Jedna nedavna premijera u Londonu za nas nije samo tekuća vest sa svetske scene. Četiri noći, novembarske, zaredom, u prepunoj dvorani čuvenog Sadlers Velsa, plesna trupa Random Dance igrala je „F.A.R.”, u režiji i koreografiji Vejna Mekgregora. I sve je bilo sjajno! Lepo je to čuti, pošto je jedan od producenata predstave i Beogradski festival igre, koji će iduće godine upravo zatvoriti „F.A.R.” (16. aprila u Madlenijanumu), dok će ga dva dana posle gledati i u novosadskom SNP-u.
Neće to biti naš prvi susret sa trupom Vejna Mekgregora. Na istom festivalu oni su prošle godine, u „Sava centru”, igrali njegov „Entitet”. Tada se i rodila ova neobična ideja o koprodukciji, ispričala nam je Aja Jung, direktorka festivala:
– Mada koreograf nije sa igračima došao u Beograd, on je zahvalio na profesionalnosti i dobroj organizaciji i ponudio da budemo koproducenti u njegovom narednom naslovu, sa povoljnim uslovima za gostovanje komada kod nas. I zaista je bilo zadovoljstvo učestvovati u celom procesu nastajanja ovakve produkcije, biti deo jednog uigranog projekta, gde su svi detalji unapred osmišljeni i isplanirani, a karte za premijeru odavno rasprodate. Već krajem oktobra, ceo London, posebno onaj grad ispod grada, tuneli i stanice metroa, bio je „dekorisan” ogromnim, atraktivnim plakatima i bilbordima koji najavljuju premijeru ovog miljenika publike u Sadlers Velsu. Radovaću se ako dragoceno iskustvo učešća u produkciji ovakve predstave u budućnosti iskoristimo i primenimo na domaćem terenu. Verujem da smo na dobrom putu da za to nađemo partnere.
Uz londonski Sadlers Vels i Laban teatar, te naš festival, koproducenti predstave „F.A.R.” su i Kuća igre iz Liona i Fondacija Teatri iz grada Ređo Emilija (tu je i sedište najbolje italijanske savremene plesne kompanije Aterbaleto). Od premijere pa do kraja „života” ove predstave na svim njenim plakatiranjima stajaće sva navedena imena. To pomenuto društvo okupilo se na projektu inspirisanom revolucionarnom knjigom Roja Potera „Pohota u doba razuma”, a u središtu Mekgregorove postavke je „zapitano telo”, ljudsko, naša večita enigma.
Ovaj umetnik sa čitavim tovarom vrednih nagrada, čiji se komadi igraju na najuglednijim svetskim plesnim scenama, stalni je koreograf Londonskog kraljevskog baleta, prvi i jedini koji je ikada iz sveta savremene igre pristigao u ovu kompaniju. Važi za jednog od najzanimljivijih plesnih stvaralaca, poznat po svojoj psihoanalizi koreografije i krčenju puteva između igre, filma, muzike, vizuelnih umetnosti, tehnologije i nauke. Ovom njegovom malom „portretu” prilažemo i dve rečenice iz dva velika lista: „Ako je neki umetnik obeležio deceniju – onda je to Vejn Mekgregor” („Tajms”); „Vejn Mekgregor je najbliži definiciji rok zvezde na koju baletska umetnost trenutno polaže prava” („Njujork tajms”).
Do sledećeg aprila u Beogradu, „F.A.R.” će videti publika na tri kontinenta. Na njihovom putu prvi je Sidnejski festival, posle ih čeka kanadska turneja i nastupi u gradovima u nekoliko zemalja zapadne Evrope.
M. Šehović
---------------------------------------------------
Vip poziva – Mihaila Đurića
Pod sloganom Vip poziva, publici će svake godine biti predstavljen neko od naših afirmisanih plesnih umetnika koji žive i rade u svetu. To znači i posebno veče u okviru manifestacije, a prvi koji će to doživeti je Mihailo Đurić. Nekad igrač beogradski, popularni Žuća, već dugo je na čelu američke kompanije Festival balet Providens koja će, na 8. beogradskom festivalu igre, u aprilu iduće godine, izvesti „Komu” na sceni „njegovog” Narodnog pozorišta. Ovo veče naslovljeno je po najvećem od tri kraća komada koreografa Viktora Plotnikova. Oni drugi su „Stihovi” i „Predaja”, koju će naša publika prva u svetu videti.