utorak, 20.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 22.08.2010. u 22:00

Gluma je osvrt na proteklo vreme

Богдан Диклић: Да нисам глумац био бих још већа битанга

Niš – Nagrada „Pavle Vuisić” koju sam dobio prošle godine, i monografija i film koje sam sada dobio, nisu samo moji. To su priznanja za sve kolege koji su radili sa mnom, zato im hvala. To hvala kod mene ima težinu i u toj reči treba sažeti sve što se kurtoazno izgovara, smatra glumac Bogdan Diklić, prošlogodišnji dobitnik nagrade „Pavle Vuisić” za doprinos umetnosti glume, koji je juče u Nišu, na 45. festivalu glumačkih ostvarenja domaćeg igranog filma, prisustvovao promociji monografije „Bogdan Diklić: Iz snova u život” (autor je dr Petar Volk) i dokumentarnog filma o sebi koji je u produkciji „Centra filma” režirao Miodrag Stamenković.

U studioznoj monografiji o delu Bogadana Diklića (igrao je u 80 filmova, 20 TV serija, 22 TV drame i 40 predstava), dr Volk pokušava da pronikne u tajne veštine njegove jedinstvene glumačke virtuoznosti, od studiranja i prve uloge u „Devojačkom mostu” Miodraga Stamenkovića, do role u „Turneji” Gorana Markovića.

Diklić (Bjelovar, 1953.) kaže da nema precizno definisan odnos prema svojim kreacijama, ali ističe da ga je „usud opredelio glumi”.

– To krene od afirmativnih potreba klinca od 18 godina, što to nije primarni razlog. Kasnije ta potreba za glumom postaje plemenitija, jer je ona pokušaj da učestvujete u postojanju. Gluma je osvrt na proteklo vreme koje je, naizgled, mrtvo. Upravo gluma i filmovi pokazuju da vreme koje je prošlo nije mrtvo i da se kroz umetnost mogu prepoznati – kaže Diklić koji je optimista po pitanju naše kinematografije i postojanja bioskopa.

– Bioskopa nema, ili ih je sve manje, ali preživeće, i mi ćemo im se vratiti kada se izludimo do kraja – smatra popularni glumac, koji iako optimističan po pitanju opstanka bioskopa, nije pozitivan po pitanju: šta će biti ako njegova ćerka Sofija odabere glumački poziv.

– Ne bih joj preporučio da bude glumica. Mi stariji, pamtimo duh vremena kada se lepše radilo. Danas se teže radi, i gluma je loš izbor za mlade. Brzina kojom se danas živi i radi ne dopuša ozbiljnost, studioznost i življenje glumačkog posla. Ne tvrdim da sam ja u pravu, možda sam samo star i džangrizav – duhovit je Diklić koji dodaje da nije glumac bio bi „još veća bitanga, golman-rukometaš, ili možda bubnjar”.

Diklić ne želi pojedinačno da ističe za koje uloge i filmove smatra da su mu najbolji, jer ih ne klasifikuje prema kreaciji ili nagradi, već kao i njegova koleginica Mira Banjac – sa kojom je, kako su se prisetili, snimio prvi filmski poljubac – prema atmosferi na snimanju.

– Kada je atmosfera na snimanju prijatna i zajednička, rezultat je pozitivan. Takvih primera ima dosta, to su dobri filmovu, što potvrđuje kvalitet i činjenica da se oni pamte – dodaje popularni Dik koji se glumi na filmu vraća već za nekoliko dana, kada će nastaviti da snima „Mamaroš” Mome Mrdakovića.

Zagledan u monografiju na čijoj naslovnici je njegova slika iz Šijanovog filma „Maratonci trče počasni krug”, u kojem je igrao Mirka Topalovića, proslavljeni glumac se zapitao: „Jesam li ovo ja?”, a nenadano, promociju monografije zaključio je reditelj Goran Paskaljević, koji se glumcu zahvalio na svim njegovim ulogama, pozivajući njegove kolege, porodicu i novinare da burnim aplauzom pozdrave Diklića.

----------------------------------------------

Ministar najveća zvezda glumačkog festivala

Niški glumački festival počeo je predajom ključeva grada Niša predsednici žirija ovogodišnjih „Filmskih susreta”, glumici Ljiljani Dragutinović. Otvaranju festivala na prepunoj Letnjoj pozornici (prema procenama organizatora, prisutno je bilo oko 4.000 gledalaca) prisustvovali su ministri kulture i unutrašših poslova Nebojša Bradić i Ivica Dačić. Prve večeri prikazani su filmovi „Medeni mesec” i „Kenjac” u kojem igra Nebojša Glogovac koji je, prema glasovima publike, proglašen glumcem prve festivalske večeri.

– Proteklih decenija gledao sam silno profiterstvo u društvu, ali me je više zabolelo duhovno umetničko profiterstvo. Kada sam dobio scenario „Medenog meseca”, o srpskom i albanskom paru koji tragaju za boljim životom u Evropi, instinktivno sam pomislio da ću morati da odbijem ponudu da igram u filmu. Most koji je ovim delom napravio Goran Paskaljević značajnije je od svega što rade političari – smatra Petar Božović, protagonosta filma Gorana Paskaljevića, koji se u susretu sa novinarima osvrnuo na posetu ministra Ivice Dačića festivalu.

– Nešto je mnogo loše u društvu, ako je najveća zvezda glumačkog festivala ministar policije – prokomentarisao je Paskaljević.

Ivan Aranđelović