sreda, 15.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 14.08.2010. u 22:00

Hasanović: Moramo da se ujedinimo

Знак Велике регуларне ложе Србије

Temelje savremene demokratije u Srbiji nepobitno su izgradili masoni. Da li današnji masoni mogu da se porede s velikim imenima srpske istorije, teško je reći, kaže za „Politiku” Tahir Hasanović, veliki sekretar za spoljne poslove Regularne velike lože Srbije, najmasovnije masonske organizacije u našoj zemlji. Po Hasanovićevim rečima, i jedine legitimne, jer je za zvaničnu priznaje i „majka svih loža”, Ujedinjena velika loža Engleske, kojom rukovodi veliki majstor vojvoda od Kenta.

–Regularna velika loža Srbije (RVLS) pravni je i međunarodno priznati naslednik Velike lože Srba, Hrvata i Slovenaca „Jugoslavija”, osnovane 1919. godine.Pošto je čoveku imanentna neprestana potreba za dokazima, dovoljno je reći da je prilikom obeležavanja 90. godišnjice od osnivanja lože „Jugoslavija” u Beogradu prošle godine upriličen jedan od najvećih ikada održanih masonskih skupova, čiji je domaćin bila RVLS. Prisustvovalo mu je 168 gostiju iz celog sveta, među kojima su bila 23 velika majstora i specijalni izaslanik vojvode od Kenta – objasnio je Hasanović.

Naš sagovornik smatra da je današnja razjedinjenost među masonima u Srbiji posledica raskola koje su se javljali u prošlosti. Hasanović ipak veruje da će se podeljena zajednica srpskih slobodnih zidara uskoro ujediniti.

–U neregularnim ložama koje deluju u Srbiji takođe ima mnogo dobrih ljudi. Oni su naša „braća” po svim svojim nazorima i idejama, ali su obmanuti. Pitanje je vremena kada će se pojaviti dovoljno mudrosti da u Srbiji pobedi kraljevska lepota – slikovito je ideju o ujedinjenju srpskih masona predstavio Hasanović.

Regularna Velika Loža Srbije je „zaštitnica” 25 slobodnozidarskih loža, čije bratstvo broji skoro 1.000 članova. Među „braćom” je najviše mladih ljudi, što je gotovo tipično za zemlje koje još grade svoj demokratski kapacitet.

–Ideje humanosti su u razvijenim državama već ostvarene, pa je s druge strane razumljivo da u zemljama u razvoju postoji veća potreba za neprestanim isticanjem ideja moralnosti, humanosti i tolerancije u prvi plan – dodao je Hasanović.

Naš sagovornik smatra da je uticaj masona u Srbiji danas nedovoljan, te da „braća” moraju više da se angažuju da Srbiji bude bolje. S predstavnicima Srpske pravoslavne crkve, kaže, zvanični kontakti ne postoje, a i kada je u pitanju saradnja sa institucijama države, odnosi nisu na višem nivou.

–U svim statutima masonskih organizacija u svetu stoji da slobodni zidar nikada neće učiniti ništa što bi bilo protivno interesima svoje države i naroda. Stojimo na raspolaganju državnim institucijama kad god misle da možemo da pomognemo –poručio je Hasanović.

(/slika2)Masonske organizacije u Srbiji znaju da nisu na dobrom glasu. Prema istraživanju koje je sprovela RVLS, stanovnici Srbije puni su predrasuda prema slobodnim zidarima, iako su kroz istoriju „braća” bila najviđenije i najumnije srpske glave.

–Predrasude opstaju zbog nedovoljno znanja o značaju i lepoti bratstva – rekao je Hasanović, ne negirajući da udela u tome ima i mistika koja obavija pripadnost ovoj organizaciji.

–Slobodno zidarstvo jeste diskretno, ali ne i tajno društvo. Diskrecija je neophodna jer su masoni kroz istoriju bili suočeni s progonima, a suština slobodnog zidarstva je da pojedinac može radom na sebi i uticajem na svoju okolinu da učini svet boljim i pravednijim. Mi smo bratstvo dobrih ljudi na dobrom glasu, koji plaćaju poreze, brinu o porodici, komšijama i čine sve da njihov svakodnevni život zrači lepotom, mudrošću i snagom – rekao je Hasanović, dodajući da među masonima postoji mnogo ličnosti koje imaju uticajne funkcije i dužnosti u raznim oblastima života našeg društva. Ipak, većinu slobodnih zidara čine ljudi na svojim uobičajenim profesijama, od zanatlija do profesora.

–Oni svojim ponašanjem, odnosom prema okolini, primerom slobodnomislećih, moralnih i društveno zainteresovanih ljudi, skromnijim i manje uočljivim, ali stalnim doprinosima utiču kako bi društvo oko sebe učinili boljim. Takođe, postoje i organizovaniji oblici delovanja, pa tako u okviru RVLS deluje šest humanitarnih društava, koja su organizovanjem dobrotvornih večera i koncerata doprinela poboljšanju kvaliteta života mnogih ugroženih grupa: slepih, starih, dece, izbeglica... – zaključio je naš sagovornik.

Marko Albunović

-----------------------------------------------------------

Vojvoda od Kenta prihvatio poziv da poseti Srbiju

Prilikom posete Ujedinjenoj velikoj loži Engleske (UVLE), delegacija RVLS je stekla utisak da je princ Edvard (vojvoda od Kenta i veliki majstor UVLE) veoma dobro obavešten o zbivanjima u srpskoj masoneriji i uopšte o stanju u Srbiji. Prilikom audijencije u Bakingemskoj palati, vojvoda od Kenta je iskazao želju da poseti Srbiju. Usledio je direktan poziv srpskih masona, koji je vojvoda srdačnim prihvatio.

-----------------------------------------------------------

Masonski hram na Vračaru

U Srbiji trenutno postoji nekoliko privremenih hramova slobodnih zidara. Međutim, uskoro će u centru Beograda biti dovršena izgradnja prvog zvaničnog masonskog hrama u Srbiji posle celih 70 godina, koliko je prošlo od rušenja prethodne građevine u vihoru Drugog svetskog rata.

–To će biti jedini zvanični masonski hram i nalaziće se tamo gde mu je i mesto, na Vračaru, u trouglu duhovne i obrazovne vertikale Srbije, između Narodne biblioteke i Hrama svetog Save –rekao je Hasanović.

-------------------------------------

Srpska masonerija i njeni raskoli

Rodonačelnici teorije o „masonskoj zaveri” bili su francuski opat Ogisten Bariel i Škotlanđanin Džon Robinson, inače mason najvišeg stepena, kojima se potom pridružio i Žozefa de Mestr, poznati „otac svetske kontrarevolucije”.

Poričući masoneriji filantropsku i humanističku orijentaciju, njenu okrenutost samoizgradnji pojedinca, gradnji poverenja i harmonizacije odnosa između ljudi, država i poredaka, ovi autori su masoneriju izjednačili sa tajnim društvom antihrišćanskog, satanskog usmerenja.

Ovo stanovište je do vrhunca doveo papa Lav XIII koji je krajem 19. veka izdao čuvenu antimasonsku bulu, žigošući slobodne zidare kao najljuće neprijatelje Vatikana.

Koliko je ova bula uticala na Hitlera da kasnije krene u rat protiv „jevrejsko-masonsko-boljševičke zavere” i da pobije desetine miliona ljudi, još uvek je nedovoljno istražen problem, možda i zato što je to pitanje svesno zanemarivano.

U svakom slučaju, kada je reč o diskretnim i (polu)tajnim organizacijama, danas ih je u Srbiji popriličan broj.

Pre svega, reč je o slobodnim zidarima, diskretnoj organizaciji, čije su obedijencije prijavljene nadležnim vlastima. Organizovani su u nekoliko velikih loža, što svedoči o raskolima u masonskom bratstvu. Kao i o ličnim ambicijama, zbog čega su nastale i navodne Velika masonska loža Srbije, Velika ujedinjena loža Srbije, Veliki masonski koncil (deo koji je formirala tzv. Regularna velika loža Engleske), Grčka medijala i druge, dok je u fazi formiranja i Velika loža Vojvodine.

U masonskim krugovima upozoravaju da s navedenim nazoviložama nemaju nikakve veze, ali i među četiri lože koje tvrde da su legalne sa stanovišta masonskih načela postoje sporenja.

Regularna velika loža Srbije (veliki majstor Petar Kostić), tvrdi da je ona jedina suverena velika masonska vlast na teritoriji Republike Srbije. Pod imenom RVLS ona deluje od 2006. a do tada se zvala Regularna velika loža „Jugoslavija” jer je, tvrde, Velika loža ,,Jugoslavija” 1993. promenila ime u Regularna velika loža ,,Jugoslavija”.

Prvi veliki majstor Velike lože „Jugoslavija” obnovljene 1990. godine, Zoran D. Nenezić, koji je sa dužnosti odstupio sopstvenom odlukom 1996, dokumentovano svedoči nešto sasvim drugo. Prema njegovim rečima, „već početkom 1993. neki dotadašnji članovi bili su isključeni iz organizacije zbog rada protiv masonskih principa i sopstvenog naroda”, a onda je usledio i „nelegalni i pučistički pokušaj preuzimanja identiteta VL ’Jugoslavija‘ od strane tzv. Regularne VL ’Jugoslavija‘, odnosno Regularne velike lože Srbije, kako je ona danas imenovana”. Zato Nenezić odriče masonsku legalnost „regularcima” i navodi da Velika loža „Jugoslavija” nije 1993. promenila ime, već je, po njegovim rečima, ,,tzv. Velika regularna loža ’Jugoslavija‘ prvi put registrovana kao nova organizacija 1. juna 1993. godine.”

Nenezić tvrdi da je ovdašnji raskol među masonima bio podstaknut i spolja, uključujući i brojne strane obaveštajne službe, kao i delove raznih domaćih tajnih službi. 

U svakom slučaju, tokom prošle decenije su na raskol unutar srpske masonerije uticali i spoljni faktori, pa danas na masonsko prvenstvo, uz Regularnu veliku ložu Srbije, pretenduju i istoimena Regularna velika loža Srbije (Veliki majstor Čedomir Vukić), kao i lože u Srbiji koje rade pod zaštitom Velikog orijenta Francuske (jedan od osnivača prve lože iz ovog sistema je Vladimir Živulović). Svemu treba dodati i Ujedinjene velike lože Srbije (starešina Vladan Marković), kao i još nekoliko velikih loža, registrovanih kao udruženja građana. U poreklo njihovog nastanka, kao i većine pomenutih, teško je ući.

Slobodan Kljakić

Komentari4
d076c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Добросав С. Грујић
"Тајно друштво"са Тахиром Хасновићем на челу. Овако срочен текст као да је написао сам Франц Кафка,само за српску употрбу.Иначе Србија има доста тајних друштава по глави становника,само јој фали "тахирово друштво".
Mihailo Zeremski
Slobodno zidarstvo na prostorima tzv.Jugoslavije staro je nekoliko vekova. U to vreme preplitali su se uticaji Velikih obijedijencija, Italije, Grčke, Ugarske, Nemačke Francuske Engleske. . . takvo stanje trajalo je i traje do danas.Mnogo je primera u istorijatu diskretnih društava da se nerado gleda na organizacije koje se stavljaju pod otvorenu "Zaštitu" bilo kje strane organizacije, pa ma ova poticala iz najprijateljskijih zemalja.Tako je i kod nas, nažalost .Od ovog problema proizilazi i pitanje regularnosti.Zašto bi na primer regularna bila V:.L:. koja se stavlja pod zaštitu Engleske, a neregularna ona V:.L:. koja radi pod zaštiom Francuske.Često se na ovakvim pitanjima lome koplja , a kopljanici postaju veći katolici od Pape.Setite se, da ne zvučim tragikomično i samog Blagoja Adžića, koji je dozvoljavao mogućnost višepartijskog sistema-ali u okviru Komunističke Partije.U Srbiji postoje i rade Obijedijencije poput VNLS VMLS I Velike lože Vojvodine i tako će verovatno i ostati
С и М
Могло би се говорити о демократији старогрчког типа и структури неформалне власти кроз "усмеравање" оне само формалне, да није строге хијерархије и уског круга одлучивања. У нашим условима то само појачава разједињеност и учвршћује једновлашће.
Тајно подређивање, јавна штета и приватна корист?
Кад би се ови људи преко тајних веза са светским моћницима, упркос неупоредивости снага, бескомпромисно држали закона и опредељења већине у Србији у неманипулисаној и реалној демократији - то би имало бар нешто оправдања (мада не и смисла) у постојећој договорној политици паралелних власти "елите". Нажалост новац, лични интереси, лош карактер, каријеризам итд. то чине апсолутно немогућим сем код ретких појединаца - па и онда подложно личној перцепцији, моралним и верским приоритетима и политичкој опредељењности. У стварности деформација демократије у малој земљи и прејак утицај посебних интереса, домаћи и страних, резултира да негативни ефекат за нацију у целости далеко превазилази уско локализоване користи дружељубља. За добротворни рад довољно су широке јавне могућности. Горе од створене опште зависности и углавном веома штетна за заједницу је тајна подређеност неких домаћих фактора кроз искључиво или паралелно чланство у страним ложама.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja