sreda, 21.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 22.12.2009. u 22:00 J. Petrović

Zarada na evrodizelu "peglaju" gubitke

Да ли су сви задовољни (Фото Д. Јелен)

Iako na svakoj litri „evrodizela pet” koji se slobodno uvozi u Srbiju, vlasnici pumpi zarađuju čak 15 dinara po litru, nikome od njih ne pada na pamet da se odrekne dela zarade u korist vozača. Kompanija „Lukojl” za sada jedini je trgovac koji je pre osam dana na pojedinim svojim pumpama „peticu” počeo da prodaje jeftinije za oko pet dinara.

Zašto je to tako? Dokle će zarada biti preča od konkurencije? I hoće li gorivo u Srbiji i kada se tržište otvori biti najskuplje u regionu samo zato što je vlasnicima pumpi to ostavljeno na volju?

Kao glavni razlog zašto se ne ponašaju tržišno i ne spuste cenu „petici” trgovci navode da zaradom na ovom gorivu „peglaju” gubitke koje imaju na svim ostalim derivatima.

Boban Atancković, predsednik privatnog udruženja „Nafta a.d”, potvrđuje da je zarada po litru „evrodizela pet” 15 dinara.

„Petica” se u veleprodaji kupuje od 81 do 83 dinara, a na pumpama prodaje od 101 do 103 dinara, dakle, razlika je 20 dinara.

– Paradoks je da je nabavna cena „petice” niža od cene litre dizela D2 koji se proizvodi u domaćim rafinerijama i koji po kvalitetu ne može da se meri s „evrodizelom pet”. Pri tom, ukoliko bi cena „petice” u maloprodaji bila niža za pet dinara, ona bi se prodavala po istoj ceni kao dizel D2 – kaže Atanacković napominjući da je ovo još jedan dokaz da vozači u Srbiji skupo plaćaju neefikasnost domaćih rafinerija. I da je s modernizacijom u Pančevu i Novom Sadu trebalo da se krene mnogo pre dolaska Gaspromnjefta.

Zoltan Takač, generalni direktor Intermola, članice mađarske Mol grupe u Srbiji, potvrdio je da se konstantno prati svetsko tržište i drugi faktori na osnovu kojih se donose odluke o promeni cena.

– Kada nam mogućnosti budu dozvolile naravno da ćemo uzeti u obzir snižavanje cena. Nedavno smo uveli Molov poboljšani „evrodizel pet” čiju cenu nismo povećavali iako smo unapredili njegov kvalitet – kaže Takač.

Saša Mileusnić, direktor u privatnoj naftnoj kompaniji Petrobart–AVIA, kaže da gorivo u Srbiji ne bi bilo najskuplje kada bi se konačno izmenila metodologija obračuna cene goriva koja se nije menjala od 2005. godine, ali i kada zahvatanja države u ceni goriva ne bi bila toliko velika.

I on je saglasan da je glavni razlog zašto vlasnici pumpi nisu pratili „Lukojl” i snizili cenu „petice” taj što gubitke na prometu drugih derivata „peglaju” upravo ekstrazaradom na „evrodizelu pet”. Manje pumpe upravo tako opstaju. Ali tu treba postaviti i pitanje da li je cena ostalih derivata realna ili prenaduvana.

U austrijskom OMV-u kažu da su vlada i nadležno ministarstvo propisali maksimalne cene goriva, a da je na menadžmentu kompanije da odluči o eventualnom smanjenju cene goriva. Ukoliko takva odluka bude doneta, javnost će biti blagovremeno obaveštena.

U NIS-u juče nisu hteli da komentarišu moguće pojeftinjenje goriva koje se slobodno uvozi pa ni to da li bi im se i koliko isplatilo da nižom cenom prave veći promet na svojim pumpama.

I dok bi šarolikim cenama svi bili zadovoljniji, činjenica je da pumpadžije sve rade po zakonu. Važeća uredba o cenama derivata propisuje najvišu, ali ne i najnižu cenu derivata, tako da to po kojoj će se ceni gorivo prodavati na pumpama zavisi od spremnosti za tržišno poslovanje.

Komеntari0
901b2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja