Од нашег дописника
Москва, 30. маја - Нови власник немачког „Опела” је конзорцијум који чине руски „Сбербанк” (35 одсто) и канадско-аустријска компанија „Магна интернационал” (20 процената). У власништву „Џенерал моторса” остаје 35 одсто, док радницима „Опела” припада десет процената акција посрнулог концерна.„Захваљујући усаглашеној концепцији спасавања, ’Опел’ сада има перспективу”, рекла је немачки канцелар Ангела Меркел након потписивања споразума. Она је истакла да је у преговорима о спасавању аутомобилског концерна учествовао и амерички председник Обама и изразила задовољство што се 25 хиљада радника неће наћи на улици.
„Ту шансу је ’Опел’ заслужио јер за насталу ситуацију нису криви радници немачког концерна већ промашаји менаџмента ’Џенерал моторса’, досадашњег власника фабрике.”
Немачка влада одлучила је да нове власнике „Опела” помогне кредитом од 1,5 милијарди евра, као и државним гаранцијама за кредит у вредности од 4,5 милијарди евра, па је, иако формалну одлуку о продаји доноси „Џенерал моторс”, њен избор партнера био кључни.
Нови власник обећао је да ће инвестирати више од петсто милиона долара. С обзиром да је „Сбербанк” државна банка, јасно је да је куповина „Опела” заправо инвестиција руске владе. „Сбербанк” ће, кад се компанија стабилизује, највероватније, продати своје акције.
Група „ГАЗ” Олега Дерипаске биће индустријски партнер немачког аутомобилског концерна. Захваљујући високом степену аутоматизације и квалификацији персонала ГАЗ-а који је обучаван у предузећима „Магне” (занимљиво је да је Дерипаска власник извесног броја акција те канадске компаније), могућа је организација заједничке производње, изјављују представници руског аутомобилског гиганта.
Група „ГАЗ” може да обезбеди производњу око 180 хиљада аутомобила новог конзорцијума.
Герман Греф, директор „Сбербанка” изјавио је да је Русија заинтересована да куповином таквих актива реструктуира аутомобилску индустрију. Према његовим речима, то је изузетна шанса за Русију – да по невероватно ниској цени добије једну од најнапреднијих технологија европског произвођача. „Сбербанк” је у овом случају наступио као инвеститор, тј страна која је дала кредит неопходан за куповину. „Опел” је одувек један од најпродаванијих аутомобила у Европи и данас у Немачкој има четири производна комплекса, у којима ради 25 хиљада радника. Поред тога, власник је и фабрика у Великој Британији, Белгији и Пољској. Захваљујући новом власнику, сав тај потенцијал биће сачуван, а можда и повећан.
У Русији су веома задовољни овом куповином, не само зато што Руска Федерација тако постаје један од највећих светских играча на пољу аутомобилске индустрије, већ и зато што је то први пут да на Западу прихвате руске инвестиције. До сада су сви покушаји руских бизнисмена да постану власници значајнијег пакета акција већих светских компанија спречавани било тако што су налажени формални разлози који онемогућавају куповину, било отвореним изјавама да руски капитал није пожељан.
Љубинка Милинчић