уторак, 25.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:48

Паре стижу после кризе

Аутор: Б. Карталовићуторак, 31.03.2009. у 22:00
„Пунто” кренуо, уговор на чекању (Фото М. Игњатовић)

Крагујевац – Kрајњи рок да „Фијат” уплати 200 милиона евра оснивачког улога истекао је синоћ у поноћ, али је уговором између Републике Србије и италијанске компаније, потписаним у Београду 29. септембра прошле године, предвиђена могућност да се та трансакција може обавити и после 31. марта 2009.

У првој глави уговора – Тумачење и подручје примене – Long Stop дан (крајњи рок) дефинисан је на следећи начин: „То је 31. март 2009. године или неки каснији датум о коме се стране (Република Србија и „Фијат”) договоре у писаној форми”.

Овако дефинисан рок практично значи да рок и не постоји. То је посредно, поводом силаска првог „пунта” са траке, потврдио и Александар Љубић, директор Центра за реструктурисање при Агенцији за приватизацију. У изјави за медије, он је објаснио да су „Фијатове” инвестиције у заједничко предузеће „Фијат аутомобили Србија” везане искључиво за нови модел аутомобила.

Уговор између државе Србије и „Фијата”, како је дефинисано у дванаестој глави „Трајање и прекид”, може бити раскинут пре закључења поменуте трансакције у случају да „закључење трансакције не буде компензирано пре Long Stop дана”, односно ако „друга страна није платила свој уписани новчани улог у потпуности у року од пет пословних дана (сваки радни дан банака у Србији и Италији) почев од датума прописаног овим уговором”.

Но, пошто Long Stop дан може бити 31. март, али и „неки каснији датум”, то, практично, отвара могућност да се и ова одредба тумачи на различите начине, односно да се уплата оснивачког улога може пролонгирати на неодређено време. Суштина је, како је објаснио Љубић, у томе што ниједна од уговорних страна „не размишља да раскине уговор”. Обе стране су, како је нагласио, заинтересоване да га реализују.

Уговор између државе Србије и „Фијата”заправо, може бити раскинут само уколико су обе стране сагласне да је „ствар пропала”, односно ако једна од страна искаже јасну намеру да то и учини. Аргументе може наћи у непоштовању појединих одредби, али је, бар за сада, очигледно да и Влада Србије и Италијани верују у успех заједничког предузећа.

Уговором су дефинисане и санкције за страну која не испуни неку од преузетих обавеза („Страна која није у прекршају имаће право на уговорну казну у износу од 30 милиона евра.”), али у постојећој атмосфери оптимизма и наде да ће „све лећи на своје место” о томе, бар за сада, нико не размишља.

Ако је веровати учесницима у овом послу, новац из Италије ће сасвим сигурно стићи у Србију. Међутим, о приспећу „вредносног писма”, по свему судећи, не одлучује ни наша страна, ни „Фијат”, него светска економска криза која је добро уздрмала ауто-индустрију.


Коментари10
08738
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bo bomi
@momir talijan Svetlosna godina je mera za razdaljinu a ne za vreme! Nova Skoda u nemackoj uz dotaciju drzave (zelena tehnologija i slicno) kosta oko 2500 evra. Pa nije cudno da se povecala prodaja, ali za koliko? Nisam pristalica Fijata ali ipak, ta firma postoji i radi mnogo godina i ipak je svetska firma. Zastava? Sta je zastava? Bolje da prave pistolje nego da se zamajavaju sa vozilima!
Dragan,BGD
@Пера Ложач, 01/04/2009, 16:51 Naravno da postoji alternativa.Na istim ovim stranama pise o velikom uspehu "Skode" i povecanju proizvodnje.Sta je razlog tome i koja je razlika izmedju nas i Ceske.Ima ih puno za ovu pricu,razlika je u tome sto je Ceska clan Evropske unije a mi nismo ni kandidat,zahvaljujuci SRS-u, DSS-u,NS-u i drugim takozvanim patriotskim portijama i nerazumnim pojedincima poput vas.
momir talijan
Kragujevacka" Zastava" ce da se naceka.Sada FIAT i Craysler ,imaju 30 dana vremena za dogovor o ujedinjenju tih kompanija.Nasa vlada kasni za informacijama citavu svetlosnu godinu.Tako da obecanja Kragujevcu i Sumadiji su samo prazno obecanje.Detroid je posrnuo duboko.Grad od 2 miliona je spao na 800000 hiljda stanovnika.Kada se to sve ima na umu, ne treba biti mudrac.Kraj se zna :Buc propalo!!
Пера Ложач
Г. Драгане, БГД, која је алтернатива, питате. Па НЕМА алтернативе. Ни "Фиату", ни Динкићу, ни акцијама од по 1000 евра, ни Тадићу, ни ЕУ. Нема алтернативе. Ето, како то једноставно звучи. Нема алтернативе...
Dragan,BGD
@Svima Koja je bila alternativa za Srbiju,da nije dosao FIAT: da nastavi proizvodnju juga,sto je katastrofa,ili da ukine "Zastavu" sto je takodje katastrofa.Zelim da mi neko odgovori, STA FIAT TREBA DA PLATI SRBIJI.Jedini nacin da radnici ne ostanu bez posla i da Zastava proizvodi nesto ozbiljno i konkurentno bila je kombinacija sa FIAT-om.Sada neki ovde koji su zeleli propast ovog posla,pitaju za pare.Sta biste zeleli,da FIAT da stotine miliona evra za nista.Srbija je jos osamdesetih morala da uradi ovako nesto,pod mnogo boljim uslovima,u mnogo boljim vremenima i da "Zastava" donosi veliki prihod Srbiji,a ne da joj sve vreme bude ogroman teret.Uvek se kaze - Bolje ikad,nego nikad.Ovaj posao sa FIAT-om ima neke sanse da uspe,a "Zastava" je odavno bankrotirala po svim kriterijumima i za sve ovo vreme pojela mnogo zdravog novca drzavi Srbiji.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља