субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 25.05.2009. у 22:00

Бензин најскупљи у Србији

Возачи у Србији точе убедљиво најскупље гориво. После најновијег поскупљења од 3,4, односно 4,14 динара, литар моторног бензина од 95 октана кошта 97,20 (1,03 евра), док литар дизела у зависности од врсте стаје од 84,52 динара (1,19 евра) до 92,45 динара (1,02 евра), колико кошта евродизел.

Гувернер Народне банке Србије Радован Јелашић потврдио је за „Политику” да је тренута цена деривата на пумпама, због повећања акциза, таква као да се барел нафте продаје за 140 а не 60 долара!

И у Црној Гори се гориво точи испод једног евра – 0,98, док је дизел још јевтинији и кошта 0,78 евра. У суседној Македонији је гориво такође јефтиније него у Србији – бензин кошта један евро, а дизел 0,90.

Гориво је најјефтиније у БиХ, где се литар супера од 98 октана продаје, у зависности од пумпе, по цени од 0,78 до 0,82 евра, дизел од 0,71 до 0,81 евра, а евродизел – од 0, 81 до 0, 86 евра. И возачи у Хрватској сипају бензин и дизел који су јефтинији него код нас. Литар бензина кошта 0,95, а дизела 0,89 евра.

Занимљиво је да се у бившим југословенским републикама где је гориво јефтиније, оно слободно увози. У Србији је, међутим, забрањен увоз деривата, осим евродизела, и тако ће остати до јануара 2011. године.

Зашто Србија има најскупље а, по квалитету, најлошије гориво у окружењу?

Божо Станишић, директор у приватној нафтној компанији „Петробарт АВИА”, потврђује да је гориво у Србији најскупље, али подсећа и да је у неким периодима било најјефтиније. Разлог је скок цене сирове нафте на светској берзи на око 60 долара, али и повећана државна захватања у цени горива.

Само за последњих 20 дана бензин је поскупео за око шест, а дизел у просеку за осам динара. Почетком маја безоловни моторни бензин од 95 октана точио се по цени од 91,40, а дизел 76,10 динара. С обзиром на то да је у том периоду и држава повећала своја захватања по основу повећане акцизе, три динара за бензин и четири за дизел, гориво је додатно поскупело. Тако у овом часу држава кроз акцизе на сваки литар бензина узима 44, а дизела 30 динара.

На констатацију да су у околним земљама захватања државе још већа него у Србији, у БиХ она износе око 50 одсто цене, Станишић каже да су вероватно други трошкови прометника мањи. Услужна прерада је свуда упола јефтинија него у Србији, напомиње он.

Приватни власници пумпи упозоравају да би цена горива могла бити и већа уколико држава одобри „Гаспромњефту” повећање цене прераде нафте са садашњих 29 на 52 долара по тони.

Приватници се слажу да квалитет горива у Србији не одговара цени, што потврђује и чињеница да роба која излази из домаћих рафинерија не може готово нигде да се извезе. Нешто боља ситуација може да се очекује тек пошто „Гаспромњефт” модернизује рафинерије.

Због разлике у ценама горива у Србији и окружењу требало би што пре прећи на усклађивање цене с ценом деривата на светској берзи. У том случају, истиче Станишић, малопродајна цена горива у Србији била би идентична оној у окружењу.

Јасна Петровић

Коментари22
36e1c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aljbin Kurti
Niko ne treba da se čudi zbog cena goriva. Kako bi se drukčije namakle pare za plate npr: Direktora JAT-a i njegovih "visokostručnih" pomoćnika, Direktorke agencije za neke registre?? kao i ostale "prvoborce od 2000-te" kojima je njihova borba dala da, nažalost, beskrupulozno isisavaju ono malo što većina doprinese poštenim radom. Uostalom većina naroda je tako htela pa sada, verovatno, uživa u ispunjenju svojih želja a i vožnji preko svojih izabrnih predstavnika.
Slavko Rosul
"Djile ,. u onoj jugoslaviji, slovenci su morali da uce srpski, a mi nismo morali da ucimo njihov jezik. eto jednog primera jednostranosti (uz milion drugih), a vasa samozivost samo potvrdjuje njihovu odluku da nista nemaju s nama." I ne treba da imaju! U onoj jugoslaviji ONI su hteli da dođu u Srbiju, a ne obrnuto. Uostalom kada idete negde u inostranstvo ne očekujete da tamo govorite srpski već ili jezik tog naroda ili engleski ili ... Zato su i Slovencu učili srpski, a ne obrnuto. U staroj jugi ti isti Slovenci su pisali isključivo latinicom (jedva su primili moj ček potpisan ćirilicom), ali kad se raspala juga i oni se odvojili, prvi su koristili pisaće mašine na ćirilici. Verovatno smo ih mi iz veoma nekulturnih i bahatih razloga naterali na to. "primera jednostranosti (uz milion drugih)" - milion drugih jednostranosti je taj što se nekada čak i kafa koju je hrvatska uvozila plaćala od strane Srbije,; primera jednostranosti (uz milion drugih) - milion drugih jednostranosti je taj što su npr. mladi stručnjaci u Sarajevu već kao pripravnici dobijali stanove, pa nisu mogli da se načude kako u srbiji neko može da ima 20 godina staža u solidnoj firmi, a da nije dobio stan. I tako dalje i dalje. Baš me interesuje zašto Slovenci i Hrvati kupuju firme u ovoj divljoj, bahatoj i iznad svega nekulturnoj zemlji Srbiji. Ja pravo da Vam kažem debelo bih razmislio kada bih morao da se družim sa ljudožderima i sličnim protuvama. A što se tiče benzina neko je lepo prokomentarisao, nije cena po litru ta koja piše na pumpi već koliko "moj ljubimac" više troši, pa je litar možda između 150 i 200 dinara. Kada sam svojevremeno išao u Nemačku pomislio sam, posle sipanja njihovog goriva, da mi je neko na pumpi zamenio ako ne auto, a ono bar motor. Mozda njihovi automobili idu na raketno gorivo, poredeći sa ovim našim. I tako cirkus, pardon potkradanje ovog naroda se i dalje nastavlja ........
Jovan Tasic
Uzroci ovome pomeni su sledeci;-globalisticka andeoska kolonizacija -drastican pad proizvodnje-nenarodno vodenje ekonomske politike-fetisizam svuda i na svakom mestu-gramzivost i pohlepa za bogacenjem na racun naroda-koeficijent bogadenja, koji u srbiji otkriva metode i nacin stvaranja exstra profita,otkrivajuci da je drustvo jako kriminalizovano.
3oran C.
@ Djile Svesrdno podrzavam njihovu odluku da gledaju svoja posla.
Djile
"Dali je TNG (tečni naftni gas) "gorivo"?" Da, TNG je gorivo. (Necu se sada osvrtati na vas drugi primitivni, velikosrpski, imperijalisticki komentar). To je gorivo, kojim cete vi, sa svojim rasipanjem, da nas upropastite. To je gorivo koje je super za kuvanje i grejanje, ali koje razni lesinari u svetu (oni koji se samo brinu za sadasnjost i za sebe) rasipaju na glupe svrhe, kao sto su auto-pogon i elektrane. a jednog dana cemo ostati bez tog goriva, pa cemo vas onda pitati kako cemo. kako cemo kroz zimu itd. i taj dan ce doci skorije umesto kasnije, zbog ovakvih glupih upotreba. sto se mene tice neka poskupi na hiljadu evra po litri. a bogami i benzin. sigurno bar 50% (ako ne i 90%) voznje autom je nepotrebno, barem u Beogradu, kad imas super javni transport.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља