utorak, 26.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 04.11.2009. u 22:00

„Dženeral motors” ne želi da proda „Opel”

Молба радника: Не дозволите да „Опел” умре! (Фото АФП)

Od našeg dopisnika
Moskva, 4. novembra – Ruski mediji nazvali su senzacionalnom vest koja je prošle noći stigla iz Amerike da „Dženeral motors” (DžM) odustaje od prodaje nemačkog automobilskog giganta „Opela”. Tako je propao, kako su ga mnogi nazvali – posao decenije.

Prema dogovoru koji je 10. septembra potvrdilo rukovodstvo DžM i koji je trebalo da bude potpisan ovih dana, predviđeno je da 55 procenata kontrolnog paketa „Opela” kupi konzorcijum najvećeg proizvođača delova za automobile u svetu, kanadsko-austrijske „Magne” i ruske Sberbanke. „Dženeral motorsu” bi ostalo 35 odsto, a preostalih deset – zaposlenima u „Opelu”. Nemačke vlasti bi oporavak čuvene fabrike pomogle državnim garancijama za kredit od 4,5 milijardi evra. Pregovori o prodaji „Opela” započeli su u aprilu ove godine. Za to vreme su se favoriti za kupovinu fabrike više puta menjali, kao i namere korporacije DžM koja je, pored mogućnosti prodaje, razmatrala i varijantu svog bankrotstva.

Pored kupaca i prodavca, u rešavanju problema aktivno i javno učestvovala je i nemačka vlada i, ako je verovati rečima Olega Deripaske veoma zainteresovanog za ovaj posao, jer je bilo planirano da se proizvodnja organizuje u njegovom VAZ-u, nezvanično Stejt department „sa svojim sujeverjem”, odnosno predrasudama prema Rusiji. Kako je vreme prolazilo, politički aspekt dogovora bio je sve očigledniji. Nedavno je obelodanjeno i mišljenje Antimonopolske komisije EU, koja je tvrdila da odluka nemačke vlade da finansijski podrži sporazum dovodi u monopolski položaj rusko-kanadski konzorcijum. Vlada je odgovorila da će podršku dati svakome ko kupi fabriku...

I kad je izgledalo da je sve dogovoreno, a prepreke prevaziđene, DžM je doneo odluku da se „Opel” ne prodaje. Situacija u svetu se promenila, kriza prolazi, a tražnja za automobilima je počela da raste, pa američki koncern veruje da može da reši problem sopstvenim sredstvima, kaže se između ostalog u saopštenju.

Iako Nemačka nije akcionar „Opela”, vlada je veoma zainteresovana za oporavak fabrike, jer se ona nalazi na njenoj teritoriji i u njoj radi 25.000 nemačkih radnika. Zato su otud i stigle prve reakcije. Pres-služba Angele Merkel izrazila je žaljenje zbog odluke Amerikanca, a Ronald Koh, premijer pokrajine Hesen, na čijoj se teritoriji nalazi fabrika, zabrinut je za budućnost radnih mesta nemačkih radnika. Ministar ekonomije Rajner Briderl smatra odluku „Dženeral motorsa” neprihvatljivom. Nemačka će tražiti da joj se do kraja novembra vrati milijarda i po evra, koliko je dala „Dženeral motorsu“ kao kredit. Radnici četiri nemačke fabrike „Opela” najavili su da sutra stupaju u štrajk.

Zanimljivo je da je kanadska „Magna” već izjavila da pozdravlja odluku američkog koncerna. Za sada, iz Sberbanke nema reakcija. Vladimir Peskov, pres-sekretar premijera Vladimira Putina, izjavio je da postupak DžM „izaziva čuđenje”, a vicepremijer Aleksandar Žukov smatra da „Rusija ima dovoljno problema i sa svojom automobilskom industrijom”, pa je ne brinu tuđe muke. S obzirom na to da kriza prolazi, ruska automobilska industrija će se oporaviti bez pomoći sa strane, smatra Žukov.

Treba ipak reći da je Rusija bila zainteresovana za posao sa „Dženeral motorsom” upravo zbog te „pomoći sa strane”. Verovalo se da će se tehnologijom „Opela” brže i lakše modernizovati ruska automobilska industrija. Istovremeno, to je bila jedna od glavnih prepreka za odluku o prodaji – DžM najpre nije želeo da se odrekne svoje „intelektualne svojine”, ali je, pošto je kupac povećao ulaganja, na to ipak pristao.

Ljubinka Milinčić

---------------------------------------------------------

Država preuzima brigu o „Autovazu”

Vlada Rusije preuzima na sebe „u znatnom stepenu” obavezu da raščisti dužničko breme i reši socijalne probleme „Autovaza”, rekao je juče premijer Putin na savetovanju vlade o ekonomskim pitanjima. U tu svrhu, kao i za modernizaciju proizvodnje i organizaciju novih radnih mesta, fabrika automobila dobiće 54,98 milijardi rubalja (nešto manje od dve milijarde dolara). Od toga je 38 milijardi namenjeno vraćanju dugova, 12 milijardi razvoju i modernizaciji fabrike, a 4,8 otvaranju novih radnih mesta.

„To znači”, rekao je premijer Vladimir Putin, „da akcionari ’Autovaza’, ruski i strani, moraju da ponude adekvatan program za razvoj preduzeća koji bi mogao da obezbedi dugoročni razvoj posle krize. Najznačajniji strani partner „Autovaza” je konzorcijum „Reno-Nisan”, koji je već izrazio spremnost da pomogne ozdravljenju ruskog auto-giganta.

Komеntari5
a8b75
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

danijel
opel ist schon lange gestorben! opel je vec davno umro!
Dejan Popovic
SAD su samo za trenutak zaboravile na svoju dominantnu ulogu u EU kako u kako u odbrambenoj tako i u ekonomskoj sferi, a lideri EU su takodje zaboravili da je ta unija stvorena radi zastite svojih ekonomskih interesa od americke dominacije.
Aleksandar
Mislim da cemo uskoro gledati potpunu propast Opela, posto se akcija GM-a zasniva na pretpostavci, da kriza polako prolazi. Na zalost to nije bas tacno i vise sluzi u dnevnopoliticke propagandne svrhe.
Bianca
Odluka GM je cisto politicka. GM je sada pod kontrolom vlade, a ne privatnih interesa. Intelektualno vlasnistvo Opel, koji GM tako ponosno brani, je proizvod Njemacke, ne US. GM je pod ogromnim teretom duga. Oporavak auto industrije nije uopce jos jasan, nakon sto razni stimulusi isteknu. GM ce u stvari biti prisiljen da zatvori neke fabrike u Evropi. Za Njemacku, to je biti veliki udar. GM vise nema mogucnosti da se opet pojavi na sjednici Kongresa i trazi vise kapitala. Medjutim, postoji mogucnost da ce ucjenjivati Njemacku vladu, i da ce na kraju morati dati subvencije GM industriji da bi ocuvali svoje fabrike i poslove. Vidjeti cemo. Protuudarac je dosao 24 sata poslije. Svedska i Finska su, istog dana odobrili Sjeverni Tok. Kako je Danska vec odobrila, sada to trebaju obaviti Njemacka i Rusija, i izgradnja moze poceti slijedece godine. Prekookeanski samari su postali zvucni.
Krizimir Recesionovic
Mislim da odluka GM nije bogzna kakvo iznenadjenje. GM ocigledno nastoji da revitalizuje svoj brend Buick i to tako sto ce prodavati Opelove automobile u SAD pod imenom Buick. Prva ce ocigledno biti Opel Insignia koja ide u Americi pod imenom Buick Regal, kao i u Kini, zatim sledi nova Astra, itd. To je dobra strategija i omogucice im da imaju dva mainstream brenda (Chevrolet i Buick) plus Cadillac, kao nekakva konkurencija BMW i Lexusu. Mislim da je ovo pretezni razlog sto je GM odustao od prodaje, a ne strah od Rusa, iako ni to uopste nije beznacajna stvar. Naprosto Opel im je neophodan, GM ne moze da zivi bez njega.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja