Ukoliko su građani Srbije proteklih meseci na nekoj od benzinskih pumpi koje posluju van velikih sistema kupili dizel, verovatno je da je umesto tog naftnog derivata u rezervoaru završio evrodizel. Rezultati prvog velikog istraživanja kvaliteta goriva u našoj zemlji koje je sprovelo Ministarstvo trgovine, a koje je ekskluzivno dobio „Potrošač”, pokazuju da su pojedini trgovci predeklarisali evrodizel i prodavali ga kao dizel ili čak mešali ove dve vrste benzina i tako ih nudili vozačima.
Špekulacija zvuči nelogično ako se zna da je evrodizel inače skuplje gorivo, zbog čega ispada da su ovakvim nedozvoljenim transakcijama profitirali i potrošači i prodavci. Maloprodavci tako što su ubirali ekstraprofit, a kupci tako što su po nižoj ceni dobijali gorivo boljeg kvaliteta.
Slaviša Petković, rukovodilac grupe za koordinaciju tehničkog nadzora u Ministarstvu trgovine, objašnjava da su kontrole trajale od septembra do kraja decembra, a predeklarisanja je, kako kaže, bilo najviše u Vojvodini.
– Trgovci su kupovali evrodizel iz uvoza koji je u tom trenutku koštao oko 60 dinara i prodavali ga kao dizel čija je cena u našim rafinerijama bila 80 dinara. I potom su ga prodavali kao dizel. Reč je o klasičnoj obmani potrošača – ističe Petković.
Prema njegovim rečima, kontrolisano je 300 pumpi u celoj Srbiji od Subotice do Vranja, koje nisu u sastavu velikih sistema poput NIS-a ili OMV-a. Na 30 benzinskih stanica uočeno je predeklarisanje naftnih derivata – kaže Petković. O kojim pumpama je reč, za sada nije moguće saznati jer takvi podaci, kako kažu naši sagovornici, nisu dostupni javnosti sve dok sud ne bude doneo odluku o eventualnoj protivzakonitoj delatnosti.
(/slika2)Saznajemo, međutim, da je jedna pumpa u centru Beograda na nesvakidašnji način podvaljivala kupcima. Naime, imala je samo jedan rezervoar, a dva točiona mesta, sa kojih su vozači verovali da toče dizel i evrodizel.
– Za koju god bi se vrstu goriva odlučili, sipali bi isti benzin. Čim je to utvrđeno zatvorili smo tu pumpu i posle uklanjanja ovakvih nepravilnosti, ponovo je počela sa radom, a postupak je u toku – kažu u inspekciji Ministarstva trgovine.
U tom ministarstvu objašnjavaju i da su na pomenutih tridesetak pumpi potrošače varali uglavnom na dva načina.
– Osim što je bilo predeklarisanja evro dizela u dizel, često smo nailazili i na one koji su mešali ove dve vrste goriva i tako ih prodavali – objašnjavaju u tržišnoj inspekciji i dodaju da je mešavina evrodizela i dizela prodavana na polovini pumpi na kojima su uočeni nedostaci.
– U Nišu je, na primer, pronađeno pola miliona litara takvog mešanog benzina, u Leskovcu isto toliko, a slično je bilo i na pojedinim pumpama u Novom Sadu i Kikindi – kažu naši sagovornici iz Ministarstva trgovine.
– Zanimljivo je i da većina trgovaca nije smatrala da radi bilo šta loše – naglašavaju naši sagovornici, procenjujući da je u rezervoarima građana završilo oko pet miliona litara predeklarisanog benzina.
Oni dodaju i da su protiv svih koji su prodavali benzin pod drugim nazivom ili su mešali dve vrste derivata podnete prijave za privredni prestup, ali i zahtevi za kažnjavanje zbog kršenja odredbi Zakona o zaštiti potrošača. Na sudu je da o tome presudi, kažu u Ministarstvu trgovine, a kazne za kršenje ovog propisa kreću se i do tri miliona dinara.
– Osim toga, sudu smo predložili i da onima koji su poslovali obmanjujući potrošače oduzme kompletnu zaradu ostvarenu prodajom takvog benzina. Procenjujemo da je reč o 30 miliona dinara. Da li će tako i biti, i to zavisi od suda – kaže Petković.
-------------------------------------------------------
Prljave cisterne, višak sumpora
Zbog uočene prevare sa dizelom, usledila je i detaljna kontrola kvaliteta goriva, pa su uzeti uzorci iz rezervoara sa 36 pumpi u 12 gradova Srbije – Subotica, Pančevo, Novi Sad, Sremska Mitrovica, Valjevo, Smederevo, Požarevac, Kragujevac, Bor, Niš, Prokuplje i Beograd.
Gorivo je generalno dobrog kvaliteta, kažu u Ministarstvu trgovine, odnosno u skladu sa našim pravilnicima o tehničkim zahtevima. Pitanje je jedino koliko naši standardi i kada je o ovoj oblasti reč zaostaju za evropskim. Ali, kako nas uveravaju naši sagovornici, neregularnosti nisu velike.
– Nepravilnosti je opet bilo kod dizela i evrodizela. Problem je bio što su, na primer, transportovani istim cisternama koje nisu očišćene, što je najjednostavnije rečeno nemar trgovaca. Nailazili smo i na odstupanja vezana za viskozitet i sadržaj sumpora u dizelu – objašnjavaju tržišni inspektori.
Ipak, zbog daljih sumnji u kvalitet goriva na našem tržištu, iz Ministarstva trgovine najavljuju da će od 15. marta krenuti u nove kontrole, a akcenat će najverovatnije ponovo biti na 600 ili 700 maloprodajnih objekata, koliko se procenjuje da u Srbiji ima pumpi koje posluju van velikih sistema poput NIS-a ili OMV-a.