субота, 06.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 06.07.2009. у 22:00 Јасна Петровић

Бензин јефтинији па скупљи

Формула за израчунавање неизвесна, али поскупљење је неминовно

Уколико цена сирове нафте на светском тржишту до краја недеље настави да пада, возачи у Србији могу очекивати и прво појефтињење горива у овој години. За колико тачно знаће се почетком наредне недеље када се по важећој уредби о ценама деривата стичу услови за измену цене бензина и дизела.

У Министарству енергетике потврђују да је цена сирове нафте нешто нижа него пре десетак дана, када је гориво последњи пут поскупело, те да се по тим параметрима може очекивати појефтињење. Међутим, морају да сачекају крај недеље и виде како ће се до тада кретати цена црног злата.

Осим овог краткорочног појефтињења, власнике аутомобила интересује како ће се убудуће формирати цена горива. Да ли тако што ће се усклађивати с ценом деривата на Медитерану, или с ценом нафте као сада, с тим што ће се цена услужне прераде повећати.

Кирил Кравченко, генерални директор Нафтне индустрије Србије, најавио је да не би требало да буде драстичне промене цена бензина, а да ће НИС настојати да се у наредном периоду цене тржишно формирају. Односно да ће оне убудуће зависити не од цене сирове нафте на светској берзи, већ од цене нафтних деривата на европском тржишту.  

У Прес служби НИС-а појашњавају да компаније не одређују цену горива, већ да је у Србији темељ цене – тржишна цена сирове нафте. Друге компоненте – цена прераде нафте, тржишна маржа, порези и акцизе регулише држава. Као највећи учесник на тржишту Србије, НИС је заинтересован за стварање либералнијих тржишних услова.

Незванично се сазнаје да предлог ресорног Министарства да се цена горива убудуће усклађује с ценом деривата на Медитерану није добио сагласност Министарства финансија, али да то не значи да се од тога одустало. Напротив.

Уколико овај предлог добије зелено светло владе, цена горива ће се убудуће мењати чим дође до пада или скока цена бензина и дизела на европском тржишту. Дакле, неће се чекати да прође 15 дана као сада, нити да укупни трошкови буду већи од 1,5 одсто, што је сада услов за промену цене.  

Иван Николић, из Економског института, потврђује за „Политику” да ће нова уредба сигурно довести до поскупљења горива, те да није тачно да ће новим усклађивањем цене бензина и дизела у Србији с ценама на Медитерану гориво код нас коштати исто колико и у Европи.

– У малопродајној цени деривата поред државних захватања највећа ставка је произвођачка цена и ПДВ. Циљ измене постојеће уредбе је заправо да се повећа произвођачка цена, што је један до главних разлога зашто је гориво у Србији најскупље. Када је реч о бензину, у Србији су цене у просеку веће за око пет одсто у односу на окружење, а дизел је скупљи и до 20 процената – каже Николић.

Он страхује да би на повећање малопродајне цене горива код нас могао да утиче и недавни указ премијера Русије Владимира Путина да се повећају царине на извоз нафте и деривата, и то за нафту са 152,82 долара по тони на 212,6, а за деривате са 112 на 155,5 долара. Сви они који увозе руску нафту то ће укалкулисати у своје трошкове, а што ће сигурно осетити и крајње потрошачи, закључује Николић.           

Саша Милеуснић, директор у приватној нафтној компанији„Петробарт – АВИА”, каже за „Политику” да се не зна нова формула за обрачун цене горива. Уколико би се по будућој формули цене деривата усклађивале с ценом деривата на светској берзи то би, тврди, било веома лоше и за приватнике и за НИС.

Дизел гориво је у окружењу много јефтиније него код нас, што значи да би она морало да појефтини, док би бензин требало да поскупи.

Упитан да ли најаве Кравченка значе и ново поскупљење горива, Бобан Атанацковић, председник УО „Нафте” а. д., потврђује да ће уколико до измене уредбе о ценама деривата дође, поскупљење бити неминовно.

Уколико цена услужне прераде у НИС-у буде 53 долара по тони, уместо садашњих 29 долара, цена ће у малопродаји бити у просеку већа за око 1,5 динар по литру. С друге стране, уколико се на ову услужну прераду додају и реални трошкови које компаније имају приликом увоза и транспорта нафте у Србију, поскупљење би износило око 2,25 динара по литру.

Коментари5
ccc50
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar Filipovic
Zasto, zasto, zasto...bezbroj pitanja i iscudjivanja. Odgovor na sva postavljena ( i nepostavljena ) pitanja je jedinsven: Zato sto je ovo Srbija!
mika
A zašto poskupljuje gas za kola.
Aleksandar
Prosle godine u ovo vreme barel je bio oko 120$ a cena benzina tek nesto visa nego danas. O cemu se ovde radi?
dno dna
Ziveo ruski monopol! Он страхује да би на повећање малопродајне цене горива код нас могао да утиче и недавни указ премијера Русије Владимира Путина да се повећају царине на извоз нафте и деривата, и то за нафту са 152,82 долара по тони на 212,6, а за деривате са 112 на 155,5 долара. Pa jel ruska nafta jedina na svetu????!!!!!!!!! OJ SRBIJO JADNA LI SI!
YYZ
Nesto niza nego pre nedelju dana!? Pa da li Vi pratite dogadjnja? $6.5 jeftinija nego prosle nedelje. Ali dok se Vi smislite, vratice sse nazad na staro.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља