petak, 04.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 02.05.2011. u 22:00

Lajk za sahranu i udes

Профил са фотографијама сахране је после бројних пријава угашен

Kada joj je nedavno u 90. godini umrla baka, Sandra K. nije ni slutila da će to još istog dana saznati i njenih 317 prijatelja sa Fejsbuka. Nije nameravala da lični gubitak deli sa „frendovima”, jer to nisu samo njeni bliski prijatelji već i poslovni saradnici i slučajni znanci s kojima se sprijateljila kako bi proširila farmu u popularnoj igrici.Ali njen rođak je na njenom „zidu” napisao „moje iskreno saučešće” i telefon joj je narednih sati bio zauzet jer su svi hteli da saznaju šta se dogodilo.

Da li je Fejsbuk prikladno mesto za izjavljivanje saučešća?

Mladi kao najbrojniji korisnici očigledno misle da jeste, a brojni primeri pokazuju da je Fejsbuk odavno postao mnogo više od sredstva za zabavu i druženje.

Poruka Dragane R. i fotografija slupanog automobila izazvale su pravu uzbunu među njenim prijateljima. „Danas mi je novi rođendan, ali sve je OK”, napisala je ona na Fejsbuku uz potresnu sliku s mesta udesa. Usledili su brojni komentari i prepiska šta se dogodilo.

Kada je prošle godine u Boru u tuči smrtno stradao četrnaestogodišnjak, na Fejsbuku je otvorena grupa „In memoriam” koja je za tri dana imala 10.000 članova.Dva dana kasnije, posle tragičnog udesa na putu Zaječar–Paraćin takođe je otvorena grupa u kojoj se, pored sličnih izjava saučešća porodici, povela i diskusija o udesu, uzrocima i posledicama, raspravljalo se ko je krv, a ko nije.

– Pre šest meseci jedan korisnik je okačio kompletan album fotografija sa sahrane svoje majke. Profil mu je ugašen, jer su ga mnogi prijavili – priča Miloš Petrović, administrator sajta FacebookSrbija.com.

Psiholog psihoterapeut Nebojša Jovanović smatra da ljudi postavljaju i ovakveslike na ovu društvenu mrežu zato što je Fejsbuk postao njihova stvarnost.

– Možda je to njihov jedini način komunikacije. Doživljavaju ga lično i smatraju da je prikladno da tu iznose sve. Ako je normalno da na Fejsbuku izjavljujete ljubav, onda je normalno staviti sve što je intimno. Mala je granica između toga da li ćete na Fejsbuk staviti slike sa rođendana ili sa sahrane –smatra Jovanović.

(Foto:grafije su važan aspekt Fejsbuka, pa je mnogo onih koji s bizarnim slikama pokušavaju da naprave šalu, ali i da nekog kompromituju ili ucene. Na primer, dva momka su izašla u grad, jedan je otišao u toalet, a drugi je otvorio vrata, slikao ga i postavio sliku na Fejsbuk.

Generalno, ljudi imaju potrebu za pažnjom, neki je skreću na sebe maltretiranjem drugih, drugi kao žrtve.

– To je jedna od dominantnih potreba danas. Ljudi vape za pažnjom – ističe psiholog Nebojša Jovanović.

Onoliko koliko nekog šokiraju nepristojne i za takvu javnu mrežu neprilične fotografije, toliko su drugima nezamisliva emotivna otvaranja, kojih takođe ima mnogo.

„Ostavljena, povređena, šokirana” napisala je jedna Ivana promenivši status iz „verena” u „singl”. Prijatelji su zabrinuto iščitavali poruke i čekali objašnjenje. Ono je takođe stiglo preko Fejsbuka, kao da se jadikovka najboljim drugaricama uz kafu preselila na Internet. Ivani nije smetalo što je njenih 817 „frendova” saznalo da ju je dečko prevario dok je bila u drugom stanju.

– Potrebna mi je bila podrška i dobila sam je. Najviše komentara je stiglo od devojaka koje ne poznajem i s kojima sam se „sprijateljila” zbog igrice. Pričajući o tome borila sam se s frustracijom. Sve one koji su se raspitivali kad će venčanje obavestila sam da ga neće ni biti – otvoreno otkriva Ivana razloge emotivnog izliva na Fejsbuku.

Jelena Kavaja

-----------------------------------------------------------

Kopiranje zvezda iz medija

Sociolog Dalibor Petrović pretpostavlja da iza iznošenja bizarnosti na Fejsbuku stoji želja da kopiramo zvezde iz medija.

– Naučili smo da što su bizarnije slike u medijima, to je veća reakcija, pa radimo slične stvari ne bi li naša medijska slika na Fejsbuku bila što vidljivija. Osnovna potreba je da budete „sajber-viđeni” – objašnjava Petrović i napominje da ipak treba imati na umu činjenicu da su dominantni korisnici Fejsbuka mladi: tinejdžeri i studenti.

Komentari0
27b43
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja