У Србији би гориво могло да појефтини и поред раста цена барела сирове нафте и курса долара, али само ако би се бензину и дизелу додавало природно, обновљиво биогориво.
У тој сразмери држава би, сматрају приватни власници пумпи, требало да им смањи акцизу. Ако они у понуди свих горива имају бар пет одсто биогорива, за толико би, сматрају, и држава морала да им смањи ту трошарину.
Тај посао би могао постати исплативији ако цена нафте на светском тржишту почне поново убрзано да расте. Зато ће приватни прометници и произвођачи ових дана упутити захтев Министарству финансија да их ослободи плаћања акциза на биогориво сразмерно уделу додатог природног горива, највише до 20 одсто, у дериватима нафте.
Приватници су покушали да тај предлог „провуку” у Скупштини као амандман на предлог Закона о акцизама, али је одбијен уз образложење да би се на тај начин смањио прилив новца у буџет, као и да Србија има довољно времена за такву промену структуре деривата. Према прописима Европске уније, таква обавеза Србију „качи” тек од 2015. године.
Божа Станишић из приватне нафтне компаније „Петробарт-Авија” каже да се по важећем закону акциза не плаћа на течна горива која су 100 одсто произведена од сировина биљног порекла, али се не може избећи на деривате који имају мањи проценат биогорива. То није случај у већини европских земаља, где се стимулише већа потрошња еколошког горива.
Пошто се биогориво користи као додатак моторном бензину и дизел гориву, добијеним прерадом сирове нафте, на које се већ зарачунава акциза, закон не оставља простор произвођачима за ослобађање од плаћања или повраћаја акциза за део који чини гориво биљног порекла, појашњава Станишић.
То практично значи да се акцизом подједнако оптерећује и биогориво иако би оно требало да буде ослобођено свих пореских давања. Како не би дошло до злоупотреба приликом увоза биокомпоненти или током мешања бензина и дизела с биогоривом, приватници предлажу да држава издаје лиценце фирмама које буду озбиљно решиле да уђу у тај посао. На тај начин би се тачно прописало у којим условима и где би се природно и фосилно гориво мешало. Циљ је да се на тај начин стимулише производња сировина биљног порекла за добијање биогорива и обезбеђују виши еколошки стандарди, истиче Станишић.
Приватници тврде да би ефекти ослобађања или повраћаја акцизе били рачуноводствено неутрални, пошто лавовски део те трошарине носе сировине нафтног порекла у које се гориво биопорекла само додаје моторном бензину и дизелу.
Све државе чланице ЕУ дужне су да до 2010. године обезбеде минималну пропорцију биогорива и осталих обновљивих горива пласираних на тржиште. Србији је тај рок продужен до 2015. године. До тада би удео биогорива у укупној производњи требало да износи око 5,75 одсто.
Како би се подстакла већа употреба биогорива, Белгија је већ сада смањила акцизе на гориво са садржајем биодизела у дериватима нафте од око 3,7 одсто, док Велика Британија планира да од наредне године даје субвенције произвођачима тих сировина. Грчка је на корак да донесе закон да се омогући делимично или потпуно ослобађање од акциза на биогорива.