utorak, 13.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:26

Tajna F-117A otkrivena u – časopisu

subota, 26.03.2011. u 22:00

Kada su nedavno Kinezi promovisali svoj prvi „stelt“ J-20, avion smanjenog radarskog odraza, u zapadnoj štampi spekulisalo se da je ova letelica napravljena i na osnovu delova američkog „nevidljivog“ F-117A oborenog nad Srbijom 27. marta 1999. godine. Od tog događaja prošlo je tačno 12 godina. Mnogo toga o obaranju „nevidljivog“ je rečeno, ali ono što je široj javnosti nepoznato jeste kako se Vojska Jugoslavije, opremljena tehnikom starijih generacija, pripremala za gađanje „stelt“ aviona.

Penzionisani pukovnik dr Vladimir Nešković, inače i diplomirani inženjer, od 1992. do 1998. godine bio je načelnik Centra za komandno-informacione sisteme Generalštaba VJ a rat 1999. godine proveo je pri Komandi RV i PVO. On kaže da je vojska otkako je F-117A upotrebljen u borbenim akcijama tokom operacije „Pustinjska oluja“ protiv Iraka 1991. godine, obratila pažnju na ovaj tip aviona.

„Da bi se sagledale mogućnosti PVO prvo je analizirana brzina leta F-117A, konstatovano je da rakete naših zastarelih sistema „kub“ i „neva“ imaju dovoljnu brzinu da stignu i unište taj avion“, kaže pukovnik Nešković.

Zatim je analiziran plafon leta aviona i utvrđeno je da rakete pomenutog tipa mogu dosegnuti znatno više visine, što znači da bi F-117A mogle uništiti u celoj zoni svog dejstva. Međutim, vojni stručnjaci dugo nisu mogli da utvrde da li bi, i na kojoj daljini, osmatrački radari mogli otkriti avion a nišanski radari ga zahvatiti i pratiti, i time omogućiti gađanje raketama.

„Nije bilo poznato koliko je smanjena radarska refleksna površina aviona, odnosno u kojoj meri je taj avion zaista radarski nevidljiv. Rešenje tog problema dali su sami Amerikanci kada su u jednom stručnom časopisu objavili dostignuti stepen smanjenja radarske refleksne površine i to čak i grafički prikazali“, objašnjava pukovnik Nešković.

Na osnovu toga odgovarajućim proračunima zaključeno je da osmatrački i nišanski radari kojima raspolaže VJ mogu otkriti i zahvatiti F-117A na daljinama dovoljnim za uspešno dejstvo, pod uslovom da se sve borbene radnje na sistemima obavljaju brzo i tačno.

„Taj zaključak je iznet na ’Savetovanju o gađanju ciljeva u vazdušnom prostoru‘ koje je održano 10. septembra 1998. godine u Komandi RV i PVO pod komandom generala Ljubiše Veličkovića. Ubrzo zatim i studenti četvrte godine jednog smera Vojne akademije obučeni su kako da proračunaju domet i plafon otkrivanja ’stelt‘ aviona za sve naše osmatračke radare u PVO. Dakle, uporedo sa pripremama NATO-a za napad na našu zemlju ’nevidljivim‘ avionom, u našoj vojsci su, u okviru skromnih raspoloživih mogućnosti, vršene pripreme i uvežbavanje za odbranu od napada F-117A“, ističe pukovnik Nešković.

Tehničko razumevanje „problema“, uz obučenost i hrabrost pripadnika Trećeg diviziona 250. raketne brigade PVO (koji su 2. maja 1999. godine oborili i F-16) kojim je komandovao pukovnik Zoltan Dani, omogućili su uspešno dejstvo sistema „neva“. Njegov zamenik potpukovnik Đorđe Aničić objavio je knjigu „Smena – ratni dnevnik“ i na osnovu tih podataka pukovnik Nešković napravio je i mapu obaranja F-117 koja omogućava vizuelno sagledavanje ovog podviga.

Posle rata i Amerikanci su upoznati sa tehničkim detaljima obaranja „nevidljivog“ koji je pre nekoliko godina povučen iz upotrebe. Tako u istoriji ostaje podatak da je avion projektovan u vreme hladnog rata, upotrebljen u ratovima u Panami, Iraku i u bivšoj Jugoslaviji, oboren – samo nad Srbijom.

M. Galović


Komentari22
09f69
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

mir i rat
pa zato su nama bombardovali
vili boy
Претпостављам да данас на небу не би остале ни "цесне", "утве" и сви могући клипни авиони. Остало је само жеља, једноставно НЕМА ВИШЕ ЧИМЕ! Поздрав!
Malisa Peric
На тајну Ф-117А откривена и оборена стручним тимским радом, радариста, ракетаса увезани у систем ПВО, команди ОЦ и дтугих стручних служби.Само да посетим почели смо радарима 1-Д, ТПС10-Д, па надаље П-35, С-600, П-14 и тд.Самостално смо сае бранили уз помоћ народа , и са њима делимо Б-2 Спирит оф Миссоури и тд.
deki bleki
Ma neki su pricali da su nasi oborili cak i vise od 70 njihovih aviona,da ne kazem cak 170,ali jedno je prica ,a jedno su cinjenice. Iskreno receno zao mi je sto smo im "srecom" oborili samo jednog,ali bolje i jedan nego ni jedan. Milosevic se uzdao kao i svi mi u pomoc Rusa i Kineza,ali su nas ovi ispalili,i sta je drugo mogao? Jedino da kapitulira sa tom neobavezujucom rezolucijom... Sad se mozete uzdati u UN,ali ce vas i one isto tako ispaliti,narocito kad budu proglasile MIR za ceo svet... Njihovo vreme tek dolazi...
Петар Миловановић
Господине Mirko Slaviromiroviу, ако су тачни ваши подаци о томе да Нева може уништити циљ на висини од 18 километара, зашто је званични податак да су оборена само 2 авиона? Ја имам карту Србије и Црне Горе на којој су означена места пада агресорских авиона 1999. године и пребројао сам око 70 оборених авиона. Највећ број је оборен у подручју од Тузле, преко Београда до Панчева, око Ниша и Лесковца и на Косову и Метохији. Та мапа је постојала неко време на Интернету (Map of crash sites of NATO aircraft shot down in Yugoslavia).

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja