subota, 27.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 19.06.2010. u 22:00

Svadba na livadi popločanoj laminatom

Vi­še pa­tri­jar­hal­na ne­go ro­man­tič­na kri­la­ti­ca da se čo­vek sa­mo jed­nom ven­ča­va odav­no je opo­vrg­nu­ta. Kon­sta­ta­ci­ju struč­nja­ka da ova­ko te­ška glo­bal­na eko­nom­ska kri­za po­go­di čo­ve­ka sa­mo jed­nom u ži­vo­tu još ni­ko ni­je od­ba­cio. Ka­da se te dve či­nje­ni­ce od­me­re, i naj­ra­zme­tlji­vi­je „do­ma­ćin­ske po­ro­di­ce” od­u­sta­ju od pri­re­đi­va­nja ti­pič­ne srp­ske svad­be, ko­ja po ma­sov­no­sti i ra­sip­ni­štvu li­či na ču­ve­no ko­lek­tiv­no ven­ča­nje osam­de­set ofi­ci­ra Alek­san­dra Ve­li­kog sa ćer­ka­ma naj­bo­ga­ti­jih Per­si­ja­na­ca.

Kao što su se on­da sim­bo­lič­ki ven­ča­va­la dva kon­ti­nen­ta, Azi­ja i Evro­pa, na srp­skim svad­ba­ma se ne spa­ja­ju sa­mo ne­ve­sta i že­nik, već i nji­ho­vi za­vi­ča­ji, sa svim čla­no­vi­ma po­ro­di­ce, ku­mov­skim fa­mi­li­ja­ma, nji­ho­vim pri­ja­ma i ta­ko re­dom. Sve njih tre­ba obi­la­to po­slu­ži­ti hra­nom i pi­ćem, oki­ti­ti sva­ki mi­li­me­tar sa­le ili ša­tre na ko­ji im oko mo­že pa­sti, unaj­mi­ti ba­rem je­dan, ako ne i dva ili tri or­ke­stra – kao na „Eg­zi­tu”, da is­pu­ne zvu­kom ogro­man pro­stor neo­p­ho­dan za go­mi­lu go­sti­ju ko­ji će ple­sa­ti od po­di­ju­ma do po­di­ju­ma. U ži­vo­pi­sni­jim slu­ča­je­vi­ma, na ras­po­la­ga­nju je do­volj­no oruž­ja da mal­te­ne sva­ka zva­ni­ca ima iz če­ga da opa­li za zdra­vlje i sre­ću mla­de­na­ca. A ni mla­de ne ba­ca­ju sa­mo bi­der­ma­je­re. U jed­nom Sr­bi­ma na­sta­nje­nom kra­ju su­sed­ne ze­mlje ni­je neo­bič­no da ne­ve­sta na vr­hun­cu sla­vlja za­vi­tla bom­bu u mo­re.

Ot­ka­ko su dže­po­vi opli­ća­li, pr­va stav­ka ko­ju su po­ro­di­ce po­če­le da re­žu, ka­žu u agen­ci­ja­ma za or­ga­ni­za­ci­ju ven­ča­nja, je­ste spi­sak go­sti­ju. Go­ro­sta­sna po­ro­dič­na sta­bla, na­lik gor­skim če­ti­na­ri­ma, ni­su baš skre­sa­na na me­ru bon­sa­i­ja.Ali obr­šće­na su u iz­ne­nad­nom na­pa­du za­bo­rav­no­sti ko­jim se bri­šu da­lji ro­đa­ci. Po­tom se sa li­ste iz­ba­ce de­ko­ra­ci­je, bi­ra­ju jef­ti­ni­je po­ziv­ni­ce, bur­me sa ma­nje ka­ra­ta zla­ta, čak se i na ven­ča­ni­ca­ma i mla­do­že­nji­nim ode­li­ma šte­di – naj­lak­še ta­ko što se ona iz­naj­me, što se ne ra­di nig­de u sve­tu. Je­di­no na če­mu ne­ma za­ki­da­nja su ce­ho­vi za re­sto­ran i mu­zi­ku. Oni ipak da­ju pr­vi uti­sak i odr­ža­va­ju za­ba­vu do kra­ja, pa mo­gu da po­kri­ju – ka­ko bi re­kle za­vid­ne tet­ke iz tre­ćeg ko­le­na – „ci­ci­ja­še­nje” na osta­lim stva­ri­ma.

(/slika2)Na re­sto­ra­ni­ma se ne mo­že pre­vi­še ušte­de­ti, sla­vlje­ni­ci su od­u­sta­li od na­vi­ke da sa­mo za­ku­pe pro­stor i do­ne­su sop­stve­nu sar­mu i pe­če­nje. To je de­lom i po­sle­di­ca pro­me­ne spe­ci­fič­ne „kul­tu­re ven­ča­nja”, ali re­sto­ra­ni sa­da da­ju mno­go pre­fi­nje­ni­je i raz­u­đe­ni­je po­nu­de me­ni­ja. „Pre­fi­nje­ni­je” ne­iz­o­stav­no zna­či – sku­plje, ne sa­mo na ra­ču­nu za re­sto­ran, ne­go i u osta­lim de­ta­lji­ma. Zbog to­ga, u pro­se­ku, svad­be i ne iza­đu mno­go jef­ti­ni­je ne­go ra­ni­je. Agen­ci­je za or­ga­ni­za­ci­ju ven­ča­nja i da­lje iz­vla­če ma­nje-vi­še isti pro­fit, ma­da pri­me­ću­ju da bu­du­ći su­pru­žni­ci vi­še bri­nu o kva­li­te­tu ne­go o ve­li­či­ni fe­šte.

– Naj­ma­nja svad­ba ko­ju smo or­ga­ni­zo­va­li oku­pi­la je mla­du, mla­do­že­nju i ku­mo­ve. Za njih če­tvo­ro po­sta­vi­li smo ma­li be­li ša­tor na ski sta­zi u Ko­šut­nja­ku. Je­di­ni nji­hov zah­tev bio je da ven­ča­nje bu­de na pre­sto­nič­kom pro­plan­ku sa kog po­gled pu­ca na­da­le­ko – pre­pri­ča­va Gor­da­na Ma­rin­ko­vić, iz agen­ci­je „Svad­be­na zvo­na”.

In­ti­mu na pri­vat­nom pla­cu pod svo­do­vi­ma be­le sa­ten­ske ša­tre za 750 go­sti­ju upri­li­či­la je agen­ci­ja „Da­ni­je­lin ku­tak”. Zva­ni­ce ni­su šti­kli­ce i ko­žne đo­no­ve ar­či­le po tra­vi, ne­go su kli­zi­le po la­mi­na­tu ko­jim je li­va­da bi­la po­plo­ča­na. 

– Ša­to­ri tek ula­ze u mo­du. Pre­le­pi, be­li, kao iz „Hi­lja­du i jed­ne no­ći”. Sa la­mi­nat­nim po­dom, kom­plet­nom ra­sve­tom, ozvu­če­njem i de­ko­ra­ci­jom, što ko­šta do 70.000 di­na­ra – na­vo­di Da­ni­je­la Ran­ko­vić, vla­sni­ca agen­ci­je.

Mla­den­ci uglav­nom ne­ma­ju nov­ca za gla­mu­ro­zne svad­be. Su­bo­tom i ne­de­ljom ve­se­lja, ipak, ne iz­o­sta­ju, bi­la u re­sto­ra­nu, par­ku za ven­ča­nja, bo­ta­nič­koj ba­šti, ili sa­mo is­pred op­šti­ne. Po­pu­lar­na me­sta za sla­vlje ras­pro­da­ta su za go­di­nu i po una­pred.

Sa­svim le­pa svad­ba ko­šta oko 50 evra po oso­bi. Do­ma­ći­ni naj­če­šće ugo­ste 100 do 150 sva­to­va, ali i da­lje sa­zi­va­ju „se­la ve­se­la” od po 300, 500, 1 200 zva­ni­ca. Ako ni zbog če­ga dru­gog, za­to što se na go­sti­ma za­ra­đu­je. Ko­ver­ta po ko­ver­ta – i no­vo­pe­če­ni brač­ni par po­kri­je mi­nus ko­ji je na­pra­vio po­ro­di­ca­ma, sku­pi do­volj­no da vra­ti kre­dit ban­ci. Na kra­ju osta­ne pa­ra da poč­nu za­jed­nič­ki ži­vot. Ra­ču­ni­ca je te­ža ne­go ika­da jer tre­ba pro­ce­ni­ti ko­li­ko lju­di će do­ne­ti no­vac ume­sto bes­ko­ri­snih po­klo­na i ko­li­ko ukup­no zva­ni­ca tre­ba da bu­de da bi se svad­ba is­pla­ti­la. Za­to se ša­lju po­ziv­ni­ce na ko­ji­ma su pre­cr­ta­ne pe­gle, mik­se­ri i lam­pe, a za­o­kru­že­ne i šti­kli­ra­ne ko­ver­te.

Že­sto­ko luk­su­zna svad­ba za 800 lju­di ko­šta „tri to­va­ra bla­ga” ako se naj­ve­će estrad­ne zve­zde do­hva­te mi­kro­fo­na.

– Ra­di­li smo svad­be­no ve­se­lje gde je ko­na­čan ra­čun iz­no­sio 117 evra po oso­bi. U ho­te­lu „Kon­ti­nen­tal” pro­sla­va za 300 zva­ni­ca pla­će­na je oko 95.000 evra, to zna­či vi­še od 300 evra po go­stu. Ni­su je­li zlat­nim ka­ši­ka­ma, ali su im na uv­ce pe­va­la če­ti­ri po­zna­ta pe­va­ča – ka­že Ran­ko­vi­će­va.

Naj­zah­tev­ni­ji par, či­jim ide­ja­ma ni­je hte­la da udo­vo­lji, tra­žio je da go­lu­bo­vi, ve­za­ni sa­ten­skom tra­kom ili svi­len-kon­cem, le­pr­ša­ju nad mla­de­nač­kim sto­lom kao ži­vi bu­ket. Valj­da se ni­su se­ti­li da bi im u ta­nji­re le­te­lo per­je i „sre­ća” ka­pa­la po re­ve­ri­ma. U „Da­ni­je­li­nom kut­ku” dru­gi ma­što­vi­ti par ni­je pro­na­šao le­de­ne fi­gu­re iz ko­jih bi kao iz fon­ta­ne ši­kljao šam­pa­njac. A agen­ci­je mo­gu da obez­be­de go­to­vo sve. Bri­nu o naj­sit­ni­jim de­ta­lji­ma po­čev od to­ga da li go­sti sti­žu iz za­vi­čaj­nog za­se­o­ka ili di­ja­spo­re sa dru­gog kon­ti­nen­ta. Zva­ni­ce do­če­ku­ju na aero­dro­mu, or­ga­ni­zu­ju pre­voz do ho­te­la, sme­štaj, obez­be­đu­ju vo­di­ča i od­la­zak do od­re­di­šta van gra­da gde će se upri­li­či­ti ve­se­lje.

Mno­gi­ma je jed­no­stav­ni­je da slat­ke mu­ke pre­ba­ce na tu­đa ple­ća i ušte­de ne sa­mo vre­me ne­go i no­vac. Fir­me ko­je agen­ci­je oda­be­ru za stal­ne sa­rad­ni­ke pla­ća­ju im od­re­đe­nu na­kna­du. Pro­vi­zi­ju do­bi­ja­ju i od re­sto­ra­na, mu­zi­ke, do­ba­vlja­ča de­ko­ra­tiv­nog ma­te­ri­ja­la pa mla­den­ci­ma mo­gu uslu­ge da po­nu­de po ni­žim ce­na­ma.

Ne­ve­sta i že­nik šte­de i iz­najm­lji­va­njem ven­ča­ni­ce i ode­la, ko­je su pa­ro­vi pre njih no­si­li de­se­ti­na­ma pu­ta, ali ih je sra­mo­ta da u agen­ci­ji po­pu­ne ku­pon za po­pust. Le­nji su ili ne­ma­ju ma­šte da sa­mi osmi­sle po­ziv­ni­ce i za­hval­ni­ce, cve­ti­će i po­klon­či­će. Oni ko­ji se ma­lo po­tru­de ušpa­ra­ju ma­kar ne­ko­li­ko sto­ti­na evra, ka­žu u agen­ci­ja­ma.

Vla­di­mir Vu­ka­so­vić

Mi­le­ni­ja Si­mić-Mi­la­di­no­vić

Komеntari3
c6381
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bela Rada
Mislim da danas u Srbiji moze skoro sve da se nadje cak i bez agencija. To sa golubovima uopste nije trebalo da izgleda tako bizarno kao sto je predstavljeno a i fontanu od leda su mogli da naruce u BG, samo da su malo izguglali...
VesnaDC
U Americi je obicaj da mlada placa svadbu i vencanicu a mladozenja da kupi prsten koji kosta od prilike koliko i troskovi mlade.Srecom moja cerka se udala za naseg coveka pa smo sve troskove podelili. Bilo je velicanstveno, i danas dan posle 6 godina prica se o svadbi, a oni su vec uveliko srecno razvedeni.
Smizla
Nevesta i zenik- kako je to lepo procitati. Zasto se tako retko upotrebljavaju prave srpske reci? Cestitke, sjajan tekst.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja