понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Бели шенген – мамац за нискобуџетне авиокомпаније

четвртак, 18.06.2009. у 22:00
Још се чека у Београду

Путници из Србије би од следеће године авионске карте за дестинације широм Европске уније могли да плаћају свега неколико евра. Очекује се да ће до тада наша земља коначно доспети на белу шенген листу, што би, уз примену Споразума о отвореном небу (оpen sky) могло да на српско тржиште уведе већи број нискобуџетних авиокомпанија.

На тај начин би путници добили прилику да, рецимо, за карту од Београда до Беча плате 29 евра. Такву цену намерава да понуди аустријска нискобуџетна компанија „Ники”, чији је власник Ники Лауда, бивши возач Формуле један. Он је раније већ покушавао да добије дозволу за летове из Београда, али је неколико пута одбијан.

Разлог за овакву одлуку у Директорату цивилног ваздухопловства правдају билатералним споразумом о ваздушном саобраћају који Србија има са Аустријом, а на основу кога право да обављају летове имају само „Јат ервејз” и „Аустријан ерлајнс”.

Не би било у складу са споразумом да и трећој компанији допустимо да лети из Београда – објашњава Катарина Андрић-Милосављевић, саветник за односе са јавношћу у Директорату цивилног ваздухопловства. – Међутим, када Споразум о отвореном небу, који је Скупштина Србије ратификовала 13. маја, буде почео да се у потпуности примењује, наш билатерални споразум са Аустријанцима неће више имати никакву улогу.

Наша саговорница, међутим, не може да прецизира када би то могло да се догоди, али уверава да је Србија при крају примене прве од укупно две транзиционе фазе Споразума о отвореном небу.

– Процедура је таква да ће такозвани „опен скај” у Србији у потпуности почети да се спроводи тек када га свих 37 земаља потписница ратификује – наглашава Катарина Андрић-Милосављевић.

Она додаје и да овај документ не кочи улазак такозваних лоукост компанија на српско тржиште и подсећа да из Београда до Штутгарта и Келна већ лети нискобуџетни „Џерман Вингс” и да још две норвешке компаније имају дозволу за летове из главног града Србије.

А када ће и остале европске нискобуџетне авиокомпаније почети да лете из Србије, зависи искључиво од наших власти, сматра Предраг Вујовић, оснивач „Центавие”, прве српске лоукост компаније, и бивши директор „Јата”. Он тврди да због кашњења у примени Споразума о отвореном небу највише испаштају путници, али да и држава има озбиљне губитке.

(/slika2)- Према неким проценама, сваки дан из Србије око 500 људи иде у Будимпешту одакле их до европских градова превозе нискобуџетне авиокомпаније. Кад би наше власти почеле да примењују „отворено небо”, и кад бисмо усвојили нови закон о ваздушном саобраћају, створили би се услови да те компаније лете и из Београда и Ниша. Тада би, рецимо, аеродром „Никола Тесла”, који сада користи свега 35 одсто капацитета, имао знатно већи промет, па самим тим и зараду, док би путници, са друге стране, имали могућност да јефтиније лете до Европе – наглашава Вујовић и додаје ће стављање Србије на белу шенген листу убрзати овај процес.

Он, међутим, сматра да нису реална очекивања да ће се следеће године лоукост компаније буквално отимати за српске аеродроме. Тврди да ће све зависити од понуде и тражње на тржишту.

– Управо то је филозофија пословања нискобуџетних компанија. Оне су врло флексибилне, тако да ако, на пример, после три недеље летења из Београда виде да им се то не исплати, без проблема ће обуставити летове – каже наш саговорник.

Примером из свакодневног живота Вујовић објашњава и систем рада лоукост компанија, односно како је могуће да им се исплати да лете за свега неколико евра.

– Направио бих поређење са новинама. Оне се највише продају у периоду од шест до девет часова изјутра, али им је цена у току целог дана иста. Замислите сада ситуацију да новинске куће одлуче да после девет сати снизе цену са 35 на, рецимо, 20 динара, па да тако из сата у сат новине буду све јефтиније. На крају, у вечерњим часовима, оне би могле да коштају свега један динар. Е, код нискобуџетних авиокомпанија је обрнуто. Што раније купите карту – јефтиније плаћате, а што касније, то скупље – објашњава Вујовић, додајући да се куповина увек обавља искључиво преко Интернета.

Другим речима, ако неко одлучи да карту од Београда до Беча, за лет у јуну 2010. године, купи већ крајем ове године, може да је добије по најављеној цени од 29 евра. Уколико, међутим, путник реши да карту купи у „минут до дванаест”, ризикује да је плати скупље него у редовном авио-саобраћају.

У сваком случају, наглашава Вујовић, у цену авионске карте нискобуџетне компаније не укључују аеродромске таксе, нити храну у авиону, што значи да уместо 29, лет до Беча на крају може да кошта и до 100 евра.

Н. Миковић

------------------------------------------------------

„Рајанер” смањује број авиона

Ирска нискобуџетна авиокомпанија „Рајанер” најавила је да ће због повећања аеродромских такса смањити број авиона у две базе у Ирској, као и на аеродромима у Британији. Како преноси Танјуг, Мајкл О'Лири, директор компаније, најавио је да ће авиони „Рајанера” са аеродрома у Ирској бити пребачени у земље где је путнички саобраћај у успону, као што су Белгија, Холандија, Грчка и Шпанија. И поред ове одлуке, ирски авиопревозник планира да до краја године превезе 67 милиона путника, што је за скоро десет милиона више у односу на претходну сезону.

-------------------------------------------------------

„Ербасови” авиони за „Визер”

Мађарски нискобуџетни авиопревозник „Визер” потписао је јуче меморандум о разумевању о набавци 50 „Ербасових” авиона типа А320. Реч је о куповини вредној 3,8 милијарди долара. Из „Ербаса” су, према извештајима агенција, навели да ће овом наруџбином укупан број њихових авиона у флоти „Визера” бити повећан на 132 и да ће нови авиони омогућити проширење мреже линија мађарске компаније која тренутно има 11 база у централној и источној Европи.


Коментари13
8a2d7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

consul Romanum
Avionske karte za nisko tarifne avioptrevoznike se prodaju iskljucivo preko interneta, i placa se iskljucivo sa kreditnom karticom. Pitanje, koliko domacinstava u Srbiji ima prikljucak na internet ? Drugo pitanje, koliko zitelja Srbije poseduje kreditnu karticu?
Predrag Blagojevic
Niski aerodrom vec 6 godina ceka dozvolu za low-cost letove, pregovarao je sa nekoliko kompanija, ali nikako da dobije dozvolu. JAT uporno odbija da leti iz Nisa pravdajuci se "nedovoljnim interesovanjem" gradjana iako su bukvalno svi letovi za Cirih (koji je ukinut) bili prodati! Ratifikacija Otvorenog neba se odlaze vec skoro 5 godina i novac poreskih obveznika se trosi, umesto da se bar nekim kompanijama dozvoli poletanje iz Nisa. Sada se pojavljuje i Batajnica, tako da ce jug Srbije opet da izvuce deblji kraj.
Lazar Simonovic
@Bianca, ako tako dobro poznajes sve zavere molim te reci nam zasto i dalje imamo tolike carine na automobile, zasto ne mogu da se uvezu polovnjaci iz USA i Japana nego samo iz E.U. itd..., bice da je sve to tako zbog korumpirane drzavne vlasti koja dere sopstvene glasace. Kad vidim da se u JP poput JAT-a (mada ne znam sta znaci to JAT) primaju samo partijski drugovi radujem se svakom slucaju pucanja takve institucije i to od sveg srca, posto u takvim firmama nema veze koliko vredis i sta znas da radis nego samo ciji si kadar. Ciao
Posmatrac
Vidim ja po ovom ''prijateljskom'' tekstu da se Vujovic vraca u Jat...
dassal
Bio u Osijeku, sve funkcionise kako treba, cena je ok, mada je tokom Egzita Ryanair sve karte rasprodao! Pozdrav

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља