ponedeljak, 25.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:03

Katanac na švedskom „Saabu”

Autor: Radovan Pavlovićsubota, 19.12.2009. u 22:00
Није успела продаја „Сааба”

Od našeg dopisnika
Oslo, 19.  decembra –  Poznati švedski proizvođač automobila „Saab” od juče je prestao sa proizvodnjom. Vlasnik „Saaba”, američki automobilski koncern „Dženeral motors” saopštio je juče da su propali i poslednji pokušaji o prodaji švedske fabrike automobila pa su primorani da zatvore pogone i otpočnu proces likvidacije firme.

Ovim činom bez posla će ostati 3.400 radnika a zatvaranje „Saabove” fabrike pogodiće više od 1.100 kooperanata odnosno preko 8.000 radnika. Zatvaranje fabrike direktno će pogoditi lokalni gradić Trolhatan i njihovih 46.000 žitelja koji su godinama zavisili od proizvodnje „Saabovih” auta.

Pregovori o prodaji švedskog „Saaba” najozbiljnijem kupcu holandskoj kompaniji „Spajker kar” trajali su gotovo godinu dana. Šef „Dženeral motorsa” za Evropu Nik Rejli saopštio je juče da su pregovori propali i da su prinuđeni da zatvore kapije „Saaba”. Rejli je objasnio da transakcija sa holandskom firmom nije mogla da se obavi u razumnom roku a „nama je bilo potrebno brzo rešenje”.

– Ovo nije stečaj ili prinudna prodaja. Očekujemo da „Saab” isplati dugove, da će ispuniti sve garancije prema kupcima automobila, pružiti neophodan servis i isporuku delova, objasnio je direktor Nik Rejli.

Prošle nedelje iz rukovodstva „Saaba” saopšteno je da je višegodišnja kriza u fabrici automobila donekle ublažena prodajom delova proizvodnih pogona kineskoj kompaniji BAIC (Bejing Automotive Holding). Ova kineska kompanija, inače peta u svetu po proizvodnji četvorotočkaša, otkupila je pravo da proizvodi „saabove” modele „9-3” i „9-5”, prebaciće ceo program u Kinu ali će automobili biti pravljeni pod drugim imenom. Stručnjaci u Švedskoj procenjuju da su najveću korist od posrtanja „Saaba” upravo izvukli kineski biznismeni iako su otkupljeni modeli i tehnologija donekle zastareli i čine samo mali deo ovog automobilskog giganta.

Tokom dugih ali jalovih pregovora sa Holanđanima, u igru su pokušali da uskoče i otkupe „Saab” norveški i švedski investitori ali su i oni odustali pre mesec dana.

   Pregovori o prodaji „Saaba” vođeni su neverovatno trapavo, tvrdi predstavnik norveškog ulagača Bord Eker.

 „Saab” je tako organizovan, ustrojen, da ako kupite nešto, vi progutate ceo „Dženeral motors”. Vrlo je teško otrgnuti se iz tog zagrljaja. Vi možete uzeti jedno plućno krilo iz ljudskog tela, ali ne možete sve krvne sudove”, objašnjava Bord Eker.

Sa automobilske scene, nakon 62 godine, i više od tri i po miliona proizvedenih automobila, odlazi jedan od simbola švedske industrije. Daleke 1937. „Saab” je osnovan kao švedsko akcionarsko društvo za proizvodnju aviona (otuda skraćenica „Saab”), i uglavnom je pravio aeroplane za potrebe vojske. Prvi auto iz „Saabovih” pogona izašao je 1947. godine.

Ozbiljna kriza u kompaniji nastupila je 2000. godine, kada je američki automobilski gigant preuzeo fabriku, kako se tumači, kvalitetnih, bezbednih ali i skupih limuzina. S jeseni prošle godine, dakle kada je virus finansijske krize zahvatio ne samo automobilsku industriju, „Saab” je uleteo u „rikverc”, poslujući sa hroničnim gubicima.

Amerikanci nisu doneli preporod, a kako se tumači u švedskim opozicionim političkim krugovima, za „tužan dan u švedskoj istoriji i industriji, kriva je i pasivna švedska vlada”.

Finansijska kriza i ekspanzija azijskih automobilskih kompanija uništila je „Saab” i izazvala do sada najveći industrijski potres u Skandinaviji.


Komentari17
2e348
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

janko zarić
Prešao sam "jugićem" 209.984 kilometara. Ne znam da li bi ti evropski automobili mogli i da krenu sa gorivom koje se kupuje na ulici i da rade sa uljem pakovanom u flaše od mineralne vode.
E. D.
DusanM je u pravu. Strah od rusa je bio jedini razlog sto nisu prodati ni SAAB ni OPEL. U oba slucaja u ponudu je bio ukljucen ruski kapital. Iz medija se takodje moze saznati da je sadasnji direktor GM postavljen od americke vlade sto moze da znaci da ni on sam ne odlucuje kome ce se i sta prodati.
Noki
Americka posla!!!
DusanM.
Mala ispravka:Amerikanci NISU HTELI (a ne nisu uspeli!)da prodaju SAAB holandskoj kompaniji zbog "ruskih vlasnickih interesa u toj holandskoj kompaniji".(Izvor: svedska drzavna televzija). Dakle,americki vlasnik je poslao u bankrot deo svoje firme da ne bi pala u ruke ruskom kapitalu!Koga briga sto najmanje 8000 ljudi ostaje bez posla!
vlada lazareviv
Zivim u elgleskoj i vozim saab 9000. ovde ima puno saab-ova, i mislim da su jako dobri, bar oni pre nego sto ih je kupio GM. SAAB 9000, koji ja imam (2.0t) presao je 170000 milja - oko 245000 km. i sve na njemu radi, sva mehanika, sva elektrika, prava je steta ako prestanu sa proizvodnjom, nadam se da nece. Skanija je partner saab-a, valjda ce ih oni spasiti.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja