субота, 07.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:36

Револуција или превара

Аутор: Слободан Стојићевићсреда, 25.03.2009. у 22:00

Откако је, одскора, „Борба” смањила формат, „Ало!” су заиста постале „највеће новине у Србији”, како гласи њихов слоган од почетка, па и онда када је „Борба” била већа од њих. Е па на таквом формату (већи од две стране „Преса”), на читавој страни објављен je оглас о „чудотворном препарату” помоћу којег је „гарантовано” да се за два месеца ослаби 43 килограма.

Да ли је то могуће? Да ли је оглас превара или је реч о „револуционарном открићу”, како тврди оглашивач „Вита натура”? И да ли новине које објављују огласе заиста немају одговорност за њихов садржај? To је тема за расправу. Размотримо је на примеру наизглед безазленом, али је појава раширена.

На огласној страни, наднаслов гласи: „Ексклузивно: Наша истинита репортажа”.

На самом почетку рађа се низ недоумица. Најпре, не може бити „ексклузивно” јер се оглас не објављује само у листу „Ало!”, а подвлачење да је прича истинита рађа сумњу. То вам је оно као кад вам саговорник нагласи: „А искрено да ти кажем...”. Већ знате да ће да слаже. Или да вам претходно није говорио истину. Постоје, дакле, истините и неистините репортаже.

Репортаже су приче о људима или неком догађају у којем најчешће учествују и људи. Људи у репортажама имају имена и презимена, зна се где живе, колико су стари, као што је неопходно да се и за описан догађај зна где се збио, када и како. И не наглашава се да је истинит.

„Истинита репортажа” о којој је овде реч заправо је монолог „Марије Б.” о томе како је била тешка 106 килограма, а после два месеца изгубила 43 килограма, захваљујући „чудотворном препарату”. О њој се ништа више не зна. Ни како се презива, ни у којој земљи живи, ни када се то догодило... Ама баш ништа..., а, да! Објављене су две фотографије. Марија „пре” и Марија „после” узимања препрата. Не могу се отети утиску да је „мршава Марија” резултат прилично трапаве фотомонтаже. А ако су фотографије изистинске – кад је већ прихватила да се услика, који је смисао скривања Маријиног презимена и осталих података који би уклонили сумњу да је реч о измишљеној особи? Не знам.

Ето, драги читаоци, већ са наднасловом сам вас уморио. Како ли је тек мени који сам прочитао целу страну?! Из ње издвајам понеку ситницу-питалицу.

Чудотворних напитака има у многим бајкама, али мени је најдражи онај из стрипа о Астериксу и Обеликсу, но тамо се зна где и ко га прави, дочим у „истинитој репортажи” тога нема. То је, казује „Марија Б.”, „... откриће једне швајцарске лабораторије у области мршављења”. Ипак, у пратећем тексту, у оквиру, на истој страни, објављен је портрет човека у белом мантилу са слушалицама око врата, испод које пише „Др Bauwer, директор Специјализоване лабораторије за мршављење”. Он би могао бити тај друид (чаробњак) попут оног из „Астерикса”, али то није недвосмислено наглашено. Ни он нема пуно име и презиме нити се зна где му је та лабораторија. Ако се мисли на поменуту у исповести „Марије Б”, могла би се лоцирати држава. Али Швајцарска није мала. Није мала, није мала ... мада није ратовала.

У оквиру „истините репортаже” наведени су и „спектакуларни резултати овог моћног коктела”: Целулит „веома брзо нестаје и уступа место кожи мекој као свила... стомак постаје раван и чврст”, читава фигура поприма леп облик... спречава се нагомилавање нових масти и смањује лош холестерол, а читав метаболизам се убрзава и поново нормално ради.

Заиста запањујуће.

Читаоцима „овог часописа”, могућим купцима, нуди се, при том, 30 одсто попуста. Мада „Ало!” није часопис. Нема везе. Лепше звучи. Текст огласа се не прилагођава врсти гласила. А за свако (гласило) је „ексклузиван”.

Ово до сада доживео сам и овако и онако, али када сам прочитао да оглашивач нуди гаранцију, посрамио сам се.

Па они лепо кажу: „Ако не смршате онолико килограма колико сте се надали, довољно је да нам вратите остатак производа у оригиналном паковању у року од 30 дана, а ми ћемо вам надокнадити износ куповине”.

Значи, нема лажи, нема преваре? А ако је тако, онда би овај „чудотворни препарат” требало огласити на сва звона. Не знам због чега би опстајали други (такође хваљени), који су, очигледно, мамипаре, а резултат никакав? И чему нутриционисти? Губљење времена.

Велики број дебелих људи испуниће купон и купити „чудесан препарат”. Многи су то већ, можда, учинили. Али их нема у „огласу”.

Што се мене тиче, остаје ми нејасно због чега се наука бави налазима како да дебели смршају, кад је то поодавно открила сиротиња. Рецепт је бесплатан. Открића науке и „науке” нису.


Коментари3
8be02
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

predrag milovanovic
Skoro sam gledao "Daily show John Stuart" gde je on pozvao nekog od slicnih cudotvoraca u emisiju. Uspeo je cak da dokaze i tom nadri ekspertu da njegova vestina da ljudi umisle i nije nesto sta nije nefer i manipulisanje. Ima li kod nas potrebe za tim? ima li Srbija svog JOHN-a?
Kosovka Devojka
Reklame sluze da ubede potrosaca da u moru proizvoda kupi bas onaj koji se dobro reklamira.Pre petnaestak godina na nacionalnoj tv SLO videh reklamu za bolove u zglobovima,pomaze,leci sprecava grceviti bol prilikom pokreta.Jedan nanos na koleno i vec trcite. Posto sam godinama poznavala osobu koja se pojavila u toj reklami,odlucim da je posetim. Na moje pitanje dali je istina ono iz reklame,nasmejala se odmahnula rukom i rekla da ona nema problema sa reumom i zglobovima i da moze jos uvek da trci maraton.A posto su je dobro platili,zasto da se ne pojavi par sekundi i obavi ono sto traze.Zato vise ne gledam reklame,i ne kupujem nista sto mi usiljeno nude nasmejana lica sa tv ekrana.Svako normalan na svetu zna da zena od pedeset godina ne moze izgledati kao devojka od dvadeset,ma koliko god se trudila.
Aleksandar Mihailovic
Ako se za dva meseca izgubi 43kg to je teski sok i udar za organizam. Kod takvih "cudotvornih" stvari se najcesce telesna tecnost gubi u enormnim kolicinama koje opet kao dupli sok, gubitak pa nadoknada iste, izaziva hipoglikemiju. Gojaznost je uglavnom propracena dijabetesom i kao takve ove dve bolesti idu ubrzanim tempom ka vrhu svetske priramide zdravstvenih i najvecih problema. Dakle, gubitak telesne tezine od 3-5kg mesecno, izuzetno 6-8kg je nesto sto moze biti bez nekih naknadnih i teskih posledica po organizam. Sve drugo opterecuje i srce i sve druge organe. Takav nagli gubitak tezine, kod klinicki najtezih slucajeva, a kod enormnih tezina, moze se izvrsiti samo hirurskim zahvatom i vadjenjem sala. Pravilno mrsavljenje mora da obezbedi mnoge uslove za zdravstvenu sigurnost, da hrani celiju, pretvara u energiju suvisne masti, stiti celiju i istu regenerise. Na nasem trzistu po nekim analizama postoji samo jedan program iza koga 100% stoji nauka, a posle visedecenijskog klinickog i prakticnog istrazivanja i proveravanja u praksi. Sve drugo je marketing, komercijala i nebriga za konzumente.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Специјални додаци /
Култура
Остали коментари
Остали коментари
Остали коментари
Остали коментари

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља