nedelja, 12.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 28.09.2010. u 22:00 Mario Kalik

Šta (ni)je sporno u „Paradi ponosa”?

Uprkos sve žučnijim javnim raspravama povodom najavljenog okupljanja i šetnje homoseksualaca, neka bitna pitanja i dalje ostaju u senci. Jedno od njih je šta se zaista podrazumeva pod nazivom „Parada ponosa”. Odgovornost za ovu nejasnoću leži, naravno, na organizatorima parade. Ako se zna da je ponos moralna kategorija, s pravom se postavlja pitanje u kom smislu je ova manifestacija moralna. Da li je reč o moralnosti homoseksualnog opredeljenja kao takvog, koje se onda javno pokazuje, ili o moralnosti kao hrabrom ispoljavanju i odbrani nekog stava koji u određenom stepenu nije sporan, ali biva u društvu na (ne)posredan način ugrožen i proterivan? Dva suštinska aspekta parade, karnevalski i protestni, simbolički upućuju na prvi, odnosno drugi momenat ove dileme, a u samoj paradi se dosta prepliću i ne razlikuju. Problem je, međutim, što ovi momenti nisu jednako nesporni i što bi ih valjalo razdvojiti.

Problem se još više komplikuje esktremnom reakcijom konzervativne desnice. Ona u celini, bez ikakve dileme, odbacuje moralnost parade i same homoseksualnosti, i to na veoma agresivan način koji prerasta u poziv na linč. Homoseksualnost je, po ovim desničarima, nemoralna jer je „bogohulna”, „vređa tradiciju”, „neprirodna”, odnosno „bolesna”… Problematičnost ovog pristupa je u tome što su kroz istoriju mnogi napredni pokreti bili, sa stanovišta konzervativaca i reakcionara, osuđivani i proterivani kao nemoralni i neprirodni. Takav slučaj bio je sa demokratijom, ravnopravnošću žena, pravima osoba sa urođenim invaliditetom ili psihički obolelih… Zato je kriterijum koji nameće konzervativna desnica, a to je bespogovorno pozivanje na „Boga”, „tradiciju” ili „prirodu”, neispravan.

Međutim, ovo ne znači da je samim tim promovisanje homoseksualnosti kao vrednosnog stava društveno progresivna pojava. Prema modernom shvatanju morala, koji je u filozofskom obliku najbolje izrazio Kant, moralno je sve ono što možemo racionalno hteti da važi kao opšti zakon, odnosno, ono što ne možemo racionalno hteti da važi kao opšti zakon, jeste nemoralno. Sada se postavlja važno pitanje: da li je homoseksualnost u ovom modernom (a ne konzervativnom) smislu moralna ili nemoralna? Teško se može poreći da je čovek po prirodi heteroseksualno biće. Ovo je u vezi sa održanjem (ljudske) vrste. Ali, održanje čoveka kao vrste nije samo biološka činjenica; ono je istovremeno i moralni zakon. Naš život je neka vrsta dara, jer su nam ga podarili naši roditelji. A darove valja vraćati. Zato smo moralno dužni da postanemo roditelji i da time nekom drugom ljudskom biću podarimo život. Problem sa homoseksualnošću je sada u tome što se ona u ovom smislu, i samo u ovom smislu, okreće protiv prirode i morala. Mi ne možemo racionalno hteti svet u kome bi homoseksualnost važila kao opšti zakon, to jest u kojem bi svi ljudi bili homoseksualci, jer bi takav svet bio osuđen na propast, dok bi trenutak kada bi oni postali većina činio početak njegovog odumiranja.

Međutim, ovo nikako ne znači da homoseksualci ne smeju da imaju nikakva prava, što zagovara ekstremna desnica. Ljudi čine mnoge nemoralne stvari u kantovskom smislu, ali to ne znači da zbog toga treba da ih progonimo. Sve dok su te radnje stvar manjine, u manjim segmentima života ili na strogo određenim mestima koja se ne tretiraju kao javna, one nisu sporne. Isto je sa homoseksualnošću. Sve dok je ona lična, privatna stvar, koja kao takva ostaje u granicama privatnosti, ona nije sporna. Samim tim, nisu sporne ni javne manifestacije homoseksualaca koje imaju protestni smisao, koje su izraz borbe protiv diskriminacije nekih ljudi u njihovom javnom životu i delatnosti zbog njihovih privatnih opredeljenja, štaviše, takvi protesti su sasvim legitimni. Ovakve parade postaju sporne i nelegitimne onda kada su samo parade, kada njihov karnevalski momenat potisne protestni, jer se tada homoseksualnost ne brani samo kao pravo manjine, već se promoviše kao načelno ispravan, pa i poželjan stav prema seksualnosti koji bi trebalo da postane većinski.

Zato je za što veći uspeh gej pokreta u ostvarivanju onih njegovih zahteva koji su sasvim opravdani neophodno da se taj pokret jasno izjasni o spomenutim spornim mestima, jer će odvajanjem legitimnih zahteva od nelegitimnih pridobiti podršku većeg broja ljudi, a samim tim oslabiti poziciju svojih agresivnih protivnika.

Fakultet za kulturu i medije, Univerzitet „Megatrend”

Komentari16
c3094
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Поздрав из Бања Луке
У потпуности се слажем са наведеним! Приватно свако има право да буде што јесте, па и јавно, али не јавно да угрожава већину! Протест је једно, легитимно право свих, али парадирање и пропагирање "правих вриједности" је нешто сасвим друго! Заиста је несхватљиво када се чује коментар да је "парада поноса" пут Србије! Ја да сам на њиховом мјесту, било би ме срамота јер бих се осјећао као у циркуској колони!
predrag lazic
Sve je tu sporno a najspornije je sto se zove tako kako se zove.Mozda je najspornije sto istu ogranizujemo-dozvoljavamo iskljucivo zbog pritiska EU.Pa zar , jos pre godinu dana protiv toga nisu bili gotovo svi vazni politicari-Dacic, Dzilas i dr. a sada?Da li postoji nesto sto mi ne bi uradili pod pritiskom EU?
zoran jankovic
Bolje da nahranite gladne.
Antiautocenzor Paja Oznar
Свако има свој морал. И наказе. (Ориг.)
Mil de Bakrus
Немојмо бити толико наивни и глупи. Па није проблем у јавној шетњи хомосексуалаца и њиховом прихватању. Знају ти који нам ово намећу да су Срби толерантни и да ту циркусијаду од неколико сати по главном граду не би ни приметили али квака је у томе да нас изнервирају, понизе, подсмехну се, гурну прст у око и зато се то зове: ПАРАДА П О Н О С А.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja