среда, 27.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Љубав, циркус, „Битлси“…..

Аутор: Јанко Баљакпетак, 03.04.2009. у 22:00

ПРЕМИЈЕРА
Све је почело пријатељством „Битлса“ Џорџа Харисона и Гија Лалибертија, оснивача канадске трупе „Циркус Сунца“. Уметници из Квебека, који су с успехом спојили атрактивну уличну забаву и циркуску уметност, тада су за собом већ имали двадесетогодишњу завидну каријеру. Харисон је сматрао да је циркуска представа идеална форма за прављење „Битлс спектакла“ који је жанровски одмах дефинисан као рокенрол поема. Ништа чудно, с обзиром на то да су се „Битлси“ током своје каријере често вешто играли и сналазили и у другим медијима. Али Харисон је, више од свега, већ тешко болестан од рака, хтео да још једном, у правом циркуском спектаклу оживи дух „Битлса“ и да на великом креативном послу последњи пут окупи живе чланове групе и њихове породице.

Иако није доживео премијеру велике циркуске представе канадских уметника насловљене „Љубав“, по вероватно кључној речи каријере „Битлса“, Џорџ Харисон је успео у својој намери. На најлепши могући начин, дух и емоција „Битлса“ су поново пред нама посредством документарног филма „All Together Now“ о великом стваралачком послу који је пратио настанак овог спектакла.

Пацифизам данас

Адријан Вилс, редитељ 85-минутног документарца, провео је пет година снимајући свој филм између Лондона, Монтреала, све до премијере циркуса у театру „Мираж“ у Лас Вегасу. Али ово није класични „making of“ документарац који само хронолошки ређа стваралачке фазе процеса. Овај филм носи у себи много више емоција и узбудљивих детаља, не само због музике „Битлса“ и чињенице да је Ленон убијен, а Харисон преминуо, већ и због истанчаног осећања аутора да рад на овој продукцији прикаже као наставак историје легендарне групе.

Рад на компликованој продукцији почео је одлуком да сер Џорџ Мартин, продуцент „Битлса“, заједно са својим сином Жилом Мартином преслуша све што је са „Битлсима“ од 1962. снимио. Да одабере 90 минута музике, да поново диригује и у свом славном лондонском студију сними саундтрек за представу.

Мартин старији, кога су врло често звали и „пети Битлс“, истински је добри дух овог спектакла и свакако најупечатљивији лик филма. Енергија, страст и посвећеност послу старог продуцента, док паралелно евоцира успомене и на пробама прича анегдоте у вези са члановима групе, суштинско је везивно ткиво филма.

 Док пролазе месеци и године и ужасно захтеван процес рада на представи траје, појачава се она права креативна трема и осећај одговорности за резултат, почињу прве несугласице, расту емоције и енергија да се истраје у не само уметничком већ и технички компликованом и скупом пројекту. Због заједничке одлуке да креатори представе слушају и уважавају жеље и сугестије чланова и породица „Битлса“, али да и Макартни, Оливија Харисон и Ринго Стар, нарочито Јоко Оно, имају пуно поверење у рад изврсних и доказаних мајстора спектакла.

Редитељ филма осим славних учесника у пројекту, уводи и мале епизоде чланова циркуске трупе. Најупечатљивији од свих њих сигурно је јужноафрички играч, који пре него што је изабран да буде учесник у представи није знао ништа о „Битлсима“ и који има проблема да се привикне на канадску зиму. То је за аутора прилика да преиспита колико музика „Битлса“ и њихови пацифистички ангажовани текстови данас значе младим уметницима. И колико то помаже да играчи, плесачи, акробате и илузионисти после толико времена оживе дух „Битлса“ на сцени. Недвосмислени одговор је да се они осећају привилеговани и почаствовани што су учесници овог ретро-хипи спектакла.

Шта ћу све осим занатски перфектно одрађеног посла памтити из Вилсовог филма?

Вешто изабрани филмски материјал из различитих раздобља рада групе и прецизне и тачне монтажне прелазе између „Битлс архиве“ и актуелних интервјуа.

Нервозу и трему свих чланова „Циркуса Сунца“ због „лептирића у стомаку“ када сер Макартни долази да гледа пробе. И Полове вицеве не би ли их опустио.

Шешире Јоко Оно (праву ревију шешира током филма) и количину страсти и посесивности којом и даље брине о Леноновим композицијама, свађа се због њих и поставља се и даље као једини и неприкосновени заштитник његових интереса.

Џорџ и његов син

Два погледа која су се сусрела: један са платна и други из публике. Оца и сина. Џорџа и Денија Харисона док посматра пробу представе. Џорџ са платна у том тренутку пева: „Love is all you need…“

Невероватна је сличност у том врло емотивном тренутку између њих двојице.

Реченицу Пола Макартнија да и даље свако јутро када се пробуди помисли како је он један од четворице „Битлса“ и како су постојала још само тројица таквих на читавом свету. Па се онда исправи и каже: „…И у Универзуму…“

И катарзични излазак на сцену наком тријумфалног краја представе када се и „Битлси“ и њихове породице и креатори спектакла „all together“ измешају с артистима, ритмично играјући на „All You Need Is Love“.

(/slika2)Филм сам позвао у Београд на топлу препоруку Јасмине Бојић, оснивача Фестивала удружења за Уједињење нације (УНАФФ) из Сан Франциска, с којим је Београдски фестивал документарног и краткометражног филма прошле године успоставио сарадњу. На овом „путујућем“ америчком фестивалу и јесенас је реч „љубав“ из филма Адријана Вилса била у главној улози баш као и у целокупном опусу „Битлса“. И много емоција, наравно.

На понеку од песама „Битлса“, све нас, ма колико да смо имали година или се можда нисмо ни родили, углавном везују различите емоције. Био сам врло мали када је мој отац кући донео синглицу са препознатљивим знаком зелене јабуке, заштитним знаком издавачке куће „Аpple“. И сећам се како сам до бесвести слушао „Michelle, my belle…“ све док се није сасвим излизала. И та успомена ми се вратила у мисли док сам гледао филм.

Филм се приказује дан након званичног затварања нашег фестивала као поклон публици која воли документарце или само „Битлсе“. Или и једно и друго.

(Аутор је уметнички директор 56. Београдског 
фестивала документарног и краткометражног филма
)


Коментари0
a43e0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Култура /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља