недеља, 31.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 25.01.2009. у 22:00 В. Арсенић – О. Милановић

Црногорци” нас коштају као пут од Хоргоша до Београда

Толерисањем домаћих возача са црногорским таблицама, Србија је у протеклих пет година изгубила 150 милиона евра, што је износ којим је могао да буде завршен пут од Хоргоша до Београда, тврди Бранислав Јоргић, директор и власник „Јоргић брокерa”. Позивајући се на изјаву генералног секретара Удружења власника возила из Црне Горе, објављену у нашем листу 13. новембра лане, Јоргић каже да на друмовима у Србији наши држављани возе око 50.000 аутомобила регистрованих у Црној Гори, што је својеврстан царински прекршај. Према царинским прописима, држављанима Србије није дозвољено да возе возила стране регистрације, осим када имају пребивалиште у држави чије регистарске ознаке има њихов аутомобил.

Дакле, српски држављани у возилима са МНЕ државним ознакама, који немају боравиште у Црној Гори – крше закон. Казна је – привремено одузимање возила и новчана казна за царински прекршај.

Толеришући тај прекршај, држава Србија је увела правило да се закон може кршити и да је то исплативо.

Јоргић упозорава и да, са становишта безбедности, није јасно на који начин се обавља технички преглед тих возила, која су у већем броју еколошки неприхватљива.

Уз то, буџет Србије губи једнократне и дугорочне приходе. Уколико претпоставимо да је просечна вредност тих возила око 4.000 евра, губитак по основу царина и пореза који нису наплаћени износи око 76 милиона евра.

Што се тиче изгубљених дугорочних прихода, буџет, саобраћајна индустрија и осигуравајућа друштва Србије губе око десет милиона евра сваке године.

Томе ваља додати и износ од око 100 евра по возилу на име накнаде која се годишње плаћа држављанима Црне Горе, формалним власницима возила, односно око пет милиона евра укупно. Посебно је опасна околност ако се с таквим возилом неко домаће возило, не дај боже, судари. Муке су да се наплати осигурање, тачније да се надокнади штета. Међу тих педесетак хиљада аутомобила (неке процене су и да их има два пута више) има и оних са фалсификованом документацијом. Често се у медијима појављују вести да су ухапшени они којима је виртуелна регистрација уносан криминални посао. Тек кад дође до незгоде, установи се да је реч о „фантомском” возилу с лажном документацијом. Довољно је, на пример, да возач таквог возила које је направило удес напусти место незгоде и да више нико не може да сазна и докаже ко је био за управљачем. Није правило, али таквих примера има. Све више!

Све у свему, ако се саберу наведени губици и штета за протеклих пет година, држава Србија је изгубила неповратно више од 150 милиона евра.

Још у јуну 2006. године постојала је одлука Министарства за економске односе да ће власници возила са црногорским таблицама морати да плате царину и порез, баш као и приликом увоза аутомобила из иностранства. После позитивно решених питања студирања и регулисања двојног држављанства, помислили смо да грађани заиста неће осетити последице референдума и раздвајања државе. Они који су купили возила у Црној Гори покушавају безуспешно да реше тај проблем. Чак су се и удружили, по муци, и основали удружење.

По њиховом мишљењу, у заједничкој држави није постојао никакав правни основ који би их спречавао да купе робу тамо где је била јефтинија. По Уставној повељи, СЦГ је била држава заједничког тржишта, где је било забрањено ометати проток људи, робе, капитала и услуга. Држава се распала, а они и даље сматрају да та возила не треба третирати као да су из Финске.

Њихов предлог је да плате разлику коју су избегли приликом куповине аутомобила у Црној Гори, а то је 20 одсто од вредности аутомобила по каталозима наших цариника. Баш као да је возило стигло из Финске. Пристали су и да плате и осам динара по кубику возила, као неку врсту откупа.

Након тога, у Министарству економије су саопштили да су за то да се сва возила са црногорским таблицама пререгиструју како не би довели у неравноправан положај оне грађане који су досад своја возила регуларно увезли, поштујући прописе, и који су платили царину и порез.

Проблем се и даље гура под тепих, сви перу руке и нико се не заузима, или не усуђује, да почне да га решава.

Иако је та немарност неоправдано толерисана претходних година, у условима планираног дефицита буџета требало би укинути такву праксу. Чак је и нобеловац Џозеф Штиглиц поручио да нас „не чека ништа добро”, сматра Јоргић.

Коментари21
ca74b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Matija Soskic
Vrlo je cudno da se nesto tako dozvoljava u Srbiji. U Kanadi vozaci iz drugih provincija ne samo sto moraju da promene tablice prilikom preseljenja, vec cesto moraju da polazu pismeni ispit. Matija Soskic, Kanada (Eh?)
Janko Kandic
SCG su bile zajednica drzava sa ustavnom poveljom koja je omogucavala nesmetan protok robe i kapitala,da je gospodin Dinkic u pravu odavno bi zabranili voznju tim vozilima,a ovako ce to morati da se legalizuje jer u suprotnom nema nam ulaska u EU koja garantuje postovanje zakona.Sve price o naivnima i neobavestenima padaju u vodu jer niko od vlasnika pomenutih vozila nije prekrsio zakon koji je vazio u trenutku kupoprodaje,i uopste ne razumem zasto smo mi Srbi toliko zavidni jedni na druge,zar nam ne bi bilo bolje da pomazemo jedni drugima? Ko bi imao korist kad bi drzava zabranila voznju tim vozilima,niko naravno,a u suprotnom bi svi bili zadovoljni,i da na kraju ne zaboravimo da su sporna vozila vlasnistvo Srbije koja nije prebogata da se lisava nijedne pa ni najmanje vrednosti!
Skokospa
A ovih milion sto su postovali zakon ove drzave u kojoj zive i kupovali automobile euro 3?sta sa njima?oni su budale a onaj sto vozi krs od golfa 2 truje srbiju a ne mne je pametan!!platio ga tamo 200e a ovde ce da ga proda za 2500!! to bi sve trebalo zabraniti da ide srpskim putevima!!!! pod hitno
S. Vucetic
Cemu ova ogranicenja kad se sve falcifikuje,pa uvozimo preko MNE automobile u jos gorem stanju.Za Crnogorce valjaju a za nas ne,samo teoretski.E,kada bi to samo bila jedina nasa glupost.
ОНИ и ми
... колико малих предузећа за скупљање и рециклажу отпада, колико споменика, колико школских клупа и учила, колико обезбеђених кривина у којима људи гину, колико тротаора и безбедних прелаза, колико јавних ВЦ-а, колико нових пешкира и постељине по болницама и установама, колико оброка у народним кухињама ... ОНИ бацају кроз прозор. Истина, не баш: поклањају Црногорцима, па он могу све то набројано да приуште уместо нас! Шта ће нама све то, што је народ у горем, то је лакше владати њиме.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља