sreda, 27.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 08.02.2010. u 22:00

„Tojotin” hod po mukama

Osam problematičnih „Tojotinih“ modela u Srbiji će biti servisirano o trošku ove fabrike. Procenjuje se da ih u našoj zemlji ima oko 3.000 primeraka. Dovoljno je da se vlasnici pojave u ovlašćenom servisu i da, bez obzira na istek garancije, ugovore termin za otklanjanje kvara na papučici za gas. Pored „Tojotinih“ vozila, vlasnici modela „pežo 107“ i „sitroen C1” takođe treba da posete servisera jer je pomenuti mehanički sklop pravljen u istoj fabrici gde i „Tojotina“ vozila.

„Tojota“ je saopštila da se konačan broj vozila koja će biti povučena još utvrđuje. Kompanija je navela da ne razmišlja o suspendovanju proizvodnje modela na kojima je uočena greška, već samo o njenom ispravljanju.

„Tojota“, najveći proizvođač automobila na svetu, suočena je i sa istragom američkog Kongresa povodom najvećeg povlačenja vozila sa tržišta u istoriji auto-industrije. Predsedavajući Komiteta američkog Kongresa za energetiku i trgovinu Henri Vaksem izjavio je da će narednog meseca biti održana rasprava u Kongresu na temu „koliko je brzo i efikasno“ japanski proizvođač automobila reagovao na nenamernu i opasnu grešku.

Broj vozila koja će „Tojota“ povući u Evropi iznosi blizu dva miliona. „Tojota“ je prethodno saopštila da povlači 2,57 miliona vozila u SAD i Kanadi i oko 75.000 modela „RAV4” u Kini, kako bi popravila pedale za gas koje se zaglavljuju.

(/slika2)U odvojenoj akciji, „Tojota“ ima problem i sa 5,55 miliona vozila, uključujući i model „leksus“, „korola“ i „kamri“, u SAD i Kanadi, zbog problema sa podnom oblogom, koja može da zaglavi pedalu za gas, što iznenadno izaziva ubrzanje vozila.

„Tojota“ je suočena sa još jednim novim velikim problemom, pošto je dobila više od stotinu pritužbi u SAD i Japanu na probleme sa kočnicama u njenom najpopularnijem hibridnom modelu „prijus“. Japanska vlada je zvanično naredila istragu sistema kočenja „prijusa“, najprodavanijeg hibridnog vozila na svetu. Rukovodstvo „Tojote“ je istaklo da „mogućnost opoziva nije nerealna“ i da kompanija razmatra sve mere, uključujući povlačenje vozila, kako bi se rešio mogući problem.

Opoziv modela „prijus“ za 2010. godinu mogao bi da donese mnogo problema „Tojoti“ i da ugrozi reputaciju vozila za koje je predsednik kompanije Akio Tojoda kazao da je „ključni model“.

Akcije „Tojote“ posle uočene greške pale su 5,2 odsto, čime je tržišna vrednost kompanije umanjena za 37 milijardi dolara. Samo povlačenje na popravku ovih modela ovu kompaniju koštaće najmanje dve milijarde dolara. Toliko će još, procenjuju analitičari, morati da uloži u marketinški oporavak poljuljanog ugleda i prepolovljene prodaje svih modela.

Opozvani modeli činili su više od polovine „Tojotine“ ukupne prodaje minule godine. Bilans njihove prodaje samo u Severnoj Americi je godišnje oko milion vozila.

Poverenje kupaca nije lako povratiti, jer ovaj problem sa papučicom za gas i prostirkama otvorio je vrata konkurenciji da bez prepreka preuzme mušterije.

Američka industrija je najviše profitirala na svemu, budući da im je prodaja u SAD narasla za četvrtinu u prvom mesecu ove godine, dok je „Tojotina” opala za nešto malo manje od 20 odsto.

Nećemo ni spominjati raznorazne tužbe koje se u SAD pokreću ovih dana. Od prilično opravdanih do karakterističnih, na primer jedne sudske tužbe u kojoj ljudi koji su kupili njene modele na lizing traže od „Tojote“ da im plaća lizing rate sve dok se ne završi kriza sa opozivom.

Ozren Milanović

-----------------------------------------------------------

„Tojota” nije jedina

1971 – „Dženeral motors” – opoziv 6,7 miliona vozila, problem sa motorom

1981 – DžM opoziv 5,8 miliona vozila zbog klimavih veza na vešanju, što je uticalo na upravljanje vozilom

1996 – „Ford“ – opoziv više od osam miliona vozila da bi zamenio loše prekidače paljenja koji mogu uzrokovati kratke spojeve i požar ispod haube

Jul 1998 – DžM opoziva skoro milion „kadilaka“, „pontijaka“ i „ševroleta“ zbog straha da bi se vazdušni jastuci mogli slučajno aktivirati

Avgust 2000 – „Bridžstoun“ opoziva 14,4 miliona guma na „ford eksploreru“

2004 – DžM povlači četiri miliona pikap vozila zbog problema sa rđanjem kablova na stražnjim svetlosnim tilima

Oktobar 2005 – „Tojota“ povlači 1,4 miliona vozila, zbog problema sa prekidačima farova

Decembar 2007 – „Krajsler“ povlači više od 575.000 vozila, zbog problema sa menjačem

Oktobar 2009 – „Ford“ pravi seriju opoziva od ukupno 14 miliona vozila zbog greške na tempomatima, odnosno prekidaču isključivanja tempomata

Januar 2010 – „Honda“ opoziva 646.000 modela „fit džez“ zbog problema sa prekidačem za dizanje prozora, zbog čega je jedno dete poginulo 2009. godine kada je vatra zahvatila automobil

Komеntari0
5e62e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja