среда, 03.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 15.06.2009. у 22:00

„Пунто” и трактори за Републику Српску

Велико интересовање: са јучерашњег потписивања споразума

Србија ће од 1. септембра до 31. децембра обезбедити испоруку најмање 300 „пунта” на тржиште Републике Српске и покрити трошкове, осигурања и гаранција – до 613 евра за сваки преко Дрине продати основни модел овог аутомобила. Такође, Србија ће у Српску у наредних 18 месеци пласирати две хиљаде трактора овдашњих произвођача (ИМТ, ИМР и „Металопрерада”), од чега 500 до краја ове и још хиљаду и по у 2010. години и из свог буџета обезбедити пола (1.000 евра) дотације по сваком трактору.

Тако је предвиђено Споразумом о сарадњи у области привреде између Републике Србије и Републике Српске који су јуче у Београду, у палати „Србија” потписали потпредседници влада Млађан Динкић и Јасна Бркић, у присуству премијера Мирка Цветковића и Милорада Додика и потпредседника „Фијат групе” Алфреда Алтавиле.

Влада Србије се споразумом обавезала да ће убудуће субвенционисати кредитирање својих грађана не само за куповину намештаја произведеног у Србији, већ и оног који се прави у Републици Српској. Ти потрошачки кредити одобраваће се уз камату од шест одсто и отплату до пет година. Ако одлуче да летују или зимују преко Дрине, грађани Србије, по овом споразуму, могу да рачунају на дотиране кредите (са роком отплате од шест до 12 месеци и каматну стопу од 4,5) за туристичке аранжмане у Републици Српској. Камате ће се субвенционисати из буџета Србије.

Република Српска у овом аранжману обезбеђује хиљаду евра по сваком продатом аутомобилу и трактору и субвенционисане камате за кредите својим грађанима. И преузима обавезу да са произвођачима аутомобила и трактора из Србије потпише уговоре.

Кад се са нивоа јавних финансија међудржавни споразум спусти на раван кућних буџета грађана Републике Српске, рачуница изгледа овако: они ће основни модел крагујевачког „пунта” по систему старо за ново, са попустом од хиљаду евра, плаћати 5.999 евра са ПДВ-ом (тих хиљаду евра се обезбеђује из буџета Републике Српске) и отплаћивати га седам година по 84 евра месечно. А ако немају старо возило, цена ће им бити већа за тих хиљаду евра, али ће и за њих камату субвенционисати буџет Српске, а остале поменуте трошкове платиће Србија. Рок отплате је седам година, а камата 4,5 одсто. Цене осталих модела крагујевачког „пунта” биће одређене према ценовнику компаније „Фијат аутомобили Србија”.

Трактори ће моћи да се набаве уз попуст од 2.000 евра (који по пола дотирају буџети једне и друге републике) па ће „ИМТ 539” без кабине са ПДВ-ом коштати 6.460 евра, а „ИМТ 539” са кабином 7.048 евра. Тако ће рата за јефтинији модел, без кабине, уз седмогодишњи рок отплате, бити око 90 евра.

Весна Јеличић

-----------------------------------------------------------

Да ли субвенција има у ребалансу

Кад се све сабере, Србија или тачније њени порески обвезници ће до краја године, под претпоставком да се сви будући купци у Републици Српској определе за основни модел „пунта”, на име трошкова транспорта, осигурања и гаранција издвојити 183.900 евра. Истина, овдашње искуство казује да се тек сваки трећи купац опредељује за основни модел. Из буџета ће морати да издвоји још 500.000 евра субвенција за тракторе. Субвенционисање извоза или купаца трактора, ма како се тумачило, ове и наредне године буџет Србије би могло да кошта два милиона евра. Трошкови транспорта осигурања и гаранција за „пунто” у наредној години зависиће од обима продаје у Републици Српској.

На питање да ли је и у оквиру које ставке ребалансом републичког буџета предвиђен новац за субвенционисање продаје „пунта” и трактора, односно за реализацију споразума са Републиком Српском, у Министарству финансија Републике Србије добили смо одговор да је то „предмет Министарства економије и регионалног развоја”.

Сем усменог тумачења Динкићевог саветника за медије Николе Папка, који каже да су средства предвиђена буџетом Министарства економије у оквиру буџетске ставке 621 (поред ње пише „набавка домаће финансијске имовине”), званични одговор Министарства економије на наша јучерашња питања није стигао до затварања овог броја „Политике”.

-----------------------------------------------------------

Економисти: корист и трошкови споразума

Ако је корист већа од трошкова онда у реду, ако није онда је то политички или гест солидарности, био је први и најкраћи коментар економског аналитичара Стојана Стаменковића на вест о потписивању споразума о продаји „пунта” и трактора из Србије у Републици Српској и тамошњег намештаја и туристичких аранжмана у Србији, уз државне субвенције.

Не желећи да без дубље анализе коментарише економске ефекте потписаног споразума и буџетских издвајања, Стаменковић каже да му је неразумљиво да се субвенционише потрошња у другој држави, али да има логике ако се то посматра као субвенционисање нашег извоза ради повећања домаће производње. Стаменковићу је засметала и цифра од 613 евра трошкова по сваком продатом аутомобилу у Републици Српској које покрива српски буџет.

(/slika2)– Па домаћи удео у цени „пунта” је тек око десет одсто, око 700 евра – подсећа Стаменковић.

По мишљењу професорке Економског факултета др Данице Поповић, Србија овим мерама директно финансира централу у Милану, „из које потичу сви делови за ’пунто’”.

– Да ли влада мисли да је Србија толико богата па да сада новац из свог буџета, који је иначе у огромном минусу, треба да усмерава на субвенционисање будућих босанских власника „пунта”? – пита Даница Поповић.

А субвенционисана производња и продаја трактора, каже, невероватно је подсећа на потезе које су Румуни предузели пре десетак година, када су се сви питали зашто се ти људи из петних жила труде да оживе фабрике које немају ни технологију, ни менаџмент, ни тржиште, и зашто уместо тога не исплаћују само плате запосленима, док сами не нађу бољи посао.

– Одговор је, ипак постојао: када државна фабрика ради, и партијски функционери ту могу лепо да се „уграде”, кроз јавне набавке и на многе друге начине, а кад само исплаћујеш плате, то је много теже извести. Стога је тада у Румунији, а богами и овде у Србији, отворен нови ланац корупције, непотизма и клијентелизма и људи тога треба да буду веома свесни – сматра Даница Поповић.

Има и економиста који мисле да је потписивање овог споразума, из било ког разлога, политичког или економског има своје добре стране.

– Зато што се субвенционисањем продаје у Републици Српској стимулише извоз и производња у Србији. Уосталом, БиХ је једно од најважнијих извозних тржишта Србије, а већи део тог извоза усисава Република Српска. Ако то посматрамо и из политичког угла, треба се подсетити трговинске размене западне и источне Немачке, где је СР Немачка пристајала да се трговина са ДР Немачком обавља по курсу и до четири пута нижем од тржишног – сматра Горан Николић из Института за европске студије.

Коментари6
5eccb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bojan ilic
sandra duso ako svaki narod bude gledao svoj posao nece doci ni do kakvih problema i netrepljivosti...
Matija Soskic
Nisam pitao to zbog sebe vec zbog nekih srpskih rodoljuba koji bi "Punto" kupili, ali samo uz subvencije.
sandra iz bosne..
Jao..što je ovima u Srbiji trn u oku to subvencioniranje kupovine automobila u jednom dijelu naše zemlje...i traktora...Da...sigurno da ima neznatno uporište u temeljnim ekonomskim principima, ali je lijep poticaj razvoju dobrosusjedskih odnosa...ili mozda nema nikakve veze sa dobrosusjedskim odnosima...mozda je vise politicki potez...ta vjecita igra bez granica koja ce dodatno mozda do netrepeljivosti podici tenzije izmedju dva entiteta...Pitanje je ko ce iz ove price izvuci deblji, a ko tanji kraj...Ali, meni je svejedno...ja svakako nemam na umu da kupujem ni punta, ni traktor..mada ce biti srecni moji iz Republike Srpske...mozda i kupe traktor sad..sad il nikad ;-))) NA RACUN SRBIJANSIH, ALI I NASIH PORESKIH OBAVEZNIKA...hehhhe uvijek na neciji racun...kako god da okreneš nego pozdravljavam ja vas iz BIH
dežurnom Kanađaninu
Pa vi ste Kanađanin, kako rekoste, a ne Srbin. I šta će vama traktor! Valjda vozite kadilak!
Vlaja MML
Jos jedan genijalan potez nasih ekonomskih eksperata, svaka cast g-dine Dinkicu.Zaista, posle ovakvih katastrofalnih ideja vi i dalje opstajete na vlasti,to je vredno divljenja.Ocekujem da cete subvencionisati i prodaju Fiata u ostale zemlje Evrope i to onih koji se ne transportuju preko Kragujevca vec direktno iz Italije.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља