петак, 23.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 27.06.2009. у 22:00 Драгољуб Стевановић
Традиција

Скела у Падеју

И зими и лети, скоро 170 година скела у Падеју превози путнике преко Тисе из Баната у Бачку и назад, и тако им скраћује путовање за око четрдесетак километара
Може да понесе тридесет тона (Снимио Душан Милијић)

Младе цуре и кицоши, чобани, паори и трговци, деценијама се превозе скелом код Падеја и тако премошћују Тису на правцу Кикинда – Ада, а тако ће, веле овде, још дуго бити. Иако се у суседству, четири километра даљe, гради мост, он неће много променити живот локалног становништва, јер ће му скела – која скраћује пут за око четрдесет километара – и даље бити потребна.

Овдашњим радницима који раде на суседној обали, чобанима који у пролеће превозе и по неколико стотина оваца преко реке, паорима који обрађују земљу мост ће, и кад буде саграђен, бити далек и непрактичан за употребу, па ће дереглија, која на овом месту постоји још од 1842, наставити да пресеца тиске таласе и зими и лети, ево већ 167 година.

Њен први газда, кажу старе књиге, био је падејски велепоседник Ђерђ Диван, а превоз се обављао челичним ужетом и посебном дрвеном алатком.

Никад досадно

Седамдесетих година прошлог века превоз је осавремењен, скелу је почео да вуче бродић коме је из пијетета према првом власнику дато име „Диван”, а и скела се данас тако зове.

У ранија времена, када није било мостова као данас, скеле су биле много важније превозно средство, али су се неке ипак одржале и на Морави, Сави и другим рекама. У Србији, према последњим подацима, постоје 23 дереглије са капацитетом за 1.260 путника.

У овом делу, од Сенте до Бачког Петровца, има четири скеле: у Сенти, Падеју, Молу и Бачком Петровцу, али једино падејска ради целе године од четири ујутро до десет увече. Власништво је месне заједнице и запошљава седам радника који раде у сменама. У време наше посете затекли смо Радована Кнежевића, бившег припадника елитне 72. бригаде, који је напустио војску и дошао у родно место да мирније живи, да скелари и обрађује земљу, и његовог компањона Михаља Нађа, који управља бродићем.

Чарда на обали

– Леп је то посао, нарочито за нас који волимо да се дружимо са људима. Има свега, није никада досадно, попричаш са овим, па оним, свако има неку занимљиву згоду, има и лепих цура, а има богме и да се ради – прича Радован.

(/slika2)Скела може да превезе 12 аутомобила, око тридесет тона терета, а полако постаје и туристичка атракција овог краја, па би – кажу Падејци – могли по њој поново да постану познати, као што су некада били по лековитом биљу и менти.

И на плус 40 и на минус 20 има и путника, и скелара који увек дежурају поред реке, и кад је лед и снег, и у пролеће кад се превози сено, кукуруз. Превозе се и аутомобилисти, бициклисти, мотоциклисти... Пешаци плаћају прелазак на другу обалу 40 динара, бициклисти 50, а за аутомобил се плаћа 250 динара. Новац иде на плате, а ако нешто преостане – у буџет месне заједнице, углавном за одржавање пловила.

Скела која дневно превезе око 500 путника од Падеја је удаљена око километар и по. На банатској страни близу обале је чарда окружена огромним стаблима тополе, са великом терасом и добром рибљом чорбом којом нас је послужила домаћица Пирошка. Овамо долазе и путници док чекају на вожњу, а и скелеџије после вожње, кад на пристанишној платформи учврсте скелу и привуку је до дока.  

Посао је и занимљив и тежак, каже Михаљ Нађ, све зависи од ћуди времена. Уме да буде и непријатно када река мрзне, дешава се некад и да сајла пукне па се скела откачи, али кад је лепо – онда је стварно лепо!

Коментари1
8bed7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља