субота, 25.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:05

Са кригле на чашу

среда, 05.08.2009. у 22:00

Српско тржиште пива, на коме се тиска десет пивара са око 3.700 запослених, ни по чему се не разликује од околних, па чак ни од највећих. Понуда је велика, али потрошња полако, али сигурно опада. Када ће се зауставити, то нико не зна, али, према речима директора Удружења пивара Србије Миодрага Максимовића, стрепња мути пословне изгледе домаћих пивара.

У првих шест месеци ове године на тржишту је продато и попијено 2,3 милиона хектолитара пива. Страним купцима (претежно у Босни и Херцеговини) продато је 414,7 хиљада хектолитара. Кад се све сабере и одузме, за пола године потрошено је око 2,7 милиона хектолитара, или 12,8 одсто мање него лане у исто време.

Максимовић каже да је ситуација таква, јер је економска криза учинила своје – пиво се сркуће. На ту чињеницу ваља додати и доста хладно време у првим месецима ове године, али и „врео” порески туш државе. Акцизе су повећане са 12 на 15 динара по литру. Из пивара у државни буџет по свим основама слије се годишње више од 100 милиона евра. Максимовић се нада да држава неће поново посегнути за вишим порезима и акцизама, јер би то и за њу било контрапродуктивно.

– Сва наша, али и инострана истраживања доказују да потрошња пива расте са спољном температуром, али опада чим пређе неку границу од 33 до 35 степени Целзијуса. Шта ће друго полугодиште показати, тек ће се видети, али наше процене указују да се општа тржишна ситуација с пивом неће много побољшати чак ни идуће године. Биће добро ако потрошња не опадне више од осам процената – каже Максимовић и додаје да се пиваре веома труде да маркетиншким потезима отупе оштрицу кризе, али то им за сада не помаже много.

Србија је, поготово после убрзане приватизације пивара након 2003. постала тржиште на коме послују све највеће и најпознатије светске пиваре, али и земља која је у највећој мери сачувала своје брендове. Максимовић, као најбољи пример, истиче пиваре у Апатину и Челареву. Оне су одржале, па чак и знатно унапредиле, своје робне марке „јелен” и „лав”.

Остали су, тврди наш саговорник, поделили судбину својих фабрика – опала им је производња, а некадашње познате марке постале су локални бренд. То се, рецимо, догодило јагодинском „брки”, ваљевском, нишком, вршачком пиву. Нажалост, ту судбину је доживео и БИП. Поједине пиваре, које је недавно преузео велики „Хајнекен” (МБ „Родић” – Нови Сад, панчевачка и зајечарска пивара) које сада раде под именом Уједињене српске пиваре, имају другачију судбину. Тако се некадашњи панчевачки „вајферт” пуни у Новом Саду. А зрењанинска, бечејска и панчевачка пивара не раде.

Максимовић истиче да су наши потрошачи веома верни домаћим маркама пива. О томе сведочи податак да је у првих шест месеци у земљу допремљено свега пет хиљада хектолитара увозног пива.

Понуда је, ипак, веома богата јер иностране компаније, које су до сада уложиле у ову нашу индустрију више од 600 милиона евра, допремају своје познате брендове као допуну домаћем асортиману.

С. Костић


Коментари10
5f508
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Drago Petrovic
Djile,svaka cast za komentar vrhunski je i veoma originalan.I tacan 100%!
Ljubivoje
Jedino pravo pivo pio sam na Oktober festu u Minhenu, od tada pa na dalje ni prineti!
Djile
"У првих шест месеци ове године на тржишту је продато и попијено 2,3 милиона хектолитара пива." Hahahahahaha. 2.3 miliona hektolitara piva, to je jedno JEZERO dimenzija 500m * 500m (pola KILOMETRA sa pola KILOMETRA), dubine 1m. Imam sliku ogromnih krda goveda kako danonocno locu pivo iz ovog jezera. To je oko jedne case dnevno za svakog punoletnog stanovnika Srbije. I naravno, ni to nije dovoljno proizvodjacima.
Република Српска
Пиво из Србије се продаје искључиво у Српској, па зато тако треба и написати. Нека проба г. Костић да га наручи у ФБиХ!
mile
I ne čudi, ako se uzme u obzir da pivo nikada na ovim prostorima nije imalo bezličniji ukus. Sva su nekako slatkasta i blaga. Sa izuzetkom Nikšićkog, gotovo da nema jako gaziranog piva sa izrazito gorkim ukusom. Imam utisak da se današnja piva prave kako bi se svidela što širem sloju stanovništva, a ne vernim i svakodnevnim pivopijama. Sa takim pristupom, možemo očekivati i dalje opadanje potrošnje piva.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља