utorak, 19.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 06.06.2010. u 11:00 Zorica Karanović

Cirkus zvani Evrosong

Дивна Вуксановић

Scena na kojoj se, kao prateći program centralnom – muzičkom, pojavljuju pirotehnička i prevozna sredstva, maske, gutači plamena i izvođači, koji često svim posrednim sredstvima, a ponajmanje glasom, nastoje da privuku pažnju publike, postala je karakterističan pokazatelj svih odlika društva spektakla.

Koliko se u savremenim zabavnim formama, kao što je nedavno održani izbor za pesmu Evrovizije, mogu uočiti pozorišni elementi, uticaj performansa, cirkusa i specijalnih efekata, pitali smo profesorku dr Divnu Vuksanović, filozofkinju medija i estetičarku na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.

– Spektakl je forma koja danas objedinjuje sve: svet umetnosti, industrije, tržišta, i vrednosti kao takvih. Teško je i zamisliti neku aktuelnu formu zabave, bez elemenata spektakla (ovo, uglavnom, vredi za tzv. Zapadni svet). Primera radi, u poslednje vreme primetno je da modne revije, te različiti marketinški događaji, „iventi“, i tome slično u sve većoj meri nalikuju performansu kao izražajnoj formi. Ukoliko nije prevashodno umetnički, odnosno društveno angažovan, performans se postepeno inkorporira u svet zabave, i time gubi svoj prvobitni, bilo umetnički bilo kritički (subverzivni) karakter.

Svedoci smo da se on sve češće koristi u okvirima tzv. medijske kulture, kao jedan od momenata spektakla. U stvari, pokazuje se da upotreba novih, sofisticiranih tehnologija u predstavljanju i generisanju ljudskog sveta i njegove „slike”, nije u dovoljnoj meri atraktivna sama po sebi, pa scenski dizajn (svetlo, zvuk, scenska arhitektura,...), kostimografija, glumačka ekspresija, pokret, i drugo, uobličeni u „video-klipove uživo”, kao da iznova treba da skrenu pažnju publici na jednu istu, medijsku, tj. tržišnu matricu delovanja. Drugim rečima, performans, sagledan u kontekstu izbora za pesmu Evrovizije, izgleda ukroćeno, pacifikovano, instrumentalizovano, u funkciji masovne zabave i spektakla. Izvođenja su, u ovim okvirima, neretko začinjena teatarskim i koreo-elementima, cirkuskim akrobacijama, bogatom pirotehnikom i različitim, medijski atraktivnim scenskim efektima – ističe Divna Vuksanović i dodaje da se na ovaj način, već dugi niz godina, akcenat sa muzike i njenih estetskih vrednosti premešta na plan vizuelne komunikacije s evropskom, odnosno globalnom publikom.

Kada je reč o oceni nastupa domaćeg predstavnika, naša sagovornica kaže:

– Da bih ocenila ovogodišnje nastupanje našeg predstavnika na takmičenju za pesmu Evrovizije, trebalo bi unapred da imam jasne kriterijume vrednovanja: muzičke, scenske, izvođačke, pa čak i političke, odnosno, u dubljem smislu reči – ideološke, te estetske, s obzirom na odgovarajuća teorijska i praktička polazišta za analizu. U domenu popularne kulture, ne bih se usudila bilo šta estetski da vrednujem, jer bih se, u svakom slučaju, dotakla opštih mesta koja su u vezi sa delovanjem tržišnih mehanizama u sferi čulnih senzacija (industrije zabave) – naglašava naša sagovornica i ističe da je u tom pogledu „sasvim svejedno ko nas i na koji način predstavlja, jer evrovizijski kontekst izvođenja reprezentuje, zapravo, sam sebe, kao i svoje vlastite vrednosti”. Na naše pitanje da izdvoji dobar i loš primer, ona kaže da su za dobar zvuk na sceni potrebni glas i/ili instrument, i kultivisana (odnosno estetski i etički obrazovana) publika.

Kada je reč o proporciji estetskog i vanestetskog (kič) u društvu spektakla, Vuksanovićeva kaže da je društvo spektakla, u vrednosnom pogledu, sinonim za kič, i u njemu, izuzev šunda ili treša, nema ničeg što to nije (kič subjekti – kič objekti – kič odnosi).

– Umetnost bi, tako, kao jedno od naličja društva spektakla, trebalo da obitava ili na samoj margini, ili potpuno izvan totalitarističkih obrisa sveta spektakla.

Komеntari64
92ac8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ратибор смајлић
дивна вуксановић, једна и једина
momcilo jergovic
bas vazna tema
Sredoje Zarkovic
Umetnost je kod nas pobrkana sa spektaklom. U kulturnijim sredinama zna se sta je sta! Pozdrav redakciji i autorki ovih redova .
čist primitivizam
završila se farma, al će uskoro nova, eto nama spektakla u izobilju uživajte,primitivci svih bojai,neka vam je alal !!!! veliki pozdrav divni vuksanović
Момак који обећава
Е,шта све није спектакл, па дабоме да томе тежимо кад нам се Бродвеј намеће као узор,а тамо је важно да си виђен.представе су блештаве и богате али је све то лоше, чиста комерцијална машинерија, људи су овде изгубили све критеријуме и буквално гутају све што им се нуди-све го кич и шунд,шпанске серије,кока кола и ноћни клабинг.Хвала гђици лепој Дивни што нас подсети......

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja