četvrtak, 19.10.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:25

Javni bicikl kao lek za gužve i zagađenje

ponedeljak, 19.04.2010. u 23:59
Бицикли ће бити на стратешким тачкама у граду

Javni bicikl, dostupan svim građanima za rekreaciju, odlazak na posao ili u školu, mogao bi na prestoničkim ulicama da, kao pilot projekat, zaživi već od jeseni. Predstavnici gradske Agencije za saradnju sa nevladinim organizacijama i Inicijative za održivu urbanu mobilnost (IZUM) ocenili su da bi ovo prevozno sredstvo u perspektivi moglo značajno da smanji saobraćajne gužve i zagađenje.

– Javni bicikli koriste se u mnogim gradovima, a u Kopenhagenu ih, na primer, svakodnevno upotrebljava čak 35 odsto žitelja. Grad Beograd zato želi da podrži inicijativu IZUM-a i nadamo se da će projekat zaživeti – istakao je gradski arhitekta Dejan Vasović.

„Cikliranje” je, prema rečima autora projekta, jednostavan, pristupačan, zdrav i čist način kretanja gradom. Zamišljeno je da bicikli budu postavljeni na parkiralištima strateški raspoređenim po gradu, a obezbeđivaće ih sofisticirani sistem automatskog zaključavanja.

Korisnici bi za dnevnu ili nedeljnu upotrebu mogli da se na parkiralištima registruju kreditnom karticom ili mobilnim telefonom. Svako započeto „cikliranje” bilo bi besplatno prvih 30 minuta, a kada korisnik stigne do odredišta, ostavljao bi bicikl na najbliže parkiralište.

Računarski program omogućio bi građanima da u svakom trenutku preko Interneta ili mobilnog telefona saznaju lokacije na kojima se nalaze slobodni bicikli, prate broj pređenih kilometara i izgubljenih kalorija, a od zloupotrebe bi ih čuvao sistem globalnog pozicioniranja ugrađen u svaki bicikl.

– Dosadašnja praksa u svetu pokazala je da su svi moderni sistemi javnih bicikala uspešno primenjeni. U Parizu je postavljena 21.000 bicikala, a za godinu dana zabeleženo je čak 47.000.000 vožnji, dok se u Barseloni za prva tri meseca od lansiranja registrovalo 75.000 korisnika – objašnjava Kosta Ćirić, predsednik NVO IZUM.

Beograd, prema rečima Aleksandra Ilića iz Urbanističkog zavoda, ima biciklističku infrastrukturu uglavnom pored reka i u opštini Novi Beograd. On dodaje da mogućnost širenja biciklističke mreže postoji na potezu od Avale ka gradu, od naselja Rakovica prema centralnoj gradskoj zoni, od Petlovog i Labudovog brda, preko Vidikovca do izletišta Košutnjak kao i na delovima Zrenjaninskog i Smederevskog puta.

– Novi Beograd, kao ravničarska opština sa rešenom urbanističkom situacijom, velikim studentskim centrom i domovima, poslovnim i trgovinskim centrima idealan je za lansiranje „Cikliranja”, a potez od Ade Ciganlije do Mostarske petlje značajno bi se rasteretio uz minimalna ulaganja u već postojeću, mada loše održavanu biciklističku stazu – ističu predstavnici ove inicijative.

Zbog velikog odziva i pozitivne reakcije građana, projekat gradskog bicikla već je uvršten u nacrt Strategije razvoja Beograda. U Agenciji za saradnju sa NVO kažu da su se pojedine društveno odgovorne kompanije, među kojima i neke međunarodne, već ponudile da učestvuju u projektu.

– Trenutno se razmatraju svi modeli, od toga da „Cikliranje” bude javni servis u vlasništvu grada, do toga da se primeni neka vrsta javno-privatnog partnerstva, ili da se posao poveri privatniku kao što je slučaj u nekim gradovima. Očekujemo rezultate studije izvodljivosti sa Saobraćajnog fakulteta i nekoliko biznis planova, posle čega ćemo odabrati najbolje rešenje – objasnio je Danko Runić iz Agencije za saradnju sa nevladinim organizacijama.

M. Luković


Komentari21
7d763
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Александар Парезановић
С обзиром на гужве у граду, бициклом се може кретати брже него градским превозом. Само треба да нам направе траке за бицикле, а бицикли могу да буду и приватни. Много више људи би набавило и возило бицикле, који нису скупи, да имају где.
Милан Матаковић
Они који не подржавају овај пројекат су они досадни и мрзовољни возачи који по правилу сваки дан иду аутомобилом на посао, избргавају јавни превоз и скоро увек су сами за воланом без путника. Не само што праве невероватну гужву него и загађују природу. Циљ овог пројекта је не само лакши превоз и смањење гужви по граду него и подизање свести о здравом начину живота! Ја свакодневно користим бицикл и за тренинг и као превозно средство јер ми је удобније и комфорније него да се гурам по превозу или да седим у ауту сатима не померајући се ни метар. Свакако треба развијати сваки облик јавног превоза и утицати на што манје коришћење аутомобила. Иначе Београд нема ништа гору климу од осталих градова у Европи. Зар је снега мање у Хелсинкију који има прегршт стаза и бицикала и има "Циклирање" као облик превоза? Изађите из аута, смањите стомаке па онда солите памет људима који воде рачуна о себи и не мрзе цео свет до три сата, а онда само себе! Велике промене почињу малим корацима малих људи!
MISKO
NE BICIKL! NEGO METRO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Владан
Прво и основно су бициклистичке стазе. "Нови Београд, као равничарска општина са решеном урбанистичком ситуацијом" има бициклистичке стазе које су неравне, испуцале и запуштене, на којима неретко расту семафори, где морају да се прескачу ивичњаци и избегавају пешаци и аутомобили. Прво омогућите да бицикл као превозно средство (а не средство за рекреацију) користе они који га већ имају, а после размислите о увођењу опшег "циклирања".
Saša
Strastveni sam biciklista, ali se bojim da ovako nešto kod nas neće uspeti. Veći deo ovog naroda je navikao da ono što je svačije (čitaj zajedničko)u stvari nije ničije, tako da ti bicikli neće doživeti penziju. Uz trotoare pretrpane parkiranim automobilima, žestoku nekulturu u saobraćaju i žestoku odbojnost većeg dela nacije prema bilo čemu novom, bojim se da će se sve svesti na optimističko pokušavanje manjeg dela i podsmevanje ostatka "beograđana". Nije bez razloga Duško Radović svojevremeno rekao:"Najviše volim praznik, jer tada svi Beograđani odu svojim kućama". U svakom slučaju želim puno sreće onom ko ovu ideju pokuša da sprovede u život.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja