недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13
Традиција

Скела у Падеју

И зими и лети, скоро 170 година скела у Падеју превози путнике преко Тисе из Баната у Бачку и назад, и тако им скраћује путовање за око четрдесетак километара
Аутор: Драгољуб Стевановићсубота, 27.06.2009. у 22:00
Може да понесе тридесет тона (Снимио Душан Милијић)

Младе цуре и кицоши, чобани, паори и трговци, деценијама се превозе скелом код Падеја и тако премошћују Тису на правцу Кикинда – Ада, а тако ће, веле овде, још дуго бити. Иако се у суседству, четири километра даљe, гради мост, он неће много променити живот локалног становништва, јер ће му скела – која скраћује пут за око четрдесет километара – и даље бити потребна.

Овдашњим радницима који раде на суседној обали, чобанима који у пролеће превозе и по неколико стотина оваца преко реке, паорима који обрађују земљу мост ће, и кад буде саграђен, бити далек и непрактичан за употребу, па ће дереглија, која на овом месту постоји још од 1842, наставити да пресеца тиске таласе и зими и лети, ево већ 167 година.

Њен први газда, кажу старе књиге, био је падејски велепоседник Ђерђ Диван, а превоз се обављао челичним ужетом и посебном дрвеном алатком.

Никад досадно

Седамдесетих година прошлог века превоз је осавремењен, скелу је почео да вуче бродић коме је из пијетета према првом власнику дато име „Диван”, а и скела се данас тако зове.

У ранија времена, када није било мостова као данас, скеле су биле много важније превозно средство, али су се неке ипак одржале и на Морави, Сави и другим рекама. У Србији, према последњим подацима, постоје 23 дереглије са капацитетом за 1.260 путника.

У овом делу, од Сенте до Бачког Петровца, има четири скеле: у Сенти, Падеју, Молу и Бачком Петровцу, али једино падејска ради целе године од четири ујутро до десет увече. Власништво је месне заједнице и запошљава седам радника који раде у сменама. У време наше посете затекли смо Радована Кнежевића, бившег припадника елитне 72. бригаде, који је напустио војску и дошао у родно место да мирније живи, да скелари и обрађује земљу, и његовог компањона Михаља Нађа, који управља бродићем.

Чарда на обали

– Леп је то посао, нарочито за нас који волимо да се дружимо са људима. Има свега, није никада досадно, попричаш са овим, па оним, свако има неку занимљиву згоду, има и лепих цура, а има богме и да се ради – прича Радован.

(/slika2)Скела може да превезе 12 аутомобила, око тридесет тона терета, а полако постаје и туристичка атракција овог краја, па би – кажу Падејци – могли по њој поново да постану познати, као што су некада били по лековитом биљу и менти.

И на плус 40 и на минус 20 има и путника, и скелара који увек дежурају поред реке, и кад је лед и снег, и у пролеће кад се превози сено, кукуруз. Превозе се и аутомобилисти, бициклисти, мотоциклисти... Пешаци плаћају прелазак на другу обалу 40 динара, бициклисти 50, а за аутомобил се плаћа 250 динара. Новац иде на плате, а ако нешто преостане – у буџет месне заједнице, углавном за одржавање пловила.

Скела која дневно превезе око 500 путника од Падеја је удаљена око километар и по. На банатској страни близу обале је чарда окружена огромним стаблима тополе, са великом терасом и добром рибљом чорбом којом нас је послужила домаћица Пирошка. Овамо долазе и путници док чекају на вожњу, а и скелеџије после вожње, кад на пристанишној платформи учврсте скелу и привуку је до дока.  

Посао је и занимљив и тежак, каже Михаљ Нађ, све зависи од ћуди времена. Уме да буде и непријатно када река мрзне, дешава се некад и да сајла пукне па се скела откачи, али кад је лепо – онда је стварно лепо!


Коментари1
e3fbb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Djurica Grastic
Sve je lepo, jedino sto nema Backog Petrovca na Tisi. Postoji Backo Petrovo Selo. Toliko o geografiji.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља