice sigurno na misice jer bez testiranja i dokaza na terenu to je prica za malu decu...ako Sutko&co ovo odrade...kapa dole...majstorski...mnooooogo kvalitetnija i jeftinija vozila iracani imaju i imace na stolu...pravo mesto za "lazara" bi bilo da se pocne od koriscenja nase vojske i policije ali onda bratija i Patria ostaju kraci za deo kolaca...super marketing za SDPR i Sutka...malo li je...pozz
Nenad Tonic
Jos jednom hvala g-dinu Lazanskom na odlicnom tekstu, nabijenom kvalitetnim informacijama. Ujedno, sve cestitke za Srpsku namensku industriju koja produzava tradiciju proizvodnje kvlitetnih borbenih sredstava i opreme u ovom nepovoljnom i ekonomskom i politickom trenutku. Iskreno se nadam da ce vozilo koje nosi jedno od najslavnijih imena Srpske istorije postati sastavni deo Irackih pa i oruzanih snaga drugih zemalja kojima politika ne pretstavlja prepreku za saradnju sa Srbijom i da ce biti prava "viza" i za ostale proizvode namenske. I jos nesto, a kao odgovor ocekivano zlonamernima: ne treba zaboraviti da je Yugo, takav kakav jeste, prvi automobil iz jedne socijalisticke, istocnoevropske zemlje koji je "probio" politicku i mentalnu blokadu sa "druge strane velike bare" i prozujao americkim ulicama. Ono sto bi svakako trebalo uzeti u obzir jeste mogucnost da ce i Vojska Srbije i policija imati potrebe za ovakvim vozilom kada jednog dana preuzmu kontrolu nad teritorijom i naseljenim mestima na Kosovu i Metohiji. Znaci, uspesan vojni proizvod, sa obecavajucom perpektivom kako za izvoz, tako i za potrebe domacih oruzanih snaga i snaga bezbednosti. Jos jednom sve cestitke.
Trane
Hvala g. Lazanskom za dobre vesti. Nadam se da ce moj imenjak osvetlati obraz i da ce ugovor sa Irakom biti sklopljen. Podrska inzzenjeru i pozdrav z-u.
Marko Markovic
"HV, 26/01/2009, 06:18 Da li ce Lazar proci kao i ostala srpaka skalamerija u Vukovaru? Od nacije koja je proizvodila Yugo nista me ne moze iznenaditi. ".......... Da se rzumijemo armiju cine ljudi a dio te armije su bili svi pa i Vi....najveca greska jos od Kralja....a i sto se tice Zastave, pa svi su je vozili pa i Vi.....slozicu se sa jednim da je najveci problem Nacije sto ovakvih komentara dolazi jos iz Srbije........ Ali ipak volim da cujem nadmeni komentar onih koji su oduvjek imali junacko srce, oni koji su uvijek glumili da su nesto sto u biti nikad nisu bili.......
citalac bijeljina
Cestitke za nasu vojnu industriju, a licemjerne i zlobne pametnjakovice pitam...da li bi imali hrabrosti da se nadju ispred ``Lazara``? Samo naprijed Namenska!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља