nedelja, 17.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:20

Nove rampe na Bosforu

subota, 03.07.2010. u 22:00

Na sastanku sa predstavnicima vodećih petrolejskih kompanija Ankara najavila nove mere za zaštitu moreuza

Ekološka katastrofa u Meksičkom zalivu istog časa je odjeknula na drugoj strani planete – u Bosforu i Dardanelima. U Istanbulu ne kriju da strahuju od reprize, koja bi mogla da ima pogubne posledice za metropolu od 13 miliona stanovnika, koja leži na obalama dva moreuza.

 „Mi smo vas pozvali da zajedno preduzmemo nešto dok ne bude prekasno”, tim rečima se turski ministar energije Taner Jildiz obratio predstavnicima 20 vodećih petrolejskih kompanija u svetu, koje je Turska, po hitnom postupku, okupila u Istanbulu. Za istim stolom juče po podne su se našli predstavnici „Ševrona”, „Ekson mobajla”, BP, „Totala”, ENI-ja, „Lukoila” i kompanija iz Kazahstana.

Na sastanku su izneti podaci koji dramatično upozoravaju: Dardaneli, a pogotovo Bosfor, postali su tesni, zakrčeni, opasni. Ministar za ekologiju Vejsel Eroglu je to potkrepio egzaktnom statistikom – u 2009. godini kroz Bosfor je prošlo 51.424 broda, većinom tankera i drugih grdosija, koji su prenosili opasne terete.

„To je četiri puta više nego što prolazi kroz Panamski kanal, a tri puta više nego kroz Suec”, tvrdi Eroglu.

Žitelje Istanbula i turske zvaničnike posebno brinu tankeri, koji su, svaki za sebe, potencijalna tempirna bomba, pogotovo što je većina od njih veoma stara. Oni su, manevrišući kroz moreuze, od 1995. godine, ispustili u vode Bosfora i Dardanela 115.000 tona petroleja.

U poslednje dve decenije u Bosforu je zabeleženo 300 lakših i težih incidenata u kojima su učestvovale i lađe koje prenose opasne terete. U dve eksplozije tankera stradalo je nekoliko desetina članova posada, dok je Bosfor, na užasavanje građana Istanbula, kao buktinja, goreo danima.

Turska sada, očevidno, želi da iskoristi okolnosti koje su u svetu stvorene posle izlivanja nafte u Meksičkom zalivu. Ona od vodećih kompanija traži razumevanje, dok ne bude prekasno. Glasno se razmišlja o postavljanju novih rampi u Bosforu, iako se to kosi sa odredbama Ugovora iz Montrea sklopljenog davne 1936. godine u kome se u vreme mira predviđa slobodna plovidba civilnih lađa, bez ikakvog ograničenja. Ali, vremena su se promenila. Potrošnja nafte se stostruko povećala, što se pre sedam decenija nije moglo predvideti. Više se ne može sedeti skrštenih ruku i čekati da neki tanker eksplodira, pa da se tek tada upali crveni semafor u Bosforu.

„Moreuzi više ne mogu da istrpe rizik od tankera i potrebno je da se ograniči broj brodova koji prolaze kroz Bosfor, kao i njihova nosivost. Zastareli tankeri moraju biti zamenjeni novim sa modernom tehnologijom”, kaže Eroglu.

Razmišlja se i o drugim ograničenjima, kao što je obavezno angažovanje turskih kapetana koji do tančina znaju sve ćudi nemirnog moreuza, dugog 21 kilometar. Te rampe će biti postavljane korak po korak, za tri-četiri godine.

Ovaj sastanak će biti, kako se najavljuje, jedan u nizu sličnih kontakata kako bi se moćne kompanije nagovorile  da „dobrovoljno” prihvate nova pravila igre u moreuzima. Prva reagovanja ohrabruju. „Mi u BP smo svesni koliko je važna bezbednost u moreuzima za ljude i zaštitu okoline”, kažu u poznatoj kompaniji. Ali, najviše se strahuje od reagovanja ruskih firmi, koje su u prošlosti u ovakvim prilikama uvek potezale odredbe Ugovora iz Montrea.

U Turskoj pravo i trajno rešenje vide u zaobilaženju moreuza i transportu petroleja naftovodima, iako je kroz njih prevoz skuplji. U tome bi značajnu ulogu trebalo da odigra projekat Samsun (crnomorska obala) – Džejhan (luka na Mediteranu). Nade su polagane i u naftovod Burgas – Aleksandrupolis, ali je njegova izgradnja sada pod znakom pitanja pošto su u Sofiji nedavno najavili da odustaju od tog rusko-grčkog projekta jer bi on mogao ozbiljno da ugrozi okolinu.

V. Lalić


Komentari1
a010d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Schwabenland
Osim toga je Tursak odlucila da sagradi jedan novi most izmedju Azije i Evrope. Onaj predhodni, gradjen od Italijana i finansiran od Japana, je zavrsen u rekordnom vremenu, verovatno ce i ovaj drugi biti brzo zavrsen.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Vesti dana

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja